Duinkerke kennen we nu wel

Route uitstippelen, alternatieven bedenken, weer en stroming analyseren en dan gaan. Zo deden we het en nadat we Zeebrugge achter ons hadden gelaten ging het voorspoedig. Goed zicht, lopend windje en met een knoopje of vijf in de goede richting. Wat wil je nog meer?

Dover zit er niet in

Helaas moeten we aan het einde van de dag ons plan alweer bijstellen. De wind valt nagenoeg weg en de stroming staat inmiddels tegen. Dover halen wordt nog een hele opgave. Tenzij we de motor aanzetten natuurlijk. Volgens het laatste weerbericht gaat het zicht de komende uren bedenkelijk slechter worden.

Na een kort beraad besluiten we Duinkerke aan te doen. Niet een bestemming die hoog op ons verlanglijstje staat, maar voor dit moment het beste alternatief. Calais zou ook nog kunnen, maar daar moeten we weer door een sluis en in dat gedoe hebben we geen zin. Zo liggen we een paar uur laten dus bij de jachtclub in Duinkerken aan de steiger.

Waarschuwing van Dover Coastguard

De volgende dag blijkt onze beslissing een juiste te zijn geweest. Dover Coastguard waarschuwt voor zicht minder dan 50 meter. Wij kunnen vanaf onze boot de haveningang al niet meer zien. De zeemist rukt op, maar stopt net voor het begin van de steiger. Gevolg: wij zitten in de zon, blij dat we zijn blijven liggen.

‘Severe gale’

Als we later op de dag het weerbericht en de vooruitzichten bezien, weten we één ding zeker: voorlopig zitten we vast in Duinkerke. Alle stations waarschuwen voor een aanstormende, uitdiepende depressie die een zuidwestelijke wind van zes of zeven Beaufort veroorzaakt. Het Britse MET-office houdt zelfs rekening met ‘severe gale, 8 Bft’.

Voldoende tijd dus om alle toeristische bijzondere heden van Duinkerken te gaan ontdekken, zoals het  Havenmuseum (www.museeportuaire.fr) waar ook de driemaster ‘Duchesse Anne’ ligt afgemeerd naast het lichtschip Sandettie (beide inbegrepen bij een bezoek aan het museum).

Duinkerke is ook bekend vanwege de evacuatie van meer dan 330.000 Franse en Britse militairen in 1940. Met meer dan 700 grote en kleine vaartuigen werden de soldaten tijdens operatie Dynamo van het strand gehaald en overgebracht naar Engeland.

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Over Cees van Dijk

Cees werkte als hoofdredacteur bij een grote uitgeverij. Nu werkt hij freelance voor verschillende kranten, schrijft en redigeert hij teksten, organiseert hij schrijfcursussen en -workshops, geeft hij teksttrainingen en begeleidt hij auteurs. Zie www.ceesvandijk.nl.

Wij zijn benieuwd naar uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.