Drie messing afsluiters

Deze afsluiter moet worden vervangen.

Deze afsluiter moet worden vervangen.

Eigenlijk wisten we het al een poosje, enkele afsluiters moesten worden vervangen. Toen de Nomas in oktober de kant op ging hebben we dan ook direct een nauwgezette controle door een vakman laten uitvoeren. Afgelopen week bevestigde hij ons vermoeden. Drie messing afsluiters moeten worden vernieuwd.

Op de foto is duidelijk te zien welke invloed het zoute water de afgelopen jaren op de messing afsluiter van het toilet heeft gehad. De legering is bezweken en het zink is langzaamaan naar buiten getreden. Als we nog even geduld zouden hebben gehad, was de dekdoorvoer met kraan waarschijnlijk spontaan afgebroken.

Angst voor het afsluiterspook

Op verschillende fora verschenen er de afgelopen tijd berichten over het ‘afsluiterspook’. Dit naar aanleiding van een artikel in Zeilen (september 2012). In die editie kijkt de redactie naar de risico’s van messing afsluiters en het gebruik daarvan door verschillende werven. Ook komen de bevindingen van een Britse deskundige aan bod. Hij stelde vast dat er nog flink wat mis is met de afsluiters die in de jachtbouw worden gebruikt.

Volgens sommige berichten op de fora moeten we ons niet gek laten maken door publicaties zoals in Zeilen. Dat is inderdaad niet de bedoeling, maar een nauwgezette periodieke controle is zeker op zijn plaats. Dat blijkt bij ons aan boord. Overigens blijken vooral messing (een legering van koper en zink) gevoelig te zijn voor aantasting door zout.

Zoutwater en messing afsluiters

Ook vraagt een forumlid zich af ‘wie er nou langdurig op zee zit”. Deze vraag lijkt mij niet zo relevant. Ook als de boot maanden stilligt in zoutwater kunnen de afsluiters worden aangetast. Enkele goede vrienden moesten vorig jaar elf afsluiters laten vervangen. Hun boot – van een gerenommeerd Scandinavisch merk – ligt in het zuiden van Europa en is altijd uitstekend onderhouden. Toch brak bij een periodieke controle één van de afsluiters spontaan af.

Geen doemscenario’s dus. Maar wel ‘safety first’. Daarom laten we de drie afsluiters vervangen nu de boot hoog-en-droog op de kant ligt. Zodra we plaatjes hebben, zullen we u niet onthouden.

Op www.pbase.com staat een Engelstalig handleiding over het vervangen van dekdoorvoeren.

Getagd . Bladwijzer de permalink.

Over Cees van Dijk

Cees was freelance redacteur en werkte als hoofdredacteur bij een grote uitgeverij. Nu organiseert hij schrijfcursussen en -workshops, geeft hij teksttrainingen en begeleidt hij auteurs. Zie www.ceesvandijk.nl. Voor www.24editor.com redigeert hij teksten en als zeilvakantie-expert is hij verbonden aan www.vakantieboulevard.nl.

5 Responses to Drie messing afsluiters

  1. Werner zeggen:

    Dat je in principe drijft op 2 slangenklemmetjes vind ik eigenlijk alarmerender…..

  2. Ankie van Dijk zeggen:

    Afsluiters sluiten af.

  3. Cees van Dijk zeggen:

    In principe brengt elke huiddoorvoer onder de waterlijn risico’s met zich mee. Afsluiters, de naam zegt het al, dienen om de watertoevoer af te sluiten. Mochten bijvoorbeeld in een uitzonderlijk geval de rvs-klemmen of de slang het begeven dan kan een goed werkende afsluiter grotere problemen voorkomen. Standaard moeten afsluiters naar mijn mening dicht staan. Zeker tijdens het varen.

  4. Anje zeggen:

    Cees, als je toch gaat vervangen, neem dan meteen Blake afsluiters. Het zijn degelijke schuifafsluiters (kunnen dus ook niet kapotvriezen) van een goede kwaliteit brons, eenvoudig zelf te inspecteren en te onderhouden (likje vet, schuurpasta). Wel iets duurder maar dan heb je ook wat.

Wij zijn benieuwd naar uw reactie