Kiel van de NOMAS

Staartstuk van de saildrive weer als nieuw

Als de boot uit het water wordt getakeld, is het spannend om te ontdekken hoe het onderwaterschip er uit ziet. Dat was zeker het geval toen we de NOMAS vorig najaar op de wal lieten zetten.

Die ochtend begon al helemaal verkeerd. Enkele dagen eerder had ik de filters van de motor vervangen, de olie ververst en de motor laten proefdraaien. Dat verliep allemaal voorspoedig, maar op de ochtend dat we naar de kraan moesten varen, weigerde de motor dienst.

Elke keer als we een beetje gas gaven sloeg onze trouwe Volvo af. Met de nodige stuurmanskunst slaagden we erin zonder schade naar een steiger te manoeuvreren. Daar ben ik twee uur aan het sleutelen geweest om het euvel te verhelpen.

Staartstuk van de NOMAS
Staartstuk weer als nieuw (links). Rechts de oude versie.

Lucht in het systeem

Uiteindelijk ontdekte ik dat een ringetje van het groffilter niet voldoende afdichtte waardoor er voortdurend lucht in het brandstofsysteem kwam en de motor onvoldoende toeren kon maken. Toen ik de oorzaak van het probleem had gevonden, was de reparatie een fluitje van een cent.

Toch was het tochtje van de haven naar de kraan niet echt ontspannen. Elk geluidje leek te duiden op een nieuw probleem, maar tenslotte hingen we die dag, enkele uren later dan de bedoeling was, in de takels.

“Looks not good”, zei de man die onze verrichtingen belangstellend gadesloeg toen de NOMAS eenmaal op de kant stond. “Look here”, deed hij er nog een schepje boven op en hij wees naar enkele putjes in het staartstuk. Ik vond het wel meevallen, maar ik begreep dat hij graag zijn vakmanschap wilde aanwenden om het staartstuk weer als nieuw te maken.

“Yes, I can repare it”

“Can you repare it?”, vroeg ik hem. Zijn professionele oordeel stelde mij gerust toen hij de legendarische woorden “Yes, we can”, sprak hij zelfverzekerd zich duidelijk verheugend op deze nieuwe klus.

Nu, ruim drie maanden later, zien we dat hij zijn best heeft gedaan. ’t Ziet eruit als nieuw, nietwaar? Oh ja, de kiel vertoonde wat putjes, maar ook die is weer als nieuw nu de vakmensen van Slick Hull de boot onderhanden hebben genomen. Hij moet alleen nog een blauw kleurtje krijgen. Of misschien wel zwart.


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Laatste trip met de camper

    Elburg.

    Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

    Lees meer…


  • Van Rocroi naar Thorn

    Thorn

    In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

    Lees meer…


  • In Troyes raken we niet uitgekeken

    Troyes

    Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

    Lees meer…


  • Langzaam langs de Loire

    Kasteel in Saumur

    Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

    Lees meer…


advertentie


2 reacties op “Staartstuk van de saildrive weer als nieuw”

  1. Guy Dhondt avatar
    Guy Dhondt

    Anodes opgebruikt….over welke periode hebben we het.

    Een gesprek met de eigenaar van een First 31.7, had steeds problemen met zijn koeling.
    Boot eruit, nagezien, te water…daarna terug van het zelfde. Bleek dat er mosselzaadjes via de koelopeningen naar binnen waren gekomen en dat daar mosselen aan het ontwikkelen waren.

    1. Cees van Dijk avatar

      In het voorjaar hebben we een duiker de anodes laten controleren. Toen was alles in orde. Zes maanden later waren ze compleet ‘opgevreten’. Wat dat probleem met die koeling betreft, wij hebben het ook gehad. De oplossing: de waterslang van de steiger aansluiten op de aanvoer van het koelwater, druk erop en de schelpjes en andere ongerechtigheden spoelden via de openingen in het staartstuk naar buiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.