afterglow alternative energy clouds dawn

Zolang het nog kan

Windmolens in de Noordzee

Enige jaren geleden stoven we met een noodgang – althans voor ons gevoel – van zuid naar noord langs de Nederlandse kust. Koud, nat en vermoeid voeren we ter hoogte van IJmuiden toen we met enige tussenpozen merkwaardige obstakels tussen de golven zagen opdoemen. Ineens schoot ons te binnen dat er op die plek werd gewerkt aan de realisatie van een windmolenpark.

Windgeneratoren
(Foto: Visual Entity op Pexels.com)

’t Ging allemaal goed en we voeren met een flinke boog om het gebied heen. Later realiseerden we ons dat we er gewoonweg niet aan waren gewend dat, met uitzondering van de vaarroutes en een paar platforms, je op de Noordzee niet langer ongestoord kunt zeilen. Een soortgelijke ervaring had ik jaren later toen we met een klein bootje van IJmuiden overstaken naar Lowestoft. De stevige zuidwestelijke wind dwong ons steeds verder af te vallen en we dreigden te verdagen tussen de enorme windgeneratoren die samen het Amaliapark vormen.

Op de terugweg volgden we een wat meer zuidelijke route en moesten we uiteindelijk onze koers verleggen vanwege de veiligheidszone rond een platform. Nadat we ook die hindernis hadden genomen, werden we in de vroege ochtend overvallen door dichte mist, terwijl we wisten dat er in de nabijheid een flink aantal zeeschepen voor anker lag.

In het zicht van de 
haven moesten we nog een keer flink uitwijken voor een vissersschip dat een onverwachte manoeuvre uitvoerde en dreigden we daardoor in de comfortzone van een tanker te komen. Kortom, het was een enerverende tocht.

En de drukte op de Noordzee zal zeker niet minder worden, zo is ook de verwachting 
van de deskundigen bij Rijkswaterstaat. Op dit moment wordt daar hard gewerkt aan allerlei veranderingen rond ankergebieden en vaargeulen (zie het artikel in de volgende editie van Zeilen).

Ook plannen voor de aanleg van nieuwe windmolenparken verkeren 
in een vergevorderd stadium. Zeilers die straks langs de kust willen scharrelen, zullen naar verwachting wat minder 
last hebben van onverhoedse scheepsbewegingen. Degene die wil oversteken naar Harwich, Lowestoft of een andere bestemming aan de Engelse oostkust krijgt echter te maken met de nieuwe routes die binnen de IMO, de International Maritime Organization, zijn vastgesteld. Op 1 augustus is het zover. Dan ligt er nieuwe betonning.

Die windmolenparken komen er ook, maar waarschijnlijk niet voor 2020. Laten we dus genieten van de ruimte. Zolang het nog kan.

Deze column verscheen eerder in Zeilen nr. 6 – 2013


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Laatste trip met de camper

    Elburg.

    Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

    Lees meer…


  • Van Rocroi naar Thorn

    Thorn

    In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

    Lees meer…


  • In Troyes raken we niet uitgekeken

    Troyes

    Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

    Lees meer…


  • Langzaam langs de Loire

    Kasteel in Saumur

    Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.