Als het koelsysteem verstopt is

Al vanaf het moment dat onze geliefde Nomas weer in het water ligt, hebben we het idee dat er weinig water uit de uitlaat komt. Dat soms wat ronkende geluid van de motor zit ons al een poosje niet lekker.

In de marina van Estartit blazen we de saildrive door.
In de marina van Estartit blazen we de saildrive door.

Verschillende keren hebben we over de reling gehangen om te zien of er wel voldoende koelwater naar buiten spuit. Hoewel het alarm van de motor geen enkele keer van zich heeft laten horen, kunnenen we het idee dat er iets niet helemaal in orde is niet van ons afzetten.

Zodra we in een haven liggen met een kraan onder handbereik, controleer ik de koelvloeistof. Die blijkt keurig op niveau te zijn. Vervolgens wring ik mij in allerlei bochten om de impeller te vervangen. Dat blijkt eigenlijk niet nodig, want er mankeert niets aan het dingetje.

Schelpjes in het staartstuk

Impeller van de Nomas vervangen.
Zo blijkt de impeller in het huis te zitten. Niet helemaal zoals het hoort.

Wat is er dan wel aan de hand? Toen de boot nog op de werf stond, heb ik de nodige schelpjes uit het staartstuk verwijderd, maar ik krijg nu steeds meer het idee dat er toch nog wat verstoppinkjes in de buizen zitten.

Een aantal jaren geleden hebben we in Portimão te kampen gehad met hetzelfde euvel. Ook toen kwam er te weinig water uit de uitlaat. En dat terwijl we voor een hoop geld de motor door een erkende Volvo Penta-dealer hadden laten nakijken.

Voldoende koelwater

Destijds heb ik het probleem opgelost door een waterslang op de inlaat te zetten en water ‘van binnen naar buiten’ te spuiten. Dat zorgde er toen voor dat een wolk vuil uit de aanzuigbuizen van het staartstuk werd geblazen.

Ook nu blijkt deze methode uitstekend te werken. Op het punt waar het buitenwater in de wierpot komt, sluit ik de slang aan, vervolgens draai ik op de steiger de kraan open en de schelpjes en andere ongerechtigheden weten niet hoe snel ze de saildrive moeten verlaten.

Bij het proefdraaien blijkt de uitlaat weer voldoende koelwater naar buiten te spuiten. Probleem opgelost en wij kunnen met een gerust hart verder, want op de Med heb je vaak je motor nodig, weten we inmiddels. Of, zoals een Engelsman zei, ‘In the Med, you’ll use your motor every day’.


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Laatste trip met de camper

    Elburg.

    Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

    Lees meer…


  • Van Rocroi naar Thorn

    Thorn

    In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

    Lees meer…


  • In Troyes raken we niet uitgekeken

    Troyes

    Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

    Lees meer…


  • Langzaam langs de Loire

    Kasteel in Saumur

    Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.