Nomas op het IJsselmeer (foto Ingeborg Berghuijs)

NOMAS zeilt naar de Portugese Algarve

In het voorjaar van 2006 loopt onze NOMAS, een Bavaria 42 Cruiser, van stapel. Nadat we paar paar weken in Nederland wat proefvaarten maken zijn we klaar voor vertrek. Onder herfstachtige omstandigheden laten we bij Schokker in Volendam nog snel een zonnetent op de boot monteren. Als dat binnen een dag voor elkaar is, vertrekken we naar de Portugese Algarve.

Via IJmuiden en de Belgische kust zeilen we door naar Eastbourne aan de Engelse zuidkust. Daar wacht ons een bijzondere ontmoeting met de havenmeester. Enkele jaren geleden waren we hier met onze Compromis 39. Die luisterde ook naar de naam ‘NOMAS’. En we staan nog steeds in het systeem van de haven. Dus: “Welcome mr. Van Dijk.”

Haven in Plymouth.

Na een servicebeurt aan de motor in Plymouth steken we de Golf van Biskaje over. Na ruim drie etmalen arriveren we veilig in het Noord-Spaanse La Coruña. Vanaf nu gaan we stapsgewijs naar het zuiden.

Enkele dagen later maken we kennis met de befaamde Nortada, de stevige Portugese wind uit het noorden. ’s Morgens gaan we met weinig wind de haven uit. In de loop van de dag wakkert de wind aan tot een dikke 6 Bft. Als we dan ’s avonds in de volgende haven arriveren is in de meeste gevallen de wind gaan liggen.

Cascais
In Cascais maken we een wandeling langs de boulevard.

In dagtripjes gaan we gestaag door naar het zuiden. In Cascais en Sagres hebben we gelegenheid om een beetje rond te kijken. Veel tijd om de toerist uit te hangen, want we willen geen tijd verspillen nu de omstandigheden ideaal zijn.

Vanuit Sagres zeilen we rond Kaap St. Vincent, de meest zuidwestelijke punt van het vasteland van Europa. Op de minuut af drie weken later meren we af in de marina van Portimão. Hoewel met name de tocht langs de Portugese westkust nogal pittig was, heeft de boot zich uitstekend gehouden.

NOMAS voor anker bij Lagos, Algarve, Portugal.
Terwijl de NOMAS in de haven ligt, brengen wij een bezoek aan Sagres.

Zie ook ons Vaarplan vanaf 2006.

Ankie en Cees van Dijk

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

• Langzaam langs de Loire

Kasteel in Saumur

Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…