Zonsondergang bij Kaap St. Vincent.

En dan zijn we in Portimão

Ankie aan het roer
Ankie aan het roer kort voor de aankomst in Portimão.

In Cascais hadden we een rustmoment, nu is het stevig doordouwen. De twee laatste etappes vergen allebei minstens een lange dagtocht. Vooral het traject van Sines naar Portmão (80 mijl) betekent vroeg op en met donker weg als we voor het vallen van de avond op onze eindbestemming willen zijn. Maar het einde is in zicht.

Ook de baai bij Cascais verlaten we bij het krieken van de dag. De voor anker liggende zeeschepen en de opkomende zon zorgen voor fraaie beelden. Vanaf de brug van één van de schepen zwaait en eenzame wachtsman naar ons. Verder is het vooral stil.

Finish in beeld

Zelfs de zee houdt zich rustig. Er staat nauwelijks wind en van de deining hebben nog weinig last. Stevig zeilen zit er vandaag niet in, verwachten we. Eigenlijk maakt ons dat ook niet zoveel uit. Nu we de finish in zicht hebben, willen we het liefst zo snel mogelijk afmeren in Marina Portimão.

Over de tocht naar Sines valt weinig te melden. We zijn zo langzamerhand aan ons dagelijkse ritme gewend. Ontbijtje, anker op en koers zetten naar de volgende ‘stopover’. En tussendoor een beetje kijken naar de dolfijnen, de koers in de gaten houden, lezen, eten en niks doen. En voor je het weet, is er weer een dag voorbij.

Zeeschip bij zonsopkomst
Vrachtschepen voor anker bij Sines.

Als we aan het einde van de middag het baaitje bij Sines naderen, is de wind stevig aangetrokken. Tot onze verrassing liggen er nogal wat schepen voor anker. Allemaal op weg naar het zuiden, stellen we vast. De meeste boten hebben we ook al in Cascais en eerder gezien.

Nog voordat het licht is, gaan we ankerop en zetten we koers naar Kaap St. Vincent. Er staat een stevige deining die het leven aan boord er bepaald niet comfortabel op maakt. Zeilen zit er niet in, want de wind laat het afweten. Wel proberen we nog een steunzeiltje te zetten, maar dat wordt geen succes. Dan maar een poosje afzien.

Voortdurend houden we uitkijk om de talrijke vasthaken te ontwijken. Onze grootste angst is, dat we vast komen te zitten in zo’n ding. En dat gevaar is niet denkbeeldig. Eerder spraken we de bemanning van een catamaran die een visstaak tussen roer en romp kregen. Muurvast zat het ding en het kostte de opvarenden veel moeite om los te komen.

En dan de zomer in

Tegen het einde van de middag zien we eindelijk de contouren van de fameuze kaap in het uiterste zuidwesten van Europa, Kaap St Vincent. Hier kan het indrukwekkend onrustig zijn, maar wij slagen er dit keer in vlak langs de imposante  rotsen te varen.

Zodra we de koers verleggen van zuid naar oost, lijkt het alsof we de Zuid-Europese zomer invaren. De temperatuur gaat omhoog, het water is vlak – we zitten aan hoger wal – en de noordelijke wind trekt aan. Met acht knopen stuiven we aan de wind richting Portimão. Dit is zeilen zoals we dat graag willen.

Champagne en emotie

Het gaat hard en we moeten zelfs reven. Zodra we dat hebben gedaan, zakt de wind wat in naar een gematigde vijftien knopen en kunnen we weer met voltuig verder. Het lijkt wel alsof onze Nomas een eindsprint inzet. Alle elementen werken mee om de slotfase van onze reis tot een bijzonder moment te maken. Niet in de laatste plaats de prachtige zonsondergang.

Net voor het donker wordt, varen de de rivier op. Op de pier worden we al verwelkomd door vrienden en vanaf een van de geankerde jachten klinkt een oproep via de marifoon. “Welkom, wat leuk dat jullie er zijn.” Licht geëmotioneerd meren we af in Marina Portimão waar even later de kurk van de champagnefles knalt.

Ankie en Cees van Dijk

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

• Langzaam langs de Loire

Kasteel in Saumur

Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

Eén reactie op “En dan zijn we in Portimão”

1. Guy Dhondt avatar
    Guy Dhondt

Gelukt, wel gedaan, veilig aangekomen. Wij leven met jullie mee alsof we het zelf doen.
    GENIET nu vooral van de rust en aankomst in jullie geliefde PM.

Ik was erg verrast door het bericht van de aanvaring, nogmaals wordt voorzichtigheid benadrukt als zelfs een ervaren bemanning dit kan overkomen. Stroming en sterke wind heb je natuurlijk niet steeds onder controle.

Komend weekend gaan we waarschijnlijk voor het laatst naar de boot in Port Zelande, dan winterklaar maken, dat kennen jullie nu niet meer hé !!!