Reisplan vanaf 2013

Vanuit Lelystad-Haven varen we via Amsterdam en IJmuiden naar zee. Bij IJmuiden gaan we bakboord uit en dan via de Belgische kust richting Normandië.

Plannen bijstellen

In het vroege voorjaar van 2013 schreven we het al: ‘plannen zijn er om te worden bijgesteld’. In de zomer van datzelfde gebeurt dat dus ook. Zelfs het vertrek uit Lelystad-Haven moesten we uitstellen vanwege harde wind uit de verkeerde richting.

Na een tussenstop in Amsterdam slagen we er tussen een paar uitdiepende depressies in via Zeebrugge in Duinkerken te belanden. Ook daar worden we een week vastgehouden. eerst vanwege de mist, daarna door de harde zuidwesten wind.

We passen ons reisplan aan en scharrelen langs de Normandische kust (Boulogne sur Mer, Dieppe, Fécamp, Le Havre, Honfleur en St. Vaast) naar Cherbourg om af te meren in Port Chantereyne. Daar laten we de Nomas achter en reizen met de trein via Parijs naar huis. In september pakken we de draad weer op en hopen we een oversteekje te kunnen maken naar de Engelse zuidkust of één van de Kanaaleilanden.

Plan B brengt ons toch in Portugal

Opnieuw stellen we in het voorjaar van 2014 onze plannen bij. Wisselende weersomstandigheden dwingen ons tot een langer verblijf in Cherbourg. In mei zien we onze kans schoon en zeilen we via Falmouth en La Rochelle naar La Coruña. Daar moet in september 2014 de laatste etappe naar Portimão in het zuiden van Portugal beginnen.

In september 2014 komen we behouden aan in Portimão en maken we vast op een prima plek in de marina. Voorlopig blijven we hier. Er moeten wat reparaties aan de boot worden uitgevoerd en we gaan ons voorbereiden op een nieuwe verkenning van de Portugese zuidkust. Culatra, onze favoriete ankerplek, staat in ieder geval hoog op de verlanglijst.

Lege bladzijden in het logboek

Helaas, in 2015 komt er vanwege allerlei persoonlijke toestanden niets terecht van al onze plannen. Een paar keer een middagje varen. Meer zit er dit jaar niet in. Wel maken we aan het einde van het jaar  plannen voor nieuwe tochten.

In juni 2016 varen verlaten we de Marina Portimão en varen we bakboord uit. Na een paar tussenstops belanden we in La Linea in het uierte zuiden van Spanje. Vanuit de kuip kijken we uit op rots van Gibraltar. Ook voeren we een korte verkenning uit van de Spaanse kust aan de kant van de Middellandse Zee, maar dat is geen succes.

Na bijzondere ontdekkingen, zoals de heerlijke ankerplek bij Sancti-Petri en een nachtje in de Spaanse enclave Ceuta in Marokko, komen we weer terug in Portimão en zetten we aan het einde van het seizoen de boot op de kant zodat we groot onderhoud kunnen uitvoeren. Tijd om plannen te maken voor het vaarseizoen 2017.

Plannen voor een lange zeilreis

Na een flinke onderhoudsbeurt van de boot nemen we ons voor om een lange zeilreis te maken. Dat pakt anders uit vanwege enkele technische mankementen. Niet ingrijpend, maar wel tijdrovend. Daarom zetten we de Nomas weer op de kant en gaan we op reis met de auto. 

Zeilen langs de Spaanse kust
Koers naar Sant Carles de la Rapita.

In 2018 pakken we de zeildraad weer op en nemen we een ingrijpende beslissing: we verlaten Portimão en zetten koers naar Sant Carles de la Rapita, ruim 150 kilometer ten noorden van Valencia. Na een tocht van meer dan 800 mijl arriveren we in onze nieuwe thuishaven. In die tussentijd is er het nodige gebeurd. Lees de blogberichten in ons logboek.

Naar Nederland

Na rijp beraad besluiten we in de loop van 2019 het geliefde Sant Carles achter ons te laten. Met pijn in ons hart, dat wel. Helaas hebben we te weinig tijd om van onze boot gebruik te maken. Daarom laten we de Nomas naar Nederland transporteren. Op een dieplader.

Voor het zover is, moeten we nog wel naar Port Napoleon in Zuid-Frankijk varen. Dat doen we in de nazomer van 2019. Hoewel de tijdsdruk ons voortdurend bezighoudt, hebben we een prachtige tocht met veel mooie zeildagen.

Nomas op de bok in Port Napoleon.
Nomas op de bok in Port Napoleon.

In Port Napoleon – een botenbergplaats waar ruimte is voor zo’n duizend boten – gaat de Nomas de kant op in afwachting van het vervoer naar Nederland. Voor het zover is, moeten we nog wel wat klussen klaren. Zo moet de antennemast gedemonteerd worden en moet de paal van de windmolen worden weggehaald. Ook moeten we de nieuwe buiskap en de zonnepanelen veiligstellen. Dat gaan we allemaal afwikkelen gedurende de wintermaanden van 2019/2020. En dan gaan we volgend jaar zeilen in Nederland.

Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.