Koers naar Port Napoleon

Vorig jaar verlieten we Portimão, in het zuiden van Portugal, met een weemoedig gevoel. In de twaalf jaar dat we er een ligplaats hadden, was de marina toch een beetje ons tweede thuis geworden. Na een bewogen tocht van ruim 800 mijl ariveerden we in Sant Carles de la Rapita. Daar voelden we ons al snel thuis, maar nu is het moment gekomen om een drastische beslissing te nemen.

In Port Napoleon gaat de Nomas de kant op.

Dit voorjaar hadden we nog wilde plannen: zes maanden zouden we gaan varen. Dat ging niet door, want Geomares in Lemmer bood mij een uitdagende functie aan: content manager van Hydro International.

In de pilot staan tal van aantrekkelijke bestemmingen.

Inderdaad, een ‘offer you can’t refuse’. Dat deed ik ook niet, maar die beslissing had wel verstrekkende gevolgen. Veel gelegenheid om langere tijd naar de boot te gaan zouden we niet hebben. Zeilen langs onbekende kusten? Voorlopig zou het er niet in zitten.

Nadat we de nieuwe situatie eens goed op ons hadden laten inwerken, namen we een kloek besluit: de boot komt terug naar Nederland. Niet op eigen kiel, maar op een dieplader.

Op een dieplader

Voortvarend gingen we aan de slag om dat project voor te bereiden. Al snel kwamen we tot de slotsom dat we naar Port Napoleon in het zuiden van Frankrijk zouden moeten varen om daar de Nomas op de kant te laten zetten in afwachting van het vervoer naar Nederland.Dat betekende een tocht van driehonderd mijl langs een van de mooiste kusten van de Middellandse Zee. Vooral de Costa Brava maakte indruk op ons. In ons digitale logboek zullen we nog beschrijven we hoe die tocht verliep.

Draden die allemaal moeten worden ontkoppeld voordat de mast van de boot kan worden gehaald.
Voordat de mast van de boot kan, moet er nog wat werk worden verzet.

Inmiddels staat de Nomas veilig op de kant. Binnenkort vertrekken we weer naar Frankrijk om het aanstaande transport verder voor te bereiden. Zo moeten we de antennemast demonteren, net als de paal van de windmolen, de buiskap en de zonnepanelen. Volop werk aan de winkel dus, maar het vooruitzicht dat de boot over een paar maanden in onze ‘achtertuin’ ligt maakt veel goed.


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Met de trein naar het kasteel

    Strand van Calpe met de rots.

    Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

    Lees meer…


  • Laatste trip met de camper

    Elburg.

    Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

    Lees meer…


  • Van Rocroi naar Thorn

    Thorn

    In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

    Lees meer…


  • In Troyes raken we niet uitgekeken

    Troyes

    Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.