Ankie en Cees bij hun Knaus Sun Ti 650 MF

Daar is ‘ie, een Knaus Sun Ti 650 MF

Reikhalzend hebben we uitgekeken naar het moment waarop we ‘onze’ camper konden ophalen. En de tocht van Almere naar St. Nicolaasga kan niet snel genoeg gaan. Zodra we het bedrijf van de leverancier verlaten, zoeken we een parkeerplaats op om alles even op ons te laten inwerken.

Net nadat we de camper hebben opgehaald, maken we een eerste stop op de pakeerplaats bij Sint Nicolaasga.

Toen we halverwege de zomer besloten niet een huis in Spanje, maar een camper in Nederland te komen, begon een zoektocht naar een geschikte kampeerauto. In het voorjaar hadden we er al enkele tientallen gezien, beoordeeld en vergelen. Tot een aanschaf was het toen niet gekomen, maar nu stond ons besluit vast: het wordt een camper.

Ook over de gewenste indeling waren we het snel eens. Net als de maximum kilometerslang en het bouwjaar. Samengevat: Frans bed, keuken tegenover de ingang en een halve treinzit. Ouder dan vijftien jaar viel af, evenals een kilometerstand boven de ton.

Werden we in het voorjaar nog overspoeld door het veelzijdige aanbod, nu blijkt de keuze aanzienlijk beperkter. Logisch, want camperen is nog nooit zo populair geweest. Voor de leveranciers en handelaren zijn het gouden tijden, voor de consument is er weinig onderhandelingsruimte.

Knaus Sun Ti 650 MF

Uiteindelijk valt onze keuze op een Knaus Sun Ti uit 2006. De indeling voldoet geheel aan onze wensen en de kilometerslang zit nog aardig beneden onze limiet van 100.000 kilometer. Met een gehuurde auto rijden we van Lelystad, waar onze boot op dat moment ligt, naar St. Nicolaasga, bekijken de camper van onze keuze tot in het kleinste details, maken een proefrit en vragen de verkoper het hemd van het lijf.

Dan hakken we de knoop door. Deze wordt het. Over vier weken komen we ‘em ophalen. Eerst nog een APK en een onderhoudsbeurt. Ook de nodige formaliteiten moeten nog worden geregeld. Dankzij de hedendaagse digitale mogelijkheden blijkt dat een fluitje van een cent.

Op 14 september 2020 is het grote moment aangebroken: vanaf vandaag zijn we eigenaar van een camper. Zodra we, vergezeld door dochter en schoonzoon, het terrein van de verkoper afrijden begeven we ons naar de eerste parkeerplaats die op ons pad komt. Stoeltjes naar buiten, kopje koffie en een moment van bezinning. Zo blij als een kind.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…