Medewerkers van Jachtservice Flevoland monteren het roer van de Nomas.

Weer koers houden

Afgelopen jaren gedroeg het roer van onze NOMAS zich steeds vervelender. Draaien ging gepaard met een forse krachtsinspanning. Er zit vuil tussen de as en het lager, luidde het oordeel. Gevolgd door de tip om met WD40 en schoonmaakazijn aan de slag te gaan. Helaas, aan een forse professionele aanpak viel niet meer te ontkomen.

Medewerkers van Jachtservice Flevoland monteren het roer van de Nomas.
Blije gezichten als het roer weer ‘hangt’.

Enkele maanden geleden, toen de boot nog in Port Napoleon op de bok stond, was er in het roer helemaal geen beweging meer te krijgen. Nadere inspectie leerde al snel dat het euvel niet simpel meer verholpen kon worden met een ‘huis-tuin-en-keukenmiddeltje’.

Roer demonteren

Tijdens een speurtocht op internet ontdekken we al snel dat het complete roer moet worden gedemonteerd. Ook moet het huis waarin het lager zit worden vervangen. Dat lijkt ingewikkeld, en naar ons idee is dat ook complex. Volgens de vakmensen van Jachtservice Flevoland komt het allemaal wel goed. Daar vertrouwen we op en dat blijkt terecht, zo wordt later duidelijk.

Bij het demonteren van het roer blijkt al snel dat het lagerhuis is aangetast, mogelijk als gevolg van elektrolyse. Alles verwijderen en het lagerhuis inclusief het lager vernieuwen blijkt de enige optie.

Medewerkers van Jachtservice Flevoland monteren het roer van de Nomas.
Medewerkers van Jachtservice Flevoland monteren het roer van de Nomas.

Wekenlang kijken we tegen een zeilboot zonder mast en zonder roer aan. Onze geliefde NOMAS lijkt wat ontredderd. Daar kunnen de opbouw van de buiskap en de montage van de antennemast nauwelijks iets aan veranderen. Zelfs het weer aan dek sjouwen van het loodzware reddingsvlot brengt daarin geen verandering.

Mast en antifouling

Totdat we, geheel toevallig, een kijkje bij de boot nemen op het moment dat de mannen van Jachtservice Flevoland met vereende krachten het roer weer monteren. Nu we hebben gezien dat er niet meer dan een paar vingers nodig zijn om het roer in beweging te krijgen, kunnen we bijna niet wachten tot het moment waarop de boot weer te water gaat.

Volgens de laatste plannen gaan we komend weekend, nadat nog een paar afsluiters zijn vervangen, de antifouling aanbrengen. Dan volgt er volgende week nog een spannend moment als de mast weer wordt geplaatst. Zijn jullie dan klaar? Nee, er moet nog wel wat werk worden verzet, maar de meest ingrijpende klussen zijn dan achter de rug.


NOMAS nieuwsflits

MIS NIETS MET ONZE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF 

Met een abonnement op NOMAS nieuwsflits blijf je op de hoogte van onze belevenissen en krijg je tips over onze trips.

Deel dit bericht


Ankie en Cees

Ankie en Cees.
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

Meer berichten

  • Fietsend naar Cap Fréhel

    Vuurtoren Cap Fréhel

    Voordat we naar Cap Fréhel rijden, maken we een tussenstop in Saint-Cast le Guildo. Dit is met recht één van de mooiste gratis camperplaatsen waar we ooit hebben gestaan. Hier raken we nauwelijks uitgekeken, want eb en vloed zorgen voortdurend voor een ander schouwspel. Elk moment van de dag is het indrukwekkende panorama anders. Dat…

    Lees meer…


  • Intra-Muros de Saint-Malo

    Saint-Malo

    Wanneer je door de geplaveide straten van de Intra-Muros de Saint-Malo loopt, voel je bijna de eeuwenoude zeevaardersgeest die nog steeds in de lucht hangt. Deze kuststad in Bretagne heeft door de jaren heen vele gezichten gekend: van kapersbolwerk tot toeristische trekpleister. Toch heeft Saint-Malo zijn robuuste charme behouden, met zijn imposante stadsmuren, indrukwekkende geschiedenis…

    Lees meer…


  • Le Mont Saint-Michel

    Le Mont Saint-Michel, gelegen in het Franse Normandië, is een van de meest iconische historische locaties ter wereld. De rotsachtige eilandgemeente, met als kroon een indrukwekkende abdij, ligt in een getijdengebied. Soms omringd door water danweer omgeven door drooggevallen land. In 1979 erkende de UNESCO Le Mont Saint-Michel als werelderfgoed vanwege de unieke architectuur, de…

    Lees meer…


  • Herinneringen aan Honfleur

    Plannen zijn er om bij te stellen. Laten we dat cliché maar eens van stal halen, want we besluiten niet naar Fécamp te gaan. We rijden door naar Honfleur. In dit pareltje aan de Normandische kust willen we herinneringen ophalen aan de periode dat we hier met de boot lagen. We kijken uit naar het…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.