Relais in de ankerlier.

Zoeken naar het relais van de ankerlier

Voor anker bij de ingang van de Houkesloot bij Sneek. Mooie plek, net diep genoeg en lekker beschut door de bomen op de wal. Bovendien hebben we een fraai uitzicht op de zonsondergang. Alleen laat de ankerlier het afweten, want hij draait nog maar één kant op. Jammer, maar als we in Sneek liggen gaan we wel op zoek naar de oorzaak, vermoedelijk een defect relais. Dat dit een lange en moeizame operatie gaat worden weten we dan nog niet.

Speurtocht naar de oorzaak

Nog net vinden we de volgende dag, het is de zaterdag van het lange Pinksterweekend, een plekje in een van de boxen van de gemeentelijke haven. Hoewel we ook hier weer aan de grond lopen, slagen we er in goed vast te maken en de boot voldoende dicht bij de steiger te krijgen. Nu kunnen we in alle rust onze speurtocht naar de oorzaak van het mankement van de ankerlier aanvangen.

Er staat stroom op de kabels van de ankerlier
Er staat stroom op de kabels van de ankerlier.

Die zoektocht begint met het boven water halen van de ’manual’. Gelukkig hebben we alle documentatie die bij de boot hoort al zestien jaar zorgvuldig bewaard en al snel duikt het boekje op. Daar we na het bestuderen van de elektrische schema’s en het inwinnen van advies vermoeden dat er iets mis is met het relais concentreren we ons daarop.

Stroom op de stekker

De zekering is in orde; er staat stroom op de stekker van de afstandbediening en de motor van de ankerlier draait. Daar ligt het probleem dus niet. Nee, dat relais. Dat moet het zijn. Als we dat eenmaal hebben gevonden, kunnen we een nieuwe installeren en is het probleem met de lier verleden tijd.

Manual Lewmar ankerlier
Manual van de Lewmar ankerlier, maar niet het apparaat dat wij aan boord hebben.

Maar waar zit dat ding. Achter elk paneel en ieder schot zoeken we naar een apparaat dat voldoet aan de beschrijving die we in de ’manual’ van Lewmar hebben gevonden. Zelfs de panelen aan het voeteneinde van de kooi in het voorschip maken we los. Daar zien we wel kabels, maar geen relais.

Relais blijft onvindbaar

Van diverse kanten krijgen we adviezen, onder andere van de leden van de Bavaria Zeilclub. Ook snuffelen we op internationale fora. Tevergeefs, want het relais, dat volgens iedereen tussen de zekering en de ankerlier moet zijn gemonteerd, vinden we niet.

Na een dag zoeken geven we de moed op. Totdat we op internet een beschrijving van onze Lewmar ankerlier vinden. Als eerste valt op dat het bijbehorende elektrische schema anders is dan dat in ons boekje.

En ten tweede… bij het model ankerlier aan boord van de NOMAS zit het relais ingebouwd. Die ’manual’ die de werf destijds heeft meegeleverd hoort dus helemaal niet bij het model dat wij hebben. Net zo min als het bijgevoegde schema.

Cees demonteert de panelen.

Nu staan we voor de volgende uitdaging: de lier demonteren zodat we bij het relais kunnen. Dit wordt weer een grotere klus dan we hadden verwacht. Alleen de kap weghalen is namelijk onvoldoende. Nee, het hele ding moet los. Dat betekent dat iemand op zijn kop in de ankerbak moet hangen om vier moeren los te draaien.

Bestellen, monteren en klaar, denken we

Wat we nooit hadden verwacht gebeurt: met veel moeite en de nodige hulp lukt het de lier los te krijgen. Die hele handel zit immers al zestien jaar in een ruimte waar water en zout bijna vrijspel hebben. Nu kunnen we bij het relais komen en dit demonteren. Veel stappen in de goede richting dus. Nog even een nieuw relais voor de ankerlier bestellen, monteren en weer op pad gaan, denken we.

Relais
Het relais van de ankerlier.

Dat blijkt een misrekening. Volgens de monteur die wij benaderen bedraagt de levertijd van het originele relais van Lewmar zes tot acht weken (prijs: ruim 200 euro ex. btw). Daar gaan we dus niet op wachten. Op internet vinden we een alternatief. Niet van Lewmar, maar de specificaties komen overeen.

We nemen de gok en bestellen het ding. Levertijd één tot drie dagen. Vol spanning kijken we uit naar het pakketje, want pas bij montage van het bestelde relais voor de ankerlier zal blijken of dit inderdaad het euvel was.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…