Ankie en Cees van Dijk aan boord van de NOMAS.

Ankie en Cees reizen, ontdekken en schrijven

Kampeerspullen in de auto en op naar Frankrijk. Dat was in de jaren ’70 van de vorige eeuw onze jaarlijkse vakantie. Van de mosselen in Bretagne tot de sneeuw in de Pyreneeën en van de bosrijke Vogezen naar de fruit de mer van Middellandse Zee. Met een gerust hart kunnen we zeggen dat we Frankrijk tot in detail hebben verkend. Reizen, ontdekken en schrijven. Dat doen we al enkele decennia met veel plezier.

Met de NOMAS bezoeken we Cascais, Portugal. Een ware ontdekking waar we uitgebreid over schrijven.
Strand bij Cascais, Portugal.

Daar is het niet bij gebleven. Als we maar even de kans kregen, gingen we op reis. Onze middelen waren we destijds beperkt, maar de bergen in en zelfs een wintereis naar Tunesië lukte wel. Dat smaakte steeds naar meer.

Tent in de auto, boot erachter

Na de aanschaf van een zeilbootje sloegen we een nieuwe weg in. Met de tent in de auto en de boot erachter ontdekten we weer nieuwe mogelijkheden. Nederland biedt de watersporter volop ruimte.

Valletta op Malta.

Tegelijk groeide het verlangen om te ontdekken wat er achter de horizon verscholen ligt. Zo togen we naar de Nederlandse Antillen, gingen we verschillende keren naar zuidelijk Afrika (Botswana en Zambia). In Zuid-Afrika verbleven we zelfs drie maanden.

Zeilen naar Portugal

In de loop van de tijd werden onze boten groter en de zeiltochten langer. In 2006 voeren we met de NOMAS naar Portugal waar we in Portimão een nieuwe thuishaven vonden (zie het reisplan vanaf 2006). Niet alleen verkenden we de kusten van Spanje, Portugal en Marokko, ook trokken we het binnenland in.

Ankie en Cees van Dijk in de haven van Lowestoft.
Met de Vereniging van Toerzeilers bezoeken we Lowestoft.

Toen we later in Sant Carles de la Rapita in het noorden van Spanje een haven vonden waar we langer wilden blijven, was de keuze snel gemaakt. Ook toen trokken we vaak het binnenland in waar we buiten de gebaande paden traden. Zo kwamen we bijvoorbeeld op een rijstfestival terecht en aten we in Beceite de lekkerste hotdogs ooit.

Naar Spanje met de camper

Als zeilen niet meer gaat, kopen we een camper. Dat antwoorden we vaak als we de vraag kregen wat we doen als we geen boot meer zouden hebben. In het najaar van 2019 besluiten we zo lang niet te wachten. Zodra de NOMAS veilig op de kant staat, starten we de motor van onze nieuwe camper en vertrekken we naar Spanje.

Helaas dwingt de coronapandemie ons voortijdig een punt achter dit avontuur te zetten. Eenmaal in Spanje worden de maatregelen steeds strenger. Dat beperkt onze bewegingsvrijheid zodanig dat we besluiten terug te gaan naar Nederland. In afwachting van betere tijden verkopen we de camper. Dat we ooit nog een keer met een kampeerauto op pad zouden gaan, staat voor ons wel vast.

Opnieuw een camper

Twee jaar later kopen we opnieuw een camper. Daarmee rijden door België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje naar Portugal, en weer terug. Na een korte stop in Nederland vertrekken we opnieuw naar het zuiden. Zo rijden we in tien maanden bijna twintigduizend kilometer.

Kerkplein in San Rafael del Rio.

In Spanje bevalt het leven ons zo goed dat we in de loop van 2023 besluiten ons definitief in Zuid-Europa te vestigen. In San Rafael del Rio, een dorpje van iets meer dan vijfhonderd inwoners, vinden we een nieuw appartement. Daarin nemen we in september 2023 onze intrek.

Tegelijk begint daar onze zoektocht naar een camper, want onze vertrouwde Chausson moeten we kort de verhuizing verkopen. Invoeren van een bijna twintig jaar oude camper blijkt vanwege de beruchte Spaanse bureaucratie en de kwaliteit versus prijs van het aanbod onbegonnen werk.

Op zoek naar actie en avontuur

Voortdurend op reis. Gaan jullie dan weleens op vakantie? Die vraag krijgen we vaak als we aankondigen weer nieuw ontdekkingen te gaan doen. Af en toe wat rust vinden wel lekker, maar eigenlijk zijn we voortdurend op zoek naar een beetje actie en avontuur.

Daarover schrijven we op ons blog. In de reisjournaals doen we verslag van onze belevenissen en onze ontdekkingen. Graag delen we die. Niet voor niets luidt het gezegde: ‘Wie veel reist, kan veel verhalen’.

Verslaggever op NPO Radio 5

Cees van Dijk, vakantieverslaggever Bertop5
Vanaf de NOMAS doet Cees verslag van de zeiltocht over de Noordzee.

Iedere vakantieverslaggever krijgt een opdracht. Voor Cees is de uitdaging een lofdicht op Nederland te schrijven. Maximaal vijftig woorden. Benieuwd wat hij er van heeft gemaakt? Donderdagmiddag 28 juli om 17.15 uur droeg hij het voor tijdens de uitzending. Beluister hier dat fragment. Beluister hier de uitzending van 29 augustus 2022.

Gidsen

Reisgidsen zijn heerlijk om bij de voorbereiding van je vakantie of reis lekker door te bladeren. Ook onderweg zijn ze een bron van inspiratie. Natuurlijk kun je bijna alles vinden op internet, maar wij worden enthousiast van papieren uitgaven en maakten deze selectie.

Selectie reisgidsen Spanje

Spanje is een populair vakantieland, dus het is niet vreemd dat het aanbod aan reisgidsen overweldigend is. Daardoor kan het…

Selectie reisgidsen Frankrijk

Reisgidsen voor Frankrijk zijn er in overvloed. Door dat overweldigende aanbod kan kiezen lastig zijn. Om je een beetje op…

Uit ons journaal

Varen onder de grond in Vall d’Uixo

Als je tientallen jaren je vrije tijd op boten hebt doorgebracht, blijft het water trekken. Nog niet eerder maakten we een vaartocht in de ingewanden van de aarde zoals in de grotten van La Vall d’Uixo. Ook zetten we twaalfduizend stappen om een kasteel in Onda te bezoeken, maken we een tussenstop in Les Coves…

Lees verder…

Terug in de tijd in Besalú

Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

Is een camperbus iets voor ons?

Onze zoektocht naar een camper heeft nog niets opgeleverd, maar we willen er toch een paar dagen op uit. Dus huren we een camperbus. Zo kunnen we ook proberen of dat iets voor ons is. Zo’n camperbus lijkt ideaal om veel te reizen, maar of we er zelf een zullen aanschaffen… Hoewel het aanbod van…