Hoeveel campers we hebben bekeken voordat we besloten welke het moest worden, weten we niet. Wel dat we avonden op internet hebben gesnuffeld en vrijwel elke informatiebron hebben aangeboord die we konden vinden.
Onze zoektocht beperkte zich niet tot het digitale aanbod. Bij verschillende bedrijven hebben we het gehele assortiment bewonderd, kastjes geopend, op bankjes gezeten en op bedden gelegen. In campers welteverstaan.
Frans bed of Queens bed?
Aan de voorbereiding kan het niet liggen, dachten we toen we in de zomer van 2020 vonden dat het tijd werd om een definitieve keuze te maken. Van vrijwel alle merken en typen kunnen we de voor- en nadelen opnoemen. Ook de indelingen hebben nauwelijks meer geheimen voor ons.
Het verschil tussen een Frans bed en een Queens bed? We kunnen het nu haarfijn uitleggen. Een camper met een treinzit of een halve treinzit, een integraal of een semi-integraal, een alkoof? We weten het.
Na rijp beraad, zoals dat heet, hakken we in augustus de knoop door. Het is een Knaus Sun Ti 650 mf geworden. Deze camper is gebouwd op een Renault onderstel, maar heeft een Nissan motor.
Specificaties
- Lengte: 6,89 meter
- Stahoogte: 1,96 meter
- Motor: Nissan
- Vermogen: 140 pk
Op reis in Frankrijk, Spanje en Portugal
In het najaar van 2020 vertrekken we met onze nieuwe aanwinst naar Zuid-Europa om in Spanje en Portugal de winter door te brengen. In het voorjaar reizen we dan weer terug naar Nederland om de camper in de stalling te zetten. Daarna stappen we op de NOMAS, onze zeilboot, en zetten we koers naar de Oostzee. Althans, dat is het plan.
Corona pandemie leeft op
Dat het allemaal anders zal lopen, kunnen we op dat moment niet bevroeden. In Spanje stranden we op een camperplaats als de corona pandemie aan een ongekende opleving begint. Controles worden strenger, grenzen gaan dicht. Spoorslags besluiten we naar Nederland terug te rijden.
In januari 2021 verkopen we de camper. Met bloedend hart, dat wel, en nemen onze intrek in een appartement in Friesland. Daar wachten we op betere tijden. Helaas komen die vooralsnog niet als zich ernstige gezondheidsproblemen aandienen. Reizen en zeilen zit er voorlopig niet in, maar als de behandelingen succesvol blijken, gaan we zeker weer op pad.
Valencia en de Oostzee
Na een jaar dat wordt gedomineerd door onzekerheid, bezoeken aan ziekenhuizen en gesprekken met artsen kunnen we in het vroege voorjaar van 2022 weer plannen maken. Na een kort stedentripje naar Valencia, een van onze favoriete Spaanse steden, beginnen we met de voorbereidingen van een (zeil)reis langs de Deense, Duitse en Zweedse kusten.
Als we in het voorjaar van 2022 onderweg zijn, blijkt dat we onze ambities moeten bijstellen. Na een jaar vol medische zorgen is een zeiltrip naar Scandinavië te hoog gegrepen. Dat ervaren we als we van Lauwersoog over het Wad naar open zee varen. Woeste golven maken de tocht onaantrekkelijk. En dat is heel voorzichtig uitgedrukt. (Lees ons blog over die tocht)
In de loop van die eerste zeildag op zoutwater besluiten we terug te gaan en onze vakantie – we hebben nog een paar maanden voor ons – door te brengen in Nederland en de naaste omgeving. Misschien gaan we naar de Wadden, mogelijk zetten we toch koers naar Zeeland. We zien wel. Eerst moeten we nog een probleempje met de ankerlier het hoofd bieden.
Opnieuw een camper?
Nadat we een aantal weken op het IJsselmeer hebben gezeild, besluiten we toch de stap naar het zuiden te zetten. Vanuit Medemblik zeilen we via Amsterdam en IJmuiden naar Hellevoetsluis. Dat wordt onze uitvalsbasis voor een verkenning van de Zuid-Hollandse en Zeeuwse Stromen.
Als we bij Tiengemeten voor anker liggen, besluiten we onze NOMAS te verkopen. Afgelopen maanden is duidelijk geworden dat we niet meer met de boot kunnen doen wat we graag willen: verre zeilreizen maken.
Onze drang om op zoek te gaan naar het onbekende blijft bestaan. Daarom maken we de overstap van de boot naar een camper. Met de Knaus hebben we het gevoel van vrijheid ervaren. Dat willen we weer. Dus gaan we op zoek naar een nieuwe camper. En die vinden we.