Chausson Welcome 95

Onze tweede camper, een Chausson Welcome 95

Nadat de NOMAS, onze zeilboot was verkocht, hebben we lang in dubio gestaan. Wordt het een caravan? Trekken we van hotel naar B&B of gaan we weer op pad met een camper? Als we een kampeerauto zien die helemaal aan onze wensen voldoet, hakken we de knoop door en kopen we een Chausson Welcome 95 op een Fiat Ducato onderstel.

Eigenlijk begon het nieuwe avontuur op een ochtend bij het ontbijt, een paar dagen voordat we naar Spanje en Portugal zouden vertrekken. Ons plan was om van hotel naar B&B en appartement te trekken en zo stapsgewijs naar Portugal te reizen. Eerst zouden we op bezoek gaan bij onze zoon in Spanje. Daarna wilden we doorrijden naar Portimão.

Stampersgat.
Camper in Stampersgat.

Camper voldoet aan onze wensen

Dat loopt anders als Ankie een advertentie ziet van een camper die voldoet aan onze wensen. Redelijke prijs, goed 90.000 kilometer op de teller, in uitstekende staat van onderhoud en APK nog geldig tot maart 2023. Ook heeft de camper, een Chausson Welcome 95 uit 2005, net een grote beurt achter de rug. Klaar om te vertrekken dus.

Chausson Welcome 95 met twee langsbedden.

Belangrijkste eigenschap van deze camper is dat er twee langsbedden zijn ingebouwd. Na onze ervaringen met het fameuze Franse bed in onze vorige camper wisten we een ding zeker: dat doen we niet meer. Die beperkte slaapruimte was ons twee jaar geleden behoorlijk opgebroken.

Twee langsbedden, dat willen we

Deze camper biedt dus alles waarnaar we op zoek zijn. Vooral die twee enkele bedden spreken ons aan. Daarom aarzelen we geen moment, sturen de verkoper een berichtje en gaan ’s avonds kijken. Op weg naar huis worden we steeds enthousiaster, maar we besluiten er nog een nachtje over te slapen.

Als we de volgende dag weer aan het ontbijt zitten, zijn we het snel eens. Dit gaat ’em worden. Enkele dagen later halen we de camper op, maken ‘em schoon, sjouwen de nodige spullen aan boord, verrichten nog wat kleine aanpassingen en dan zijn we klaar voor vertrek. Ons nieuwe avontuur kan beginnen.

Specificaties Chausson Welcome 95

• Fiat Ducato, motor 2.3 JTD 110 pk
  • Lengte 6,60 meter, breedte 2,30 meter, hoogte 2,76 meter
  • Ledig gewicht 2888 kilo, massa rijklaar gewicht 3400 kilo
  • Koelkast
  • Twee zonnepanelen
  • Fietsendrager (60 kg)

Via Frankrijk naar Spanje

Door de aankoop van de camper hebben we ons vertrek een week moeten uitstellen. Daarmee komt ons oorspronkelijke plan een beetje in het gedrang. Eigenlijk wilden we ruim de tijd nemen om door België, Luxemburg en Frankrijk naar Spanje te rijden, maar we besluiten er wat meer vaart achter te zetten. Vanwege de stakingen bij de raffinaderijen in Frankrijk, is er een tekort aan benzine en diesel. Om elk risico te vermijden, tanken we zodra het kan.

Onze camper, een Chausson Welcome 95, in Almerimar, Spanje.
Onze camper, een Chausson 95 Welcome, in Almerimar, Spanje.

Om te voorkomen dat we ergens in Frankrijk vast komen te staan, rijden we zo snel mogelijk door tot net voorbij de Spaanse grens. Daar vinden we een prima plek om te overnachten. De volgende dag rijden we door naar Albir en parkeren we de camper op Camperpark Costa Blanca, bekend terrein.

Hier blijven we ruim een week staan om nog we klusjes aan de camper te doen. Ook beginnen we aan de poetsbeurt die de Chausson Welcome 95 verdient. Helaas blijkt de spanningsregelaar van de zonnepanelen defect. Bij de Spaanse vestiging van Amazon bestellen we een nieuwe die een dag later al wordt bezorgd. Verder vervangen we twee lekkende kranen en maken we de verborgen plekjes schoon. Heerlijk om dat – het is eind oktober – gekleed in korte broek en poloshirt te kunnen doen. Door al het poetsen en prutsen wordt het steeds meer ’onze’ camper.

Aanpassingen die er aan komen

Toen we de camper kochten stonden er twee huishoudaccu’s in. Die waren duidelijk aan hun einde en moeten worden vervangen. In de originele staat was de camper uitgerust met één accu voor huishoudelijk gebruik. Voordat we investeerden in twee nieuwe, kostbare, batterijen besloten we er maar één te plaatsen.

Gedurende de twee maanden dat we in 2022 onderweg waren, hebben we geen moment zonder stroom gezeten. Nu moet gezegd, dat we de boordstroom vrijwel alleen aanwenden voor een paar lampjes en het opladen van de smartphones, de tablets en de computers. Ook de pomp van de kranen gebruikt wat stroom, maar dat zijn slechts korte momenten.

Camper op camperpak in Messines, Portugal.
Onze camper – met twee zonnepanelen – in Messines, Portugal.

Voor het opladen van onze telefoons en de iPad hebben we de omvormer nodig en daar valt nog wat te besparen. Daarom bouwen we een USB-contact in. Daarmee kunnen we de devices rechtstreeks opladen en hoeven we de omvormer alleen te gebruiken als we de laptops aan de stroom willen leggen.

Ook gaan we de komende tijd de kabels van de stroomvoorziening fatsoeneren. We installeren een extra zekeringenkast waardoor het veiliger, overzichtelijker en gemakkelijk wordt in de toekomst extra apparatuur aan te sluiten. Zo willen we de autoradio op de boordaccu aansluiten zodat we ook naar muziek kunnen luisteren zonder het contact ingeschakeld te hebben.

Kitten en poetsen

Als het heel hard regent dreigt er een drupje water langs het grote dakluik te sijpelen. Daarom laten we kitranden op het dak vervangen. Ook plaatsen we een nieuw dakluik in de sanitaire ruimte. Na een grote schoonmaakbeurt starten we met operatie ‘Poets’. Dat brengt de glans weer terug en we beschermen de camper met een nieuwe waslaag. Zo is onze geliefde Chausson beter bestand tegen de invloeden van wind en weer.

Na onze laatste trip met de camper, beginnen de voorbereidingen voor onze verhuizing naar Spanje. Daar gaan we ons definitief vestigen in San Rafael del Rio (Sant Rafael del Riu in het Valenciaans), een dorpje van ongeveer vijfhonderd inwoners op de grens van Catalonië en Valencia. Helaas lukt het niet om de camper in Spanje te importeren. Daarom moeten we ‘em verkopen. Dat lukt. Sneller dan we verwachten.

Zodra we de verhuisdozen hebben uitgepakt, begint in Spanje de zoektocht naar een camper. Dat zorgt voor een fikse uitdaging. Aanbod is er genoeg, maar de kwaliteit laat in veel gevallen te wensen over. Bovendien zijn de prijzen – in vergelijking met Nederland – aan de forse kant. Blijven zoeken luidt daarom het devies. Er zal vast wel iets op ons pad komen.

Gidsen

Reisgidsen zijn heerlijk om bij de voorbereiding van je vakantie of reis lekker door te bladeren. Ook onderweg zijn ze een bron van inspiratie. Natuurlijk kun je bijna alles vinden op internet, maar wij worden enthousiast van papieren uitgaven en maakten deze selectie.

Selectie reisgidsen Spanje

Spanje is een populair vakantieland, dus het is niet vreemd dat het aanbod aan reisgidsen overweldigend is. Daardoor kan het…

Selectie reisgidsen Frankrijk

Reisgidsen voor Frankrijk zijn er in overvloed. Door dat overweldigende aanbod kan kiezen lastig zijn. Om je een beetje op…

Uit ons journaal

Varen onder de grond in Vall d’Uixo

Als je tientallen jaren je vrije tijd op boten hebt doorgebracht, blijft het water trekken. Nog niet eerder maakten we een vaartocht in de ingewanden van de aarde zoals in de grotten van La Vall d’Uixo. Ook zetten we twaalfduizend stappen om een kasteel in Onda te bezoeken, maken we een tussenstop in Les Coves…

Lees verder…

Terug in de tijd in Besalú

Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

Is een camperbus iets voor ons?

Onze zoektocht naar een camper heeft nog niets opgeleverd, maar we willen er toch een paar dagen op uit. Dus huren we een camperbus. Zo kunnen we ook proberen of dat iets voor ons is. Zo’n camperbus lijkt ideaal om veel te reizen, maar of we er zelf een zullen aanschaffen… Hoewel het aanbod van…