Koetsjes in Sevilla

Opnieuw slenteren door Sevilla

Acht jaar geleden slenterden we door Sevilla. Nu we in de buurt zijn willen we deze bruisende Spaanse stad nog een keer bezoeken. Bij Dos Hermanas vinden we een camperplaats met een bushalte voor de deur. Met het openbaar vervoer ben je binnen een half uur in het centrum van Sevilla, staat op de website van Carcaracol, de exploitant van de camperplaats.

Vanuit Osuna rijden we naar Dos Hermanas, een Spaanse stad waar we nog nooit van hadden gehoord. Aanvankelijk dachten we nog dat het een dorpje van niks was, maar het blijkt een stad met meer dan 130.000 inwoners. Veel bezienswaardigheden zijn er niet, maar dat mag de pret niet drukken. Hier komen we immers voor ons bezoek aan Sevilla.

Osuna, een aangename verrassing

Eerst even terug naar Osuna. Ook daar hadden we nog nooit van gehoord. Enig zoeken op internet leverde voldoende informatie op om hier een tussenstop te maken. Daar hebben we geen moment spijt van. In alle opzichten leverde ons bezoek aan deze historische stad een aangename verrassing op.

Osuna
Barokke huizen domineren het straatbeeld van Osuna.

Osuna ligt nog geen honderd kilometer ten oosten van Sevilla. Vanuit La Peza rijden we er langs, dus waarom zouden we er niet even stoppen? Volgens verschillende bronnen die we raadplegen is er in Osuna geen camperplaats. Wel kun je gebruik maken van het parkeerterrein voor de supermarkt. Dat lijkt weinig aantrekkelijk, maar het blijkt een prima plek. Je kunt hier zelfs gratis water tanken, je vuilwatertank legen en je cassettetoilet schoonspoelen.

Geen spijt van een bezoek

Nog fijner is dat het vanaf deze parkeerplaats maar een minuut of tien lopen is naar het sfeervolle centrum van Osuna. Zodra we onze camper aan de rand van het immense plein hebben gestald, trekken we de wandelschoenen aan om het stadje te verkennen. Daarbij vallen we van de ene in de andere verbazing.

Uitwijken over alle bezienswaardigheden zullen we hier niet doen. Op internet is al een schat aan informatie te vinden, dus we zouden in herhaling vallen. Wel willen we graag benadrukken dat een bezoek aan deze stad niet mag ontbreken als je in het zuiden van Spanje rondtrekt. Echt, je zult er geen spijt van krijgen.

Camper in Osuna
Onze camper stallen we op het parkeerterrein van de supermarkt net buiten Osuna.

Na ons uiterst aangename verblijf in Osuna, wachten we de volgende morgen vergeefs totdat de supermarkt de deuren opent. Als we ons volledig hebben voorbereid op ons vertrek, realiseren we ons pas dat op zondag in Spanje bijna alle winkels, dus ook de supermarkten, dicht zijn.

Zwembad en broodjes in Dos Hermanas

In de loop van de ochtend arriveren we op de camperplaats in Dos Hermanas. Dat is niet bepaald een droomplek, maar alles is er keurig verzorgd. Water en stroom hebben we onder handbereik, je kunt er gratis douchen, er is een broodjesservice en je mag gebruik maken van het zwembad.

Nog belangrijker is dat de bus naar Sevilla voor de ingang van de camperplaats stopt. Voor slechts 1,75 euro per persoon brengt het openbaar vervoer je naar het centrum van deze bruisende stad.

Met verschillende camperaars stappen we ‘s morgens om 09.30 uur in de bus en ruim een half uur later stappen we uit op het busstation. Als we de bus verlaten krijgen we van de vriendelijke chauffeur een briefje met de vertrektijd van de bus terug naar Dos Hermanas. Ook het juiste perron staat er op.

Santa Cruz in Sevilla

Omdat we vanmiddag om 14.30 uur weer terug moeten reizen, besluiten we ons tweede bezoek aan Sevilla (we waren hier ook in 2014) te beperken tot Santa Cruz, de voormalige Joodse wijk. Hier kun je heerlijk dwalen door de smalle straatjes met een keur aan winkeltjes en restaurantjes.

Torre de Oro
Torre de Oro in Sevilla.

Voortdurend verbazen we ons over de drukte. In sommige straten kunnen je over de hoofden lopen. Voor de ingang van de fameuze kathedraal staat een flinke rij bezoekers. Voor ons geen probleem, acht jaar geleden hebben we hier al ademloos rondgelopen, de toren beklommen en het graf van Columbus bekeken.

Eigenlijk wilden we het beroemde koninklijk paleis, het Real Alcázar, nog bezoeken, maar als we voor de ingang staan blijkt dat de tickets zijn uitverkocht. Ook morgen is het niet meer mogelijk het paleis te bezoeken; sold out. Goed, dat gaat dus niet lukken. Een extra reden om nog een keer terug te komen.

Smartphones bepalen de route

Een bezoek aan het paleis en de kathedraal zit er dus niet, maar dat mag de pret niet drukken. Het is heerlijk om op een terrasje te zitten en te kijken naar de mensen die in drommen langs lopen. Herkende je vroeger de toerist aan het kaartje of gidsje dat als een leidraad voor een bezoek aan de stad diende, nu is het de smartphone die de route bepaalt.

Voor degenen die overwegen een bezoek te brengen aan Sevilla hebben we maar een advies: doen! Wat wij vooral aantrekkelijk vinden is dat vrijwel alle bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar liggen. Minstens zo aantrekkelijk is de ontspannen sfeer en de talrijke mogelijkheden om lekker te eten en te drinken.

Op naar Tavira en verder

Dan wordt het tijd om naar Portugal te rijden. Daar zullen we enkele vrienden ontmoeten. Ook zijn we benieuwd hoe het zal zijn om na een aantal jaren weer terug te zijn in Portimão, de plek waar we jaren met onze boot hebben gelegen. Ook Ferragudo en Lagos staan op het programma.

Omdat we vandaag niet te lang willen rijden, stoppen we in Tavira in de Portugese Algarve op een prima camperplaats (Algarve motorhome park Tavira). Supermarkt als onderdeel van een omvangrijk winkelcentrum om de hoek, gezellig stadje en ‘s nachts heerlijk rustig. Hier houden we een dagje vakantie voordat we verder naar het westen trekken.

Tavira
Tavira in de Portugese Algarve.

Ankie en Cees.

• Terug in de tijd in Besalú

Besalu, Spanje

Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

• Is een camperbus iets voor ons?

Camper bij Camping Severin

Onze zoektocht naar een camper heeft nog niets opgeleverd, maar we willen er toch een paar dagen op uit. Dus huren we een camperbus. Zo kunnen we ook proberen of dat iets voor ons is. Zo’n camperbus lijkt ideaal om veel te reizen, maar of we er zelf een zullen aanschaffen… Hoewel het aanbod van…

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

3 reacties op “Opnieuw slenteren door Sevilla”