In het voorjaar van 2006 loopt onze NOMAS, een Bavaria 42 Cruiser, van stapel. Nadat we paar paar weken in Nederland wat proefvaarten maken zijn we klaar voor vertrek. Onder herfstachtige omstandigheden laten we bij Schokker in Volendam nog snel een zonnetent op de boot monteren. Als dat binnen een dag voor elkaar is, vertrekken we naar de Portugese Algarve.
Via IJmuiden en de Belgische kust zeilen we door naar Eastbourne aan de Engelse zuidkust. Daar wacht ons een bijzondere ontmoeting met de havenmeester. Enkele jaren geleden waren we hier met onze Compromis 39. Die luisterde ook naar de naam ‘NOMAS’. En we staan nog steeds in het systeem van de haven. Dus: “Welcome mr. Van Dijk.”
Na een servicebeurt aan de motor in Plymouth steken we de Golf van Biskaje over. Na ruim drie etmalen arriveren we veilig in het Noord-Spaanse La Coruña. Vanaf nu gaan we stapsgewijs naar het zuiden.
Enkele dagen later maken we kennis met de befaamde Nortada, de stevige Portugese wind uit het noorden. ’s Morgens gaan we met weinig wind de haven uit. In de loop van de dag wakkert de wind aan tot een dikke 6 Bft. Als we dan ’s avonds in de volgende haven arriveren is in de meeste gevallen de wind gaan liggen.
In dagtripjes gaan we gestaag door naar het zuiden. In Cascais en Sagres hebben we gelegenheid om een beetje rond te kijken. Veel tijd om de toerist uit te hangen, want we willen geen tijd verspillen nu de omstandigheden ideaal zijn.
Vanuit Sagres zeilen we rond Kaap St. Vincent, de meest zuidwestelijke punt van het vasteland van Europa. Op de minuut af drie weken later meren we af in de marina van Portimão. Hoewel met name de tocht langs de Portugese westkust nogal pittig was, heeft de boot zich uitstekend gehouden.
Zie ook ons Vaarplan vanaf 2006.
Geef een reactie