Vuurtoren Gatteville

Finish in Cherbourg

Vuurtoren van Gatteville

Ons verblijf in St. Vaast is van korte duur. We willen namelijk op tijd in Cherbourg zijn om de boot in goede gezondheid achter te laten als we na onze vakantie weer naar huis gaan. Daar de weersvooruitzichten gunstig zijn en het tij ons welgezind is, besluiten we na een nachtje St. Vaast de volgende morgen weer uit te varen.

Natuurlijk hadden we rekening gehouden met een stevige stroom mee, maar dat we ondanks de zwakke wind toch nog tien knopen zouden klokken verrast ons in hoge mate. Net als de mist die in de loop van de dag komt opzetten. Aanvankelijk verwachten we dat de zon voor de nodige opklaringen zal zorgen, maar dat blijkt anders uit te pakken.

In de verte kunnen we de hoge vuurtoren van Phare de Gatteville, met 75 meter één van de drie hoogste vuurtorens ter wereld, nog net als oriëntatiepunt in de gaten houden, maar plotseling zien we geen hand meer voor ogen. De wereld om ons heen wordt angstig klein en we verlaten ons op de radar en de AIS.

Even daarvoor schrokken we nog van de brekers die we voor ons zagen opdoemen. Volgens de kaart is er geen sprake van en ondiepte, maar als we dichterbij komen, lijkt het alsof we in een wasmachine verzeild raken. Het water golft alle kanten op. Wind is er nauwelijks, maar we worden flink heen en weer geslingerd als we met een snelheid van negen knopen door de ‘Race van Barfleur’ scheuren.

Cherbourg in de mist

Maar die mist baart ons meer zorgen. Het zit echt potdicht. Onze hoop is gevestigd op een nadering van Cherbourg tijdens beter zicht. Dat is echter niet het geval. Op goed geluk en volledig vertrouwend op de nauwkeurigheid van onze apparatuur varen we de buitenhaven van Cherbourg binnen. Links en rechts schieten kleine motorbootjes ons met een bloedsnelheid voorbij. Als we vanuit het niets een enorme hoop rotsblokken met een lichtopstand naast ons zien, weten we dat de jachthaven niet ver meer is.

En dan klaart het ineens op. De laatste paar honderd meter naar de steiger in de Port de Chantereyne leggen we af onder een stralende zon. Ineens is het ook zeker tien graden warmer. Opgelucht maken we vast, trekken we onze dikke jassen uit en evalueren we onder het genot van een pastis onze reis. ’t Is anders gelopen dan we hadden gepland, maar daardoor hebben we wel tal van nieuwe, leuke plekken ontdekt.

Ankie en Cees van Dijk

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

• Langzaam langs de Loire

Kasteel in Saumur

Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

2 reacties op “Finish in Cherbourg”

1. Peter Seawind avatar
    Peter Seawind

Hoi Ankie en Cees,

Bij IJmuiden Bakboord uit is al gelukt. Is de Finish in Cherbourg een tussenstop op weg naar het zuiden?

ps we zijn elkaar in juli 2012 in Stavoren tegengekomen en onze ervaringen in Portugal en Spanje gedeeld.

Met groet,
    Peter

1. Cees van Dijk avatar

Ha Peter,

Op weg naar het zuiden zijn we ‘gestrand’ in Cherbourg. Het is met recht een tussenstop. Onze boot blijft de komende winter in Frankrijk. Daarna willen we door naar het zuiden. Over ons exacte reisplan gaan we de komende wintermaanden verder nadenken, maar uiteindelijk willen we toch weer naar Portugal.