Met labels, een tekening en foto's houd ik overzicht.

Foto’s maken van de accukabels

We hikken er al een poosje tegenaan, maar nu valt er niet meer aan te ontkomen: we moeten de accu’s vervangen. Dat betekent je een breuk sjouwen aan drie nieuwe stroombronnen. Het schema is simpel.

Eerst ophalen bij de leverancier. Dan uit de auto in een karretje. Vervolgens over de steiger naar de boot. Dan in de kuip. De oude accu’s uit de kajuit in de kuip tillen en op de steiger zetten. Dan kunnen de nieuwe batterijen geïnstalleerd worden. Als dat achter de rug is gaan de oude accu’s naar de auto en als laatste brengen we ze naar het afvalverzamelpunt.

Foto’s van de aansluitingen

Nu is het aansluiten van de accu’s voor een deskundige waarschijnlijk een fluitje van een cent, maar ik krijg het benauwd als ik het grote aantal kabels zie. Om te beginnen maak ik een aantal foto’s van de situatie. Daarna maak ik een tekening en nummer ik de verschillende kabels die ik ook voorzie van een label. Na een laatste controle ga ik sleutelen.

Met labels, een tekening en foto's houd ik overzicht.
Met labels, een tekening en foto’s houd ik overzicht.

Ik zal u niet vermoeien met de details, zie boven, want het is vooral een kwestie van doorbijten. Het meest enerverende moment komt als de walspanning wordt aangesloten en de acculader aan de slag gaat. Ik houd rekening met en vonkenregen, maar meer dan een zacht zoemend geluid van de lader is er niet te horen. Klus geklaard en voor de komende jaren zijn we weer verzekerd van voldoende stroom aan boord.

NOMAS nieuwsflits

MIS NIETS MET ONZE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF 

Met een abonnement op NOMAS nieuwsflits blijf je op de hoogte van onze belevenissen en krijg je tips over onze trips.

Deel dit bericht


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.