Sant Rafael del Riu.

San Rafael del Rio?

Hoe komen jullie nou in dat dorp terecht? Dat horen we vaak. Daarop antwoorden wij dan met de vraag of ons publiek de lange of de korte versie wil horen, want aan onze verhuizing naar Spanje ging heel wat vooraf. In deze column vatten we samen hoe onze emigratieplannen vorm kregen en hoe we in dit vijfhonderd inwoners tellende dorpje op de grens van Catalonië en Valencia terecht zijn beland.

Regelmatige bezoekers van onze website weten dat we enkele seizoenen met onze boot in de haven van Sant Carles de la Rápita hebben gelegen. In die periode maakten we kennis met het Spaanse leven. Zo belandden we op een rijstfestival in de delta van de Ebro en stortten we ons in het jaarlijkse dorpsfeest. Ook verkenden we de omgeving en maakten we prachtige tochten door het binnenland van Catalonië.

Oogsten van rijst.
Rijstfestival in de delta van de Ebro.

Met de camper door Spanje

In die tijd besloten we dat we een huisje in Spanje zouden zoeken als de tijd daar rijp voor zou zijn. Dat idee kreeg vaste vorm toen we met onze eerste en onze tweede camper door Spanje reisden. Helaas moesten we ons voornemen om naar het zonnige zuiden te verkassen vanwege de corona-pandemie en persoonlijke omstandigheden in de ijskast zetten.

Toch liet het plan om naar Spanje te emigreren ons niet los. Nadat we in het najaar van 2022 de NOMAS hadden verkocht en we opnieuw met de camper op pad gingen, wisten we het zeker: we gaan het doen. Niet uitstellen, niet langer wachten. Nu kan het, dus moeten we de kans grijpen.

Onze zoektocht naar een passend onderkomen begon met een eindeloos gesnuffel op internet. Om iets te vinden dat voldeed aan onze wensen was niet eenvoudig, maar een oproep op Facebook bracht ons in contact met de eigenaar van een nieuw appartementje in San Rafael del Rio. Na een eerste kennismaking en een videorondleiding bezoeken we het dorp en hakken we de knoop door: dit gaat het worden. Zo worden we dus inwoner van San Rafael del Rio. In september 2023 kunnen we in ons nieuwe appartement de verhuisdozen uitpakken.

San Rafael del Rio.
Net buiten San Rafael del Rio, op loopafstand van ons appartement.

San Rafael del Rio, echt Spaans

In een dorp van vijfhonderd inwoners valt vast weinig te beleven, horen we van verschillende kanten. Dat klopt. Van een buisende toeristische trekpleister is geen sprake. Wel heeft San Rafael vier café’s waar je ook iets kunt eten, zijn er een bakker, een kleine supermarkt en een uitgebreide tabakswinkel. Ook is er een benzinepomp waar je zelfs je auto een wasbeurt kunt geven. Voor je medicijnen kun je naar de plaatselijke farmacia en in de zomermaanden is het buitenzwembad geopend. Zelf hebben we er nog geen gebruik van gemaakt, maar inwoners van het dorp kunnen terecht in het gratis gemeentelijke gymnasio.

Wat heb je daar te zoeken, vraagt de lezer zich wellicht af. Wel, we wonen hier nu zes weken en we zijn bijna elke dag op pad geweest met ons pas verworven autootje. In de naaste omgeving van ons dorp raak je niet uitgekeken. Binnen een minuut of twintig ben je aan het strand. Ga je de andere kant op dan zit je in minder dan vijftien kilometer in de bergen. En mooi dat het hier is.

Natuurlijk kunnen we veel woorden gebruiken om de aantrekkelijke kanten van onze nieuwe woonplek te omschrijven, maar de foto’s die we hebben gemaakt spreken voor zich. Daarom: kijken maar. Mocht je bij het zien van al dit moois zin krijgen om hier zelf op ontdekkingsreis te gaan, dat kan. San Rafael del Rio telt twee B&B’s. In het nabijgelegen La Senia is een gratis camperplaats. Minder dan vijf kilometer van het dorp, op de weg richting Vinaròs, is een camperplaats met een voortreffelijk restaurant. Deze plek is vanwege de korte afstand tot de snelweg (AP7) ook populair bij mensen die op doorreis zijn.

Bezoekers van deze regio komen vaak niet verder dan de toeristische plaatsen langs de kust. Dat is jammer. Ga een paar kilometer het binnenland in en je ontdekt de mooiste plekken. Elke dag valt ons op hoe rustig het hier is. De wegen zijn prima, naar een restaurant hoef je nooit lang te zoeken en het klimaat is aantrekkelijk. Voorlopig zijn we hier nog niet uitgekeken. Hoewel, Spanje heeft veel te bieden en we willen het hele land gaan verkennen. Maar eerst op zoek naar een camper.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

Eén reactie op “San Rafael del Rio?”

1. Marlies Heemstra avatar
    Marlies Heemstra

Beide camperplaatsen opgeslagen.
    Wij komen en keer op bezoek