Fontes de Algar, España.

Vaarwel Nederland, hola España

Lang hebben we erover nagedacht, tal van opties lieten we de revue passeren. Na onze laatste reis door Spanje en Frankrijk hakken we de knoop door: we gaan emigreren. Dat we helaas onze camper moeten verkopen, nemen we op de koop toe. Geen droom zonder offers, nietwaar? Ongetwijfeld zullen we in España wel een autocaravana kunnen kopen die aansluit op onze wensen, maar dat blijkt een stuk lastiger dan gedacht.

Voor sommige mensen in onze directe omgeving komt ons besluit als een verrassing, maar wij spelen al een paar jaar met de gedachte om Nederland achter ons te laten. Nadat we eerst met de boot en later met de camper uitgebreid kennismaakten met het Spaanse leven, staat ons besluit vast. Als we de mogelijkheid hebben, gaan we emigreren.

Sant Rafael del Riu, España

Nu laat dat langer op zich wachten dan we hopen en verwachten. Eerst gooit de Corna-epidemie roet in het eten, daarna dwingen gezondheidsproblemen ons pas op de plaats te maken. Zodra we al die sores achter ons kunnen laten, gaan we op zoek naar een aantrekkelijk huisje. Dat vinden we in een appartementencomplex in het vijfhonderd inwoners tellende Sant Rafael del Riu op de grens van Valencia en Catalonië.

Sant Rafael del Riu, Spanje.
Uitzicht vanuit ons appartement.

Nadat we de knoop hebben doorgehakt, breekt een periode aan van regelen, informeren en organiseren. Om alles goed te regelen is een safari door de schier ondoordringbare wereld van de bureaucratie nodig. Vooral het importeren van de camper blijkt een forse uitdaging. Wat dit betreft is het verenigd Europa nog niet zo eensgezind. Na uitgebreid onderzoek besluiten we onze Chausson te verkopen. Een Spaans kenteken bemachtigen voor onze zeventien jaar oude camper blijft een avontuur met een onzekere afloop. Ook gaat het volgens ingewijden een hoop geld kosten.

Camper op Facebook

Zo belandt de vers gepoetste Chausson Welcome 95 op de advertentiepagina’s van Facebook. Binnen twee etmalen rijden de nieuwe eigenaren ermee weg. Dat gaat allemaal sneller dan we hadden verwacht en enigszins ontheemd blijven we achter in ons appartement waar de verhuisdozen zich opstapelen. Nu staan we voor verschillende logistieke uitdagingen, want ons oorspronkelijke verhuisplan moet drastisch worden aangepast. Ook staan er nog een stedentrip naar Rome en een familiefeestje op het programma.

Ons idee is om met de camper naar Spanje te rijden. Op die manier kunnen we mooi de veertien dagen overbruggen die de verhuiswagen nodig heeft om bij ons appartement te komen. Dat gaat dus niet door. Zo verblijven we enkele dagen op een boot, vliegen we naar Valencia, logeren we bij onze zoon en genieten we gastvrijheid in een hotel. Nadat we voor veel te veel geld een auto huurden, schaffen we een bijna nieuwe Spaanse auto aan.

Zoeken naar een autocaravana

Dan breekt het moment aan waarop de verhuiswagen voor de deur staat en we weer over onze eigen spullen kunnen beschikken. Binnen een dag zijn we vrijwel op orde en beginnen we aan de verkenning van onze nieuwe woonomgeving: 20 kilometer van het strand en 15 kilometer van de bergen. Ook gaan we op zoek naar een nieuwe camper. Dat blijkt een lastig verhaal. In Spanje zijn de autocaravanas behoorlijk aan de prijs en de kwaliteit voldoet vaak niet aan onze wensen.

Dankzij ons autootje kunnen we fraaie tochten door de omgeving maken. Natuurlijk missen we onze camper, maar er valt nog zoveel te ontdekken dat we ons voorlopig niet hoeven te vervelen.

Ankie en Cees.

• Fietsend over de Via Verde

Op de fiets naar Xerta

Over Xerta hebben we enthousiaste verhalen gehoord. Volgens zeggen is het een prima uitvalsbasis voor een fietstocht over één van de mooiste Vias Verdes in Spanje. Vanuit Roquetes verkennen we eerst het gedeelte naar Xerta. Daarna volgt de ‘topper’: de Via Verde van El Pinell de Bray naar Bot. In Roquetes ligt de (gratis) camperplaats…

• Tortosa opnieuw ontdekt

Tortosa Ebro

Tortosa hebben we enkele jaren geleden bezocht, maar toen waren we niet zo enthousiast over de stad. Nu we in Roquetes zijn en op de fiets naar de stad aan de Ebro rijden, kijken we er met andere ogen naar en moeten we onze mening bijstellen. Tortosa is zeker een bezoek waard. Een historische schat…

• Uitstapje naar bruisend Altea

Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum. Tijdens ons verblijf op…

• Bochtige route door de bergen

Moraira

Even lijkt het weer ons minder goed gezind, maar in de zon en uit de wind is het aan de kust prima uit te houden. Dat merken we als we in Moraira arriveren. Vandaar maken we een tussenstop in Albir en staan we een paar dagen in Pego. Via een prachtige bergroute belanden we in…