Snijplanken voor de fiets.

IKEA snijplankjes voor de fietsen

In mijn blogbericht over ons bezoek aan Murcia beloofde ik een toelichting te geven over de aanschaf van twee flexibele snijplankjes van IKEA. Welnu, hieronder zal ik uiteenzetten hoe deze simpele voorwerpen onze beide vouwfietsjes behoeden voor schade.

Dit verhaal begint met de zoektocht naar twee elektrische vouwfietsen. Uiteindelijk kochten we die in Nederland toen de camper in december in Spanje achterbleef en wij met het vliegtuig (en de auto) naar huis reisden. Onze degelijke Hollandse tweewielers lieten we vanuit Spanje door een transportbedrijf naar Nederland brengen.

In de vlakke polder konden we uitstekend uit de voeten met de twee rijwielen, maar in Spanje bleek steeds vaker dat heuvel af wel ging, maar heuvel op zwaar tegenviel. Zelfs als het landschap tamelijk vlak was, zat er toch altijd een ‘vals plat’ in waardoor we vaak buiten adem op onze bestemming kwamen.

Fietsen met ondersteuning

Die twee nieuwe aanwinsten moesten nog wel naar Spanje worden vervoerd. Meenemen in het vliegtuig werd gecompliceerd – de accu’s mochten niet in het bagageruim. Dus gingen de mini e-bikes weer in de vrachtwagen die ze kort voor onze terugkeer in l‘Alfas del Pi afleverde.

Onze aanwinsten: twee vouwfietsen met elektrische ondersteuning.
Onze aanwinsten: twee vouwfietsen met ‘hulpmotor’.

Prima geregeld dus. En, het moet gezegd, we zijn ontzettend blij met de twee e-bikes. Nog niet eerder hebben we in Spanje zoveel gefietst als nu met deze twee rijwielen met elektrische ondersteuning.

Waarom vouwfietsen? Eén van de punten van overweging was dat we relatief lichte fietsen wilden hebben die we gemakkelijk op de drager aan de achterzijde van de camper konden zetten. Als we de accu’s eraf halen valt het gewicht van de fietsen reuze mee. In ieder geval komt het lang niet aan het maximum toegestane draagvermogen van 60 kilo van onze fietsendrager.

Fietsen gaat uitstekend, vervoeren ook. We stuiten pas op een klein probleem als we afstappen. Willen we de twee fietsen in het grind of op het gras zetten dan dreigen ze om te vallen. In ieder geval staan ze op licht poreuze ondergrond naar ons gevoel niet stabiel genoeg. Vermoedelijk komt dat vooral door de zware accu.

Snijplankje onder de fietsstandaard.
Snijspankje onder de fietstandaard.

Waar maak je je druk om, zou de lezer zich kunnen afvragen. Inderdaad, het is eigenlijk de moeite van het noemen niet waard. Toch gaan we op zoek naar een eenvoudige, goedkope en handige oplossing.

Die vinden we dus bij IKEA in Murcia. Voor een luttel bedrag schaffen we twee flexibele snijplankjes aan. Eén ervan knip ik doormidden. Het resultaat: prima ondersteuning van de standaard van onze fietsjes. Nu staan ze als een huis, ook als de ondergrond wat minder stabiel is. Dit alles dankzij de flexibele snijplankjes van IKEA. En nee, we worden niet gesponsord door de Zweden.

Toch maar helmen kopen

Aan dat fietsen in Spanje zit nog een aspect waar we in Nederland nauwelijks aan zijn gewend. Buiten de bebouwde kom moet je namelijk een helm dragen. Voor ons was dat tot nu toe nauwelijks aan de orde, want met onze voormalige degelijke Hollandse fietsen zonder ondersteuning kwamen we vrijwel nooit buiten de bebouwde kom. Fietsen beperkten we tot het hoogst noodzakelijke.

Ankie en Cees met fietshelmen.
Buiten de bebouwde kom moet je in Spanje op de fiets een helm dragen.

Nu onze actieradius flink is toegenomen, besluiten we toch maar een paar helmpjes te kopen. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het kan en vooral omdat onze persoonlijke veiligheid is er bij is gebaat. Oh ja, en een bekeuring kost 120 euro. Voor een fractie van dat bedrag kun je een knappe helm bemachtigen.

IJsje van een euro

Even terug naar die snijplankjes van IKEA Natuurlijk gaat het eigenlijk nergens over, maar ik moest er aan denken toen ik een commentaar op een van mijn Facebookberichten las. In mijn post over ons bezoek aan Murcia noem ik Camperplaats IKEA, een toevluchtsoord voor ontelbare campers. Volgens degene die een reactie op dat stukje schreef, wordt het vrij – gratis – camperen daar nu nog toegestaan omdat IKEA flink aan de camperaars verdient.

Dat waag ik te betwijfelen. Gedurende de tijd die wij voor de deur van de meubelgigant hebben gestaan, heb ik namelijk geen camperaars gezien die met een Billy-kast of Klippan-bankje onder de arm naar buiten kwamen. En van dat ijsje van een euro zullen ze in Zweden ook niet rijk worden. Net zo min als van onze twee snijplankjes – kosten nog geen euro – waarvan de ontwerper waarschijnlijk nooit had verwacht dat ze zo multifunctioneel zouden zijn.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

Eén reactie op “IKEA snijplankjes voor de fietsen”

1. Marlies Heemstra avatar

Zelfredzaamheid is hoog bij (oud) zeilers