Tortosa Ebro

Tortosa opnieuw ontdekt

Tortosa hebben we enkele jaren geleden bezocht, maar toen waren we niet zo enthousiast over de stad. Nu we in Roquetes zijn en op de fiets naar de stad aan de Ebro rijden, kijken we er met andere ogen naar en moeten we onze mening bijstellen. Tortosa is zeker een bezoek waard.

Een historische schat aan de Ebro. Zo omschrijven de toeristische folders en website Tortosa graag. Inderdaad het is een ‘schilderachtige stad aan de oevers van de majestueuze Ebro, een verborgen juweel in Catalonië’. Nu hebben we al heel wat schilderachtige steden en pittoreske dorpjes bezocht. Daarom willen we graag met eigen ogen zien of de loftrompetten die worden afgestoken terecht muziek maken.

Naar de Mercado Municipal

Daarom stappen we op een zonnige morgen op de fiets voor de zes kilometer lange tocht van de camperplaats in Roquetes naar Tortosa. Een breed fietspad brengt ons, nadat we de imposante Ebro zijn overgestoken, bijna in het centrum van de stad. Onze eerste stop is de overdekte markt, de mercado municipal.

Niet alleen is de hal van buiten de moeite van het bekijken waard, ook binnen kom je ogen tekort. Bovendien worden je reuk- en smaakpapillen in alle opzichten geprikkeld. Hier vertrekken zonder iets te kopen is een bijna bovenmenselijke opgave.

Als we de markthal achter ons hebben gelaten, verdiepen we ons op een van de vele terrasjes in de rijke historie van Tortosa die teruggaat tot de Romeinse tijd. De geschiedenis van Tortosa is een verhaal van eeuwenoude beschavingen, veroveringen en bloeiende culturen. Oorspronkelijk gesticht door de Romeinen, die de strategische ligging aan de Ebro op juiste waarde wisten te schatten, bloeide de stad op als een belangrijk handelscentrum en als militair bolwerk.

Rijke culturele erfenis

Na de Romeinen kwamen de Moren die eeuwenlang over grote delen van Spanje regeerden. Nadat zij waren verjaagd, zwaaiden de christelijke koningen met de scepter van de macht. Dit alles resulteerde in een rijke en gevarieerde culturele erfenis, zoals we later op de dag tijdens onze wandeling – en onze klim naar de ruïnes van de imposante vestingwerken – zullen zien.

Aan de oever van de Ebro staat de kathedraal van Santa Maria de Tortosa: Dit gotische bouwwerk wordt gezien als één van meest indrukwekkende bezienswaardigheden van de stad. Zes eeuwen, van de 12e tot de 18e eeuw, werd er gewerkt aan de imposante gevel. Met de elegante zuilen en glas-in-loodramen is de kathedraal een symbool van het religieuze en architectonische erfgoed van Tortosa.

Castell de la Suda

Na een wandeling door het centrum van de stad zetten we koers naar de overblijfselen van het Castell de la Suda. Dit Moorse fort dateert uit de 10e eeuw. Eenmaal op de top van de heuvels worden we beloond met een adembenemend uitzicht over de stad. Ook zien we op de omliggende heuvels tal van ruïnes van vestingwerken en fortificaties.

Terug in de stad wandelen we door El Call, één van de best bewaarde middeleeuwse Joodse wijken van Spanje, aldus het lokale toeristenbureau. Een terechte omschrijving, vinden we als we door de smalle straatjes scharrelen en de sporen van een van de oudste Joodse gemeenschappen van Europa volgen.

Museum en pinchos

Voor de liefhebber is een bezoek aan het Museum de Tortosa een aanrader. Voor diegenen die meer willen weten over de geschiedenis en cultuur van Tortosa, biedt het museum een fascinerende reis door de tijd. Van archeologische vondsten tot kunstwerken en historische artefacten, het museum biedt een diepgaand inzicht in de rijke historische en culturele erfenis van de stad.

Na onze hernieuwde kennismaking met Tortosa moeten we ons oordeel over de stad bijstellen. Enkele jaren geleden waren we hier op een grauwe winterse dag in januari. Later kwamen we nog een keer terug, maar toen hadden we nog weinig zicht op de Spaanse sluitingstijden van de winkels. Alles was toen uitgestorven. Nu schijnt de zon, bruist de stad en kunnen we ons bezoek afsluiten met een aantal voortreffelijke pinchos.

Ankie en Cees.

• Varen onder de grond in Vall d’Uixo

Coves de Sant Josep.

Als je tientallen jaren je vrije tijd op boten hebt doorgebracht, blijft het water trekken. Nog niet eerder maakten we een vaartocht in de ingewanden van de aarde zoals in de grotten van La Vall d’Uixo. Ook zetten we twaalfduizend stappen om een kasteel in Onda te bezoeken, maken we een tussenstop in Les Coves…

• Terug in de tijd in Besalú

Besalu, Spanje

Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

• Is een camperbus iets voor ons?

Camper bij Camping Severin

Onze zoektocht naar een camper heeft nog niets opgeleverd, maar we willen er toch een paar dagen op uit. Dus huren we een camperbus. Zo kunnen we ook proberen of dat iets voor ons is. Zo’n camperbus lijkt ideaal om veel te reizen, maar of we er zelf een zullen aanschaffen… Hoewel het aanbod van…

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

2 reacties op “Tortosa opnieuw ontdekt”

1. Ans Röhner-Baard avatar
    Ans Röhner-Baard

Ik smul steeds van jullie verhalen en enthousiasme. Ook wij reizen veel en zo hebben we altijd veel herinneringen op te halen en zoeken weer wat nieuws.
    Maar ons thuis in de nieuwbouw in Zeewolde is ook een soort vakantie.
    Gelukkig doen we het allemaal anders. In september huren we weer een camper en dat is ook weer leuk.

1. Cees van Dijk avatar

Dag Ans,
      Dank voor je leuke reactie. Inderdaad, wie veel reist kan veel verhalen. En de herinneringen neemt niemand je meer af. Detail: wij hebben tot vorig jaar augustus ook in Zeewolde gewoond.