Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

Uitstapje naar bruisend Altea

Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum.

Tijdens ons verblijf op camperplaats Costa Blanca in l‘Alfaz del Pi fietsten we regelmatig langs de boulevard van Albir naar Altea. Meestal kwamen we dan niet verder dan een van de talrijke terrasjes, maar dit keer besluiten we weer eens een fikse wandeling te maken door de oude stad.

Vuurtoren van Albir

Vanaf de camperplaats is het niet ver, maar de steile straatjes vergen wel het nodige van ons uithoudingsvermogen. Eenmaal boven worden we beloond met een indrukwekkend uitzicht over de baai. Op de Mirador Cronistas de España zien we in de verte de ver in zee stekende heuvel waar een wandelpad naar de vuurtoren van Albir leidt. Aan de horizon steken de torenflats van Benidorm ver uit boven het golvende landschap.

Op het plein rond de eeuwenoude kerk zijn de terrasjes op deze zonovergoten morgen druk bezet. Ook in de talrijke nauwe straatjes is het een drukte van belang. Niet zo verwonderlijk, want Altea is populair bij de toeristen. Er zijn geen zandstranden, maar als je toch niet van plan bent de hele dag in de zon te bakken, is Altea aanrader.

Altea kent een rijke historie die teruggaat tot ver voor de Romeinse en Moorse tijd. Voordat de Romeinen in de tweede eeuw voor Christus het gebied veroverden, was de streek bewoond door Iberische stammen. Later, tijdens de Moorse overheersing, bloeide Altea op als een belangrijk agrarisch en commercieel centrum.

Dwalen door El Fornet

Een van de meest iconische overblijfselen uit die tijd is de schilderachtige oude stad met de soms steile, smalle geplaveide straatjes en witgekalkte huizen die tegen de heuvels zijn gebouwd. Deze wijk, bekend als ‘El Fornet’, nodigt bezoekers uit om te dwalen en de tijdloze schoonheid van het verleden te ervaren.

Eén van de meest opvallende bezienswaardigheden is de iconische kerk van Nuestra Señora del Consuelo, met zijn opvallende blauwe koepel. De kerk, gebouwd in neoklassieke stijl, wordt gezien als een meesterwerk van architectuur en is het symbool van de stad.

Ateliers en galeries

Voor kunstliefhebbers biedt Altea een verscheidenheid aan galeries en kunstenaarsateliers. Niet zo verwonderlijk, want de stad trekt al jaren kunstenaars en ambachtslieden aan. Als je door de straatjes en steegjes scharrelt kun je op veel plaatsen deze creatieve en vakbekwame mannen en vrouwen aan het werk zien. Voor de toerist die een bijzonder souveniertje mee naar huis wil nemen, is hier zeker iets passends te vinden.

Voor ons blijft Altea in alle opzichten een aantrekkelijke plek voor een langer verblijf. Uitgekeken raken we er niet snel en er terugkomen doen we graag. Voor degenen die liever niet op een camperplaats als onderdeel van een parkeerplaats staan, zijn er genoeg andere mogelijkheden.

Ankie en Cees.

• Varen onder de grond in Vall d’Uixo

Coves de Sant Josep.

Als je tientallen jaren je vrije tijd op boten hebt doorgebracht, blijft het water trekken. Nog niet eerder maakten we een vaartocht in de ingewanden van de aarde zoals in de grotten van La Vall d’Uixo. Ook zetten we twaalfduizend stappen om een kasteel in Onda te bezoeken, maken we een tussenstop in Les Coves…

• Terug in de tijd in Besalú

Besalu, Spanje

Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

• Is een camperbus iets voor ons?

Camper bij Camping Severin

Onze zoektocht naar een camper heeft nog niets opgeleverd, maar we willen er toch een paar dagen op uit. Dus huren we een camperbus. Zo kunnen we ook proberen of dat iets voor ons is. Zo’n camperbus lijkt ideaal om veel te reizen, maar of we er zelf een zullen aanschaffen… Hoewel het aanbod van…

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…