Vanmorgen waren we al vroeg uit de veren na een nacht waarin we wat onrustig sliepen. In Lelystad hing de NOMAS nog steeds in de singels. In gedachten hadden we de boot al diverse keren gedraaid en op de bok gezet.
Om 08.00 uur, voor ons doen is dat vroeg, rijden we naar Deko Marina in Lelystad waar we met vereende krachten de NOMAS met de neus de goed kant op leggen. Even later hangt de boot in de singels en kan het verwijderen van het roer beginnen.
Demontage van het roer
Die demontage is nodig, want we merkten tijdens de tocht van Sant Carles de la Rapita naar Port Napoleon dat het roer steeds zwaarder gingen draaien. Ons vermoeden dat er vuil tussen de roerkoning en het lager zit is onjuist. Er zijn ingrijpender maatregelen nodig dan een beetje met schoonmaakazijn in de weer gaan. Al het aluminium is zwaar gecorrodeerd. Hier i geen redden meer aan.
Roerlager vernieuwen
Snel blijkt dat het roer muurvast zit in het onderste lager. Met enige inspanning lukt het om het geheel te demonteren. Daarna kan het lager worden verwijderd en kunnen de vakmensen aan de slag om alles in orde te brengen en het roer weer te monteren.
Geef een reactie