Actie bij het krieken van de dag

Vanmorgen waren we al vroeg uit de veren na een nacht waarin we wat onrustig sliepen. In Lelystad hing de NOMAS nog steeds in de singels. In gedachten hadden we de boot al diverse keren gedraaid en op de bok gezet.

NOMAS klaar om op een bok te worden gezet.
NOMAS klaar om op een bok te worden gezet.

Om 08.00 uur, voor ons doen is dat vroeg, rijden we naar Deko Marina in Lelystad waar we met vereende krachten de NOMAS met de neus de goed kant op leggen. Even later hangt de boot in de singels en kan het verwijderen van het roer beginnen.

Demontage van het roer

Die demontage is nodig, want we merkten tijdens de tocht van Sant Carles de la Rapita naar Port Napoleon dat het roer steeds zwaarder gingen draaien. Ons vermoeden dat er vuil tussen de roerkoning en het lager zit is onjuist. Er zijn ingrijpender maatregelen nodig dan een beetje met schoonmaakazijn in de weer gaan. Al het aluminium is zwaar gecorrodeerd. Hier i geen redden meer aan.

Roerlager vernieuwen

Snel blijkt dat het roer muurvast zit in het onderste lager. Met enige inspanning lukt het om het geheel te demonteren. Daarna kan het lager worden verwijderd en kunnen de vakmensen aan de slag om alles in orde te brengen en het roer weer te monteren.

Geplaatst in Het logboek en getagd met .

Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.