Elburg.

Laatste trip met de camper

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van een nieuw avontuur.

Zo belanden we in bij Jachthaven Geijsman in Oostvoorne vanwaaruit we vrienden in Hellevoetsluis bezoeken. Daarna rijden we door naar Middelburg waar we bij vrienden een genoeglijke middag doorbrengen aan boord van hun zeilboot. In de Zeeuwse hoofdstad mag je de camper gratis parkeren, maar ‘s avonds om negen uur moet je weg zijn. Daarom hebben we een plaatsje geboekt op de schitterende camperplaats De Plantage in Kruiningen. Alleen al voor de sanitaire voorzieningen zou je naar deze camperplaats moeten gaan. En als je wat lokale producten wilt kopen kun je terecht in de aangrenzende winkel.

Kopie van de St. Pieter

Na een nacht tussen de fruitbomen rijden we door naar Stampersgat in Noord-Brabant, ooit het centrum van de suikerindustrie. Daar staat een ontmoeting op het programma met Friese vrienden die met hun motorboot onderweg zijn. Bij de kleine haven vinden we een plekje dat net groot genoeg is om de camper een paar uur te stallen. Overnachten is hier niet toegestaan, maar in het iets verder gelegen Oudenbosch is nog voldoende plek op camperplaats Het Oude Bossche Veld. Natuurlijk willen we de befaamde kopie van de St. Pieter zien dus wandelen we ruim een kilometer naar het centrum van Oudenbosch. Indrukwekkend die basiliek, maar wij hadden op zaterdagavond een bruisender uitgaansleven in dit Brabantse dorp verwacht.

Basiliek Oudenbosch.
Basiliek Oudenbosch, een kopie van de St. Pieter in Vaticaanstad.

Als je lang en veel met de camper op pad brengt, breekt onherroepelijk het moment aan waarop je de handen uit de mouwen moet steken om het nodige onderhoud te verrichten. In ons geval betekent dat de camper van voor naar achter en van boven naar beneden een fikse schoonmaakbeurt geven. Daarna gaan we aan de slag om de oude glans weer terug te brengen. Dus, polijsten en in de was zetten. Een klus die we in werkbare en overzichtelijke etappen verdelen.

Glanzende camper te koop

Na een paar dagen kijken we vol trots naar onze geliefde Chausson. Nog niet eerder heeft de ‘mobilhome’ zo geglommen. Als ook de bumper weer diep zwart is en de wieldoppen er weer uitzien zoals het hoort, vinden we het bijna zonde om er mee op pad te gaan. Thuisblijven dan maar? Nee, daar hebben we geen camper voor. Als we ook nog het dakluik boven de sanitaire ruimte hebben vervangen, staat er niets meer in de weg om nog een trip door eigen land te maken voordat we weer naar het zuiden rijden. Zover komt het niet, want door alle plannen die we hebben, moeten we helaas onze camper verkopen. Daarover meer in onze nieuwste column.

Stilzitten is niets voor ons dus stappen we in de auto om een bezoek te brengen aan Elburg. Dat het historische stadje een toeristische trekpleister wisten we wel, maar dat op een zonnige zomerdag zo druk zou zijn hadden we niet verwacht. Nog nooit in de oude Hanzestad geweest? Zeker een keer doen; het is de moeite meer dan waard.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…