Onze plannen om naar de Oostzee te gaan worden al geruime tijd omgeven door onzekerheden. Gaan we bij IJmuiden de noord of juist de zuid in? Die vraag houdt ons wekenlang bezig. Uiteindelijk wordt het noord. Even een Navionics CF-kaartje kopen voor de plotter en dan zijn we klaar voor een reis naar Scandinavië. Dat blijkt tegen te vallen.
Nu onze plannen vaste vorm aannemen gaan we op zoek naar een digitale kaart van de Oostzee, althans van het stuk dat wij deze zomer willen verkennen. Globaal ligt dat tussen Kiel, de oostkust van Denemarken, de zuidkust van Zweden en de noordkust van het voormalige Oost-Duitsland.
Oude Raymarine plotter is afgedaan
Ons eerste bezoek aan een watersportzaak loopt uit op een teleurstelling. “Helaas mijnheer, dat kan niet meer. Navionics heeft deze CF-kaarten uit de handel genomen”, klinkt het. Als we daar onze verbazing over uitspreken, luidt de reactie: “Uw Raymarine-plotter is zestien jaar oud. Vergelijk het met oude computers. Die worden ook niet meer geüpdatet.” Blijft dus niets anders over dan een nieuwe plotter kopen?” Inderdaad.
Enigszins ontdaan gaan we naar huis. Niet van plan ons bij deze tegenvaller neer te leggen, klappen we onze laptops open en gaan we op zoek naar een alternatief voor de kostbare aanschaf van een nieuwe plotter. Of een heel nieuw systeem van Raymarine, als we het advies van de mannen in de watersportwinkel zouden volgen.
Oplossing gevonden
Na een scala aan mogelijkheden, adviezen en ervaringen te hebben doorgesnuffeld, vinden we de oplossing in het forum van de Bavaria zeilclub. Volgens een van de leden verkoopt Joosten Watersport in Enkhuizen nog Navionics CF-kaartjes. Met een progamma van de kaartfabrikant kun je daar een vaargebied op zetten.
Op naar Enkhuizen
In de hoop in Enkhuizen het begeerde kaartje te vinden, gaan we op pad. In eerste instantie krijgen we een teleurstelling te verwerken als de winkelbediende meldt dat de CF-kaartjes van Navionics uit de handel zijn genomen. Gelukkig weet zijn collega dat er nog drie exemplaren in voorraad zijn. Voor het luttele bedrag van bijna 180 euro kopen we een CF-kaartje. Twee jaar geleden was dat nog iets meer dan 100 euro.
Spanning bij de computer
Eenmaal thuis lezen we eerst zes keer de handleiding door. Voorzichtigheid is geboden, want we willen de data op het oude kaartje niet verliezen. Na enige aarzeling drukken we op de ‘enterknop’ en jawel…na de selectie van het gewenste vaargebied wordt de data op het CF-kaartje geschreven. Of het echt werkt, gaan we morgen zien. Als de boot in het water ligt.
Helaas, het werkt niet
Zodra de NOMAS aan de steiger ligt, stoppen we het CF-kaartje in de plotter. Gespannen kijken we naar het scherm…niets. Helaas, het werkt niet. Hoewel de kaartbestanden zijn gedownload, komen de gegevens niet in beeld. Nog een keer downloaden, weer proberen, opnieuw, nu in een plotter bij bevriende zeilers. Niets werkt.
Hulp aangeboden
Marc Prins van Dekker Watersport in Zaandam biedt hulp aan, en we nemen contact op met Navionics. Snel na onze eerste e-mail komt er een reactie. Na enige communicatie neemt een medewerker van het bedrijf de computer over met daarin het CF-kaartje. Binnen een paar minuten is het probleem opgelost. Er bleek een verborgen bestand beschadigd. Prima service van Navionics.
Geef een reactie