Nomas in de kraan

En de Nomas, hij drijft weer

Nomas in de kraan bij Schaap Shipcare in Lelystad, vlak voor het moment van de tewaterlating.

Wat een prachtige dag om de Nomas weer te water te laten. Strak blauwe hemel en een stralende zon. Klein minpuntje: het KNMI waarschuwt voor harde tot stormachtige wind met kans op zware windstoten. We treffen het dus.

Dankzij de bereidwillige medewerking van twee medewerkers van Schaap Shipcare in Lelystad verloop de tewaterlating zonder problemen. De nieuwe afsluiters zijn dicht en de motor slaat in één keer aan. Zelfs het wegvaren onder de kraan gaat goed.

Tijdelijke ligplaats

Opgelucht varen we dus naar onze tijdelijke ligplaats een eindje verder de vaart in. Aan de kant is het slechts 1,90 meter diep, er ligt een brug waar we zeker niet onderdoor kunnen en we weten niet of de box breed genoeg is. En dat alles met een wind van pakweg 32 knopen op de kont.

Nomas in de kraan
Nomas in de kraan bij Schaap Shipcare in Lelystad, vlak voor de tewaterlating op 18 april 2013.

De manoeuvre om de box in te draaien gaat in één keer goed, maar dan vermoedt de roerganger dat we er toch niet tussen passen. Volle kracht achteruit dus, een fikse zwaai aan het roer en jawel, de kop gaat de goede kant op.

Vijf minuten later liggen we voor de kant. Niet op de plek waar we naar toe wilden, maar wel stevig vastgeknoopt. Eerst maar eens wachten  tot de wind gaat liggen. Voor een maidentrip aan het begin van het seizoen zijn we wel aan onze tax.

Ankie en Cees van Dijk

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

• Langzaam langs de Loire

Kasteel in Saumur

Langs de Loire kun je prachtig fietsen, luidde het advies van onze vrienden. En vergeet vooral die mooie wijnen niet, voegden ze daaraan toe. Na enig wikken en wegen besluiten we niet via Bretagne en Normandië terug naar Nederland, maar de befaamde Franse rivier te volgen. Dat blijkt in alle opzichten een uitstekende keuze. Na…

6 reacties op “En de Nomas, hij drijft weer”

1. Cees van Dijk avatar

Ha Alexandra, dank voor de uitnodiging. Kun je me wat meer bijzonderheden over de VahS-weekendjes sturen? Kunnen we altijd bezien of we er iets leuks mee kunnen doen.

2. Alexandra Tromp-Kok avatar

Fantastisch vooruitzicht! En mocht Ankie nog eens tijd over hebben, dan is ze altijd van harte welkom aan boord van SY Octopus tijdens de Vrouwen-aan-het-Stuur weekendjes. Wellicht iets voor Zeilen?

3. Annelies avatar

Het goede nieuws is, dat de Nomas startklaar op jullie ligt te wachten. Wanneer vindt de afvaart plaats? 🙂

1. Cees van Dijk avatar

Komend en volgend weekend moeten we nog wat laatste klussen klaren. Vooral de elektriciteit baart ons nog zorgen, maar daar hebben we een deskundige voor in de arm genomen. Als alles meezit, gaan we op 9 mei via IJmuiden in zuidelijke richting. Wellicht komen we in Normandië. Daar laten we de boot achter om hem drie weken later weer op te pikken voor de echte vakantie. We hopen dan ook de Engelse zuidkust (vooral het westelijk deel en de Scillies) te kunnen verkennen.

4. Guy avatar
    Guy

Mooi zo, prima dat dit prachtig zeilend schip terug op het water kan. Zondag ben ik in Oostende gaan zeilen met een Spirit 28 wind Z 4/5 met uitschieters 6 bft. Werk fok en vol grootzeil, aan de wind 6.6 / half 7.1 en ruim 7.97 door het water. Op GPS 1.5 knp meer gezien de stroming meezat. Het was heftig maar mooi weer. 04 en 11/05 doen we met deze boot een wedstrijdje.
    Grtz

1. Cees van Dijk avatar

We kijken erg uit naar het moment waarop we de trossen los kunnen gooien. De plannen zijn er, de boot is er bijna klaar voor. Nu nog wat offeren aan de weergoden en het komt vast helemaal goed.