Het zit er weer op. Het seizoen is achter de rug, de boot staat op de kant. Maar daarmee begint het werk pas echt. De zeilen staan al bij de zeilmaker, maar er is meer te doen. In het laatste zonnetje van oktober maken we de boot winterklaar.
Zoveel mogelijk lijnen halen we weg. Die kunnen in ieder geval niet groen meer worden. De vuile lijnen, schoten en trossen gaan in bad of in de wasmachine. Als nieuw komen ze weer tevoorschijn. Tot het moment waarop we de boot weer gaan optuigen bewaren we ze goed beschermd tegen de weersinvloeden in de garage.
Schoonspuiten
Nomas op de kant bij Schaap Shipcare .Het lijkt wat overdreven, maar we poetsen de boot weer glimmend schoon. Al het vuil spuiten we er af en we soppen dat het een lieve lust is. Het is even werk, maar dan ligt de boot er ook weer glimmend en glanzend bij.
Stuurwielen
De twee stuurwielen halen we weg en nemen we mee naar huis. Niet alleen omdat ze dan niet besmeurd kunnen raken door de niet al te schone lucht, ook vanwege de reparatie van de lederen hoes.
Motor
Zelfs toen de boot in Portugal lag, spoelden we anti-vries door de motor als we een poosje niet gingen varen. Volgens deskundigen wordt daarmee voorkomen dat er kalkvorming in het koelsysteem optreedt. Ingewikkeld is dat niet. Deksel van de wierpot, motor starten en anti-vries in het systeem gieten totdat het uit de uitlaat spuit.
Ook het watersysteem spoelen we flink door met anti-vries. De slangen naar de afsluiters gieten wel vol om vervolgens even snel de afsluiters open en dicht te draaien.
Afgelopen winterseizoen – we hadden toen ook een koude-aanval in februari – is het allemaal goed gegaan, dus we hebben er vertrouwen in dat de boot ook deze winter goed doorkomt.
Geef een reactie