Nomas winterklaar op de kant

Nomas winterklaar op de kant

Nomas op de kant bij Schaap Shipcare.
Het seizoen zit er op, de boot staat op de kant.

Het zit er weer op. Het seizoen is achter de rug, de boot staat op de kant. Maar daarmee begint het werk pas echt. De zeilen staan al bij de zeilmaker, maar er is meer te doen. In het laatste zonnetje van oktober maken we de boot winterklaar.

Zoveel mogelijk lijnen halen we weg. Die kunnen in ieder geval niet groen meer worden. De vuile lijnen, schoten en trossen gaan in bad of in de wasmachine. Als nieuw komen ze weer tevoorschijn. Tot het moment waarop we de boot weer gaan optuigen bewaren we ze goed beschermd tegen de weersinvloeden in de garage.

Schoonspuiten

Nomas op de kant bij Schaap Shipcare .Het lijkt wat overdreven, maar we poetsen de boot weer glimmend schoon. Al het vuil spuiten we er af en we soppen dat het een lieve lust is. Het is even werk, maar dan ligt de boot er ook weer glimmend en glanzend bij.

Stuurwielen

De twee stuurwielen halen we weg en nemen we mee naar huis. Niet alleen omdat ze dan niet besmeurd kunnen raken door de niet al te schone lucht, ook vanwege de reparatie van de lederen hoes.

Motor

Zelfs toen de boot in Portugal lag, spoelden we anti-vries door de motor als we een poosje niet gingen varen. Volgens deskundigen wordt daarmee voorkomen dat er kalkvorming in het koelsysteem optreedt. Ingewikkeld is dat niet. Deksel van de wierpot, motor starten en anti-vries in het systeem gieten totdat het uit de uitlaat spuit.

Anti-vries in de motor
Deksel van de wierpot en anti-vries in het systeem gieten.

Ook het watersysteem spoelen we flink door met anti-vries. De slangen naar de afsluiters gieten wel vol om vervolgens even snel de afsluiters open en dicht te draaien.

Afgelopen winterseizoen – we hadden toen ook een koude-aanval in februari – is het allemaal goed gegaan, dus we hebben er vertrouwen in dat de boot ook deze winter goed doorkomt.


advertentie


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.

ReizenReizen

Meer berichten

  • Volop variatie in Hellevoetsluis

    Volop variatie in Hellevoetsluis

    Dat Hellevoetsluis een vestingstad is wisten we wel, maar dat je in en rond de vestingwerken zoveel kunt beleven hadden we ons nooit gerealiseerd. Ons verblijf in de stad aan het Haringvliet was een echte ontdekkingsreis. Hier kun je heerlijk wandelen rond en in de vesting of in het nabijgelegen natuurgebied, er is strand en […]

    Lees meer…


  • In sneltreinvaart zeilen naar Hellevoetsluis

    In sneltreinvaart zeilen naar Hellevoetsluis

    Op de ankerplek bij het Stoommuseum in Medemblik waait het drie dagen stevig uit het zuidwesten. Zodra we een noordelijk windje krijgen, besluiten we naar het zuiden te zeilen. Volgens de weersverwachting staat er de komende dagen een oostelijke wind. Daar willen we van profiteren. Hellevoetsluis is onze bestemming en als de wind doet wat…

    Lees meer…


  • Voor anker bij het Stoommuseum

    Voor anker bij het Stoommuseum

    In al die jaren dat we op het IJsselmeer hebben gezeild, zijn we nog nooit in het kommetje bij het Stoommuseum in Medemblik geweest. Prachtige plek waar je beschut kunt liggen voor bijna alle winden. Strandje in de buurt. Er is zelfs een steiger waar je comfortabel uit je bijboot kunt stappen om even de…

    Lees meer…


  • In Medemblik wachten op de stoomtram

    In Medemblik wachten op de stoomtram

    Na enige discussie worden we het eens, met de NOMAS zijn we zeker tien jaar niet in Medemblik geweest. Tijd voor een bezoek aan deze historische stad. Ook willen we graag de stoomtram eens van nabij zien en een wandeling maken rond kasteel Radboud. Dat lukt. We mogen zelfs de werkplek van de twee machinisten…

    Lees meer…


advertentie


Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.