afterglow alternative energy clouds dawn

Zolang het nog kan

Windmolens in de Noordzee

Enige jaren geleden stoven we met een noodgang – althans voor ons gevoel – van zuid naar noord langs de Nederlandse kust. Koud, nat en vermoeid voeren we ter hoogte van IJmuiden toen we met enige tussenpozen merkwaardige obstakels tussen de golven zagen opdoemen. Ineens schoot ons te binnen dat er op die plek werd gewerkt aan de realisatie van een windmolenpark.

Windgeneratoren
(Foto: Visual Entity op Pexels.com)

’t Ging allemaal goed en we voeren met een flinke boog om het gebied heen. Later realiseerden we ons dat we er gewoonweg niet aan waren gewend dat, met uitzondering van de vaarroutes en een paar platforms, je op de Noordzee niet langer ongestoord kunt zeilen. Een soortgelijke ervaring had ik jaren later toen we met een klein bootje van IJmuiden overstaken naar Lowestoft. De stevige zuidwestelijke wind dwong ons steeds verder af te vallen en we dreigden te verdagen tussen de enorme windgeneratoren die samen het Amaliapark vormen.

Op de terugweg volgden we een wat meer zuidelijke route en moesten we uiteindelijk onze koers verleggen vanwege de veiligheidszone rond een platform. Nadat we ook die hindernis hadden genomen, werden we in de vroege ochtend overvallen door dichte mist, terwijl we wisten dat er in de nabijheid een flink aantal zeeschepen voor anker lag.

In het zicht van de 
haven moesten we nog een keer flink uitwijken voor een vissersschip dat een onverwachte manoeuvre uitvoerde en dreigden we daardoor in de comfortzone van een tanker te komen. Kortom, het was een enerverende tocht.

En de drukte op de Noordzee zal zeker niet minder worden, zo is ook de verwachting 
van de deskundigen bij Rijkswaterstaat. Op dit moment wordt daar hard gewerkt aan allerlei veranderingen rond ankergebieden en vaargeulen (zie het artikel in de volgende editie van Zeilen).

Ook plannen voor de aanleg van nieuwe windmolenparken verkeren 
in een vergevorderd stadium. Zeilers die straks langs de kust willen scharrelen, zullen naar verwachting wat minder 
last hebben van onverhoedse scheepsbewegingen. Degene die wil oversteken naar Harwich, Lowestoft of een andere bestemming aan de Engelse oostkust krijgt echter te maken met de nieuwe routes die binnen de IMO, de International Maritime Organization, zijn vastgesteld. Op 1 augustus is het zover. Dan ligt er nieuwe betonning.

Die windmolenparken komen er ook, maar waarschijnlijk niet voor 2020. Laten we dus genieten van de ruimte. Zolang het nog kan.

Deze column verscheen eerder in Zeilen nr. 6 – 2013


NOMAS nieuwsflits

MIS NIETS MET ONZE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF 

Met een abonnement op NOMAS nieuwsflits blijf je op de hoogte van onze belevenissen en krijg je tips over onze trips.

Deel dit bericht


Ankie en Cees

Ankie en Cees.
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

Meer berichten

  • Fietsend naar Cap Fréhel

    Vuurtoren Cap Fréhel

    Voordat we naar Cap Fréhel rijden, maken we een tussenstop in Saint-Cast le Guildo. Dit is met recht één van de mooiste gratis camperplaatsen waar we ooit hebben gestaan. Hier raken we nauwelijks uitgekeken, want eb en vloed zorgen voortdurend voor een ander schouwspel. Elk moment van de dag is het indrukwekkende panorama anders. Dat…

    Lees meer…


  • Intra-Muros de Saint-Malo

    Saint-Malo

    Wanneer je door de geplaveide straten van de Intra-Muros de Saint-Malo loopt, voel je bijna de eeuwenoude zeevaardersgeest die nog steeds in de lucht hangt. Deze kuststad in Bretagne heeft door de jaren heen vele gezichten gekend: van kapersbolwerk tot toeristische trekpleister. Toch heeft Saint-Malo zijn robuuste charme behouden, met zijn imposante stadsmuren, indrukwekkende geschiedenis…

    Lees meer…


  • Le Mont Saint-Michel

    Le Mont Saint-Michel, gelegen in het Franse Normandië, is een van de meest iconische historische locaties ter wereld. De rotsachtige eilandgemeente, met als kroon een indrukwekkende abdij, ligt in een getijdengebied. Soms omringd door water danweer omgeven door drooggevallen land. In 1979 erkende de UNESCO Le Mont Saint-Michel als werelderfgoed vanwege de unieke architectuur, de…

    Lees meer…


  • Herinneringen aan Honfleur

    Plannen zijn er om bij te stellen. Laten we dat cliché maar eens van stal halen, want we besluiten niet naar Fécamp te gaan. We rijden door naar Honfleur. In dit pareltje aan de Normandische kust willen we herinneringen ophalen aan de periode dat we hier met de boot lagen. We kijken uit naar het…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.