.Tossa de Mar, wandeling naar het kasteel.

Ademloos naar Tossa de Mar

Ontelbare bochten, adembenemende vergezichten, diepe kloven en in de diepte de soms woeste golven die stukslaan op de rotsen. Als beloning van de rit over deze uitdagende weg komen we in Tossa de Mar. Dat is een toeristische trekpleister en wij vinden het een bezoek meer dan waard. Niet alleen het kasteel, ook de boulevard en de nauwe straatjes in het dorp doen ons hart sneller kloppen.

Enkele jaren geleden reden we met onze camper over dezelfde bochtige weg langs de kust van de Costa Brava naar Tossa de Mar. Ook toen waren we onder de indruk van de steeds wisselende vergezichten, de diepe kloven, de inhammen in de rotsen en de steile bergwanden met als kers op de taart het azuurblauwe water van de Middellandse Zee. Veel gelegenheid om van de omgeving te genieten had de chauffeur tijdens die rit niet. Al zijn aandacht had hij nodig om de kampeerauto niet in een ravijn te laten storten.

Helaas, parkeerboete

Aan het einde van die enerverende rit stalden we onze camper op een parkeerplaats aan de rand van Tossa de Mar waar ruimte was voor honderden auto’s. Wij waren de enige, maar een oplettende parkeerwachter had ons ontdekt. Zij verwelkomde ons met een bekeuring, want we hadden verzuimd om parkeergeld af te dragen. Hoe we dat hadden moeten doen is ons tot op heden een raadsel, want de werking van de betaalautomaat was zelfs voor enkele behulpzame Spanjaarden voltrekt onduidelijk.

Na die confrontatie met de oplettende controleur hadden we geen lust meer om de wandeling langs de boulevard naar het kasteel te ondernemen. Bovendien woedde er destijds een Corona-epidemie en leek het ons niet verstandig de drukte op te zoeken. Tossa de Mar bleef dus op ons wensenlijstje staan.

Adembenemend uitzicht

Daarom blijven, net als toen, we nu een aantal dagen in Palamos en volgen we op een zonovergoten dag opnieuw de bochtige route langs de kust. Ook nu weer kijken we onze ogen uit. Op elke parkeerplaats stoppen we om het adembenemende uitzicht tot in detail in ons geheugen vast te leggen. Onze iPhones maken overuren, want elk plekje is even fotogeniek.

Als we eindelijk in Tossa de Mar arriveren, laten we de parkeerplaats waar we zulke slechte herinneringen aan hebben links liggen. Zodra we in een parkeergarage een veilige plek voor de auto hebben gevonden, wandelen we langs de levendige boulevard en ondernemen we de tocht naar het kasteel. Vandaar hebben we straks, zo is ons beloofd, een panoramisch uitzicht over het stadje en de kustlijn.

Voor degenen die slecht ter been zijn, is de klim naar de verschillende uitzichtpunten van het kasteel waarschijnlijk teveel gevraagd. Hoewel de met kiezelsteentjes geplaveide straatjes goed begaanbaar zijn, vergt de wandeling wel enige inspanning. Onderweg hebben we voortdurend een fraai uitzicht over de omgeving. Naarmate we hoger komen, wordt dat steeds mooier.

Nee, vervelend is de wandeling allerminst. Op deze zonovergoten voorjaarsdag zijn we niet de enigen die hier een kijkje komen nemen, maar overdreven druk is het niet. Dat zal in het hoogseizoen wel anders zijn, vermoeden we. Niet zo vreemd, want Tossa de Mar en de middeleeuwse vesting Vila Vela zijn in alle opzichten een bezoek meer dan waard.

Middeleeuws Vila Vella

De geschiedenis van Tossa de Mar gaat terug tot de prehistorie, maar het waren de Romeinen die hier de eerste nederzetting stichtten. Sporen van hun aanwezigheid zijn nog steeds zichtbaar in de ruïnes van de Romeinse villa Els Ametllers. Tijdens de middeleeuwen bloeide Tossa de Mar op en werd het versterkte stadje Vila Vella gebouwd om de inwoners te beschermen tegen aanvallen van piraten.

Deze vesting, die dateert uit de 12e eeuw, is tegenwoordig een van de best bewaarde middeleeuwse complexen aan de Catalaanse kust en biedt, zoals een toeristische folder het omschrijft: “… een spectaculair uitzicht over de stad en de zee”. Dat is zeker niet overdreven.

Als we een rustmoment nemen, komt de vergelijking met Peñíscola bovendrijven. Ook dat is een plek waar we verschillende keren met veel genoegen hebben gewandeld. Tossa de Mar zouden we willen omschrijven als ‘iets liever’. Ach, allebei hebben ze zoveel aantrekkelijke kanten dat het maken van een ranglijst eigenlijk niet aan de orde is.

Ons advies: als je in de buurt bent verdienen beide plekken een bezoek. Pluspuntje voor Tossa de Mar is zonder meer de indrukwekkende route vanuit het noorden langs de grillige kust van de Costa Brava.

Niet te missen in Tossa de Mar

• Vila Vella (Oude Stad): Dit historische complex is een doolhof van geplaveide straatjes, oude stenen huizen en schaduwrijke pleinen. Bezoekers kunnen hier genieten van een wandeling door de geschiedenis terwijl ze de charmante architectuur bewonderen.
  • Castillo de Tossa de Mar: Het imposante kasteel en de ommuring zijn iconische symbolen van de stad. Vanaf de torens van het kasteel heb je een panoramisch uitzicht over de Middellandse Zee en de kustlijn. Castillo de Tossa de Mar bestaat uit een 300 meter lange muur versierd met 7 ronde torens met kantelen van 20 meter hoog. Deze imposante muur is gebouwd in de 12e eeuw om Vila Vella te beschermen tegen piraterij. De bekendste torens zijn de toren van Joanàs die diende als uitkijkpunt over de baai, de getijdentoren, gelegen aan de ingang van de binnenplaats waar een openbare klok stond, en de toren van Es Codolar, die uitzicht biedt over het strand.

Klik hier voor meer informatie over de bezienswaardigheden van Tossa de Mar.

Ankie en Cees.

• Fietsend over de Via Verde

Op de fiets naar Xerta

Over Xerta hebben we enthousiaste verhalen gehoord. Volgens zeggen is het een prima uitvalsbasis voor een fietstocht over één van de mooiste Vias Verdes in Spanje. Vanuit Roquetes verkennen we eerst het gedeelte naar Xerta. Daarna volgt de ‘topper’: de Via Verde van El Pinell de Bray naar Bot. In Roquetes ligt de (gratis) camperplaats…

• Tortosa opnieuw ontdekt

Tortosa Ebro

Tortosa hebben we enkele jaren geleden bezocht, maar toen waren we niet zo enthousiast over de stad. Nu we in Roquetes zijn en op de fiets naar de stad aan de Ebro rijden, kijken we er met andere ogen naar en moeten we onze mening bijstellen. Tortosa is zeker een bezoek waard. Een historische schat…

• Uitstapje naar bruisend Altea

Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum. Tijdens ons verblijf op…

• Bochtige route door de bergen

Moraira

Even lijkt het weer ons minder goed gezind, maar in de zon en uit de wind is het aan de kust prima uit te houden. Dat merken we als we in Moraira arriveren. Vandaar maken we een tussenstop in Albir en staan we een paar dagen in Pego. Via een prachtige bergroute belanden we in…