Als het koelsysteem verstopt is

Al vanaf het moment dat onze geliefde Nomas weer in het water ligt, hebben we het idee dat er weinig water uit de uitlaat komt. Dat soms wat ronkende geluid van de motor zit ons al een poosje niet lekker.

In de marina van Estartit blazen we de saildrive door.
In de marina van Estartit blazen we de saildrive door.

Verschillende keren hebben we over de reling gehangen om te zien of er wel voldoende koelwater naar buiten spuit. Hoewel het alarm van de motor geen enkele keer van zich heeft laten horen, kunnenen we het idee dat er iets niet helemaal in orde is niet van ons afzetten.

Zodra we in een haven liggen met een kraan onder handbereik, controleer ik de koelvloeistof. Die blijkt keurig op niveau te zijn. Vervolgens wring ik mij in allerlei bochten om de impeller te vervangen. Dat blijkt eigenlijk niet nodig, want er mankeert niets aan het dingetje.

Schelpjes in het staartstuk

Impeller van de Nomas vervangen.
Zo blijkt de impeller in het huis te zitten. Niet helemaal zoals het hoort.

Wat is er dan wel aan de hand? Toen de boot nog op de werf stond, heb ik de nodige schelpjes uit het staartstuk verwijderd, maar ik krijg nu steeds meer het idee dat er toch nog wat verstoppinkjes in de buizen zitten.

Een aantal jaren geleden hebben we in Portimão te kampen gehad met hetzelfde euvel. Ook toen kwam er te weinig water uit de uitlaat. En dat terwijl we voor een hoop geld de motor door een erkende Volvo Penta-dealer hadden laten nakijken.

Voldoende koelwater

Destijds heb ik het probleem opgelost door een waterslang op de inlaat te zetten en water ‘van binnen naar buiten’ te spuiten. Dat zorgde er toen voor dat een wolk vuil uit de aanzuigbuizen van het staartstuk werd geblazen.

Ook nu blijkt deze methode uitstekend te werken. Op het punt waar het buitenwater in de wierpot komt, sluit ik de slang aan, vervolgens draai ik op de steiger de kraan open en de schelpjes en andere ongerechtigheden weten niet hoe snel ze de saildrive moeten verlaten.

Bij het proefdraaien blijkt de uitlaat weer voldoende koelwater naar buiten te spuiten. Probleem opgelost en wij kunnen met een gerust hart verder, want op de Med heb je vaak je motor nodig, weten we inmiddels. Of, zoals een Engelsman zei, ‘In the Med, you’ll use your motor every day’.

Advertenties
Zeilvakanties en zeilcursussen
Geplaatst in Techniek en getagd met .

Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.