Camper Chausson Welcome 95

Binnen een week naar Spanje

Onze voornemens zagen er anders uit, maar plannen zijn er nu eenmaal om bij te stellen. Zo zag Ankie op een goede morgen een advertentie van een camper die voldeed aan onze wensen. Na enig wikken en wegen namen we een besluit: dit zou onze nieuwe camper worden. Enkele dagen later hebben we de Chausson Welcome 95 gekocht. Na een korte, maar intensieve voorbereiding gaan we op pad. Binnen een week zijn we in Spanje.

Daar ging wel wat aan vooraf. Lang hebben we lopen dubben. Zullen we een caravan kopen nu we geen boot meer hebben? Gaan we toch voor een camper? Beginnen we er helemaal niet aan en trekken we van hotel naar B&B of appartementje? Na een uitgebreide rondgang langs verschillende caravanhandels weten we in ieder geval zeker dat het geen caravan gaat worden. Toch maar een camper dan? Ook daar gaan we naar op zoek.

Onze vorige camper was voorzien van een Frans bed. Eén ding weten we zeker: dat gaat het niet worden. Twee langsbedden willen we hebben. Ook moet de camper die we zoeken niet meer dan pakweg 90.000 kilometer hebben gereden, de prijs moet aantrekkelijk zijn en, niet onbelangrijk, hij moet er goed uitzien. Op internet staan bijna 2500 campers te koop, maar geen van de aangeboden kampeerauto’s past bij onze wensen.

Gevonden: een Chausson Welcome 95

Als we eigenlijk al zijn gestopt met zoeken, ziet Ankie in haar tijdlijn op Facebook een advertentie van een camper die geheel voldoet aan onze wensen. We gaan kijken en hakken de volgende dag de knoop door. Enkele dagen later kunnen we onze nieuwe aanwinst, een Chausson Welcome 95, ophalen en gereed maken voor de reis naar het zuiden. Binnen een paar dagen zijn we op pad. Er moet nog wel wat kleine klusjes worden gedaan, maar daar wachten we mee totdat we in Spanje zijn.

Vianden
Vianden in Luxemburg.

Onze eerste stop is Schijndel in Noord-Brabant. Op een paar minuten lopen van de camperplaats (www.landinghoeve.nl) bevindt zich één van de grootste camperwinkels van Nederland. Ideaal dus om de nodige inkopen te doen. Vervolgens rijden we naar Vianden in het noorden van Luxemburg. Daar vinden we een plekje op een prachtige locatie (Camperpark Vianden) aan het water met uitzicht op het befaamde kasteel en op loopafstand van het centrum van het dorpje.

Stakingen in Frankrijk

Daarna begint het uitdagende deel van onze reis naar het zuiden. In Frankrijk staakt het personeel van de raffinaderijen en dat veroorzaakt een flink tekort aan benzine en diesel. Met een volle tank gaan we de grens over. Met de tachtig liter die we hebben, kunnen we ongeveer achthonderd kilometer rijden. Te weinig dus om de Spaanse grens te halen. Op de autoroute zien we voortdurend borden die aangeven dat het volgende tankstation geen diesel meer heeft.

Villefranche sur Saône, tussenstop op weg naar Spanje.
Camperplaats in Villefranche sur Saône met uitzicht op de rivier.

Zodra we die aankondiging niet zien, grijpen we onze kans en gooien we de tank tot de rand toe vol. Als we mazzel hebben, halen we het. En we hebben geluk. Ook met het vinden van mooie camperplaatsen. Zo staan we in Villefranche sur Saône op een voormalige camping (Campingparc Beaujolais). Behalve elektriciteit, water en een mogelijkheid om afvalwater te lozen zijn er buiten het hoogseizoen geen voorzieningen.

Op weg naar Spanje bezoeken we de Pont du Gard.
Vanaf onze camper is het een paar kilometer lopen naar de Pont du Gard.

Die zijn er ook niet in Remoulin, maar daar kun je een bezoek brengen aan de Pont du Gard, het eeuwenoude door de Romeinen gebouwde aquaduct. Ook deze camperplaats kan op het lijstje van favoriete plekken. Net als in Villefranche kun je hier betalen met de Pass’ étapes (www.campingcarparc.com), een soort creditkaart die je steeds kunt opwaarderen. Ruim vijfhonderd camperplaatsen in Frankrijk maken gebruik van dit systeem.

Aanvankelijk wilden we tijdens onze reis naar het zuiden verschillende plaatsen bezoeken, maar we besluiten zo snel mogelijk naar Altea te rijden. Dus staan we bijtijds op en gaan we door tot een camperplaats (La Roca del Valles)) net ten noorden van Barcelona. Niet een plek waar je een hele vakantie zult doorbrengen, maar de ontvangst is uiterst vriendelijk en we kunnen hier heerlijk douchen. Nog een paar honderd kilometer, dan zijn we in Altea.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…