Chausson Welcome 95 in Santa Pola.

Santa Pola, uitzicht op zee

Ruim een week hebben we in Albir, eigenlijk is het l’ Alfaz del Pi, op camperplaats Costa Blanca gestaan. Daar hebben we een flink aantal sociale momenten gehad. Nu is het tijd om verder te gaan. Ook willen we nog wat spullen voor de camper kopen. Dat gaan we doen in Benidorm en Finestrat. Uiteindelijk wordt het nog een druk dagje.

Als je echt een bijzonder plekje zoekt, moet je naar Santa Pola gaan, adviseerde onze zoon. Zelf heeft hij daar verschillende keren gestaan, dus hij spreekt uit ervaring. Volgens hem kun je daar vlak aan zee staan. Schitterende plek, geen voorzieningen, maar wel gratis. We gaan het ontdekken.

Inkopen doen in Benidorm

Eerst rijden we naar het tien kilometer van de camperplaats gelegen Benidorm. Daar is een winkel waar ze een scala aan spullen hebben voor campers en caravans. Met moeite vinden we een parkeerplaats langs een drukke weg. Helemaal gerust dat onze spiegels er niet worden afgereden zijn we niet, dus doen we enigszins gehaast onze inkopen.

Chausson Welcome 95 in Santa Pola
Santa Pola, vlak aan zee.

Inderdaad, de winkel heeft een uitgebreid assortiment, maar helaas de blokken die we zoeken om de camper een beetje waterpas te kunnen zetten, zijn niet voorradig. ”I ordered them, but they are nog delivered yet”, verontschuldigt de eigenaar zich. Wanneer ze dan wel binnenkomen, kan hij niet zeggen. “I don’t know. Soon, I think”.

Kabelschoentjes en een stofzuiger

Vervolgens rijden we naar de Mediamarkt, want er moet een nieuwe stofzuiger komen. Vloerbedekking in een camper is lekker warm aan de voeten, maar in een stoffige omgeving moet het wel regelmatig worden gereinigd. Gelukkig hebben ze bij deze elektronicazaak een handzaam apparaat, het laatste exemplaar in de serie volgens de vriendelijke verkoopster.

Na deze investering brengen we nog een bezoek aan de nabijgelegen Bricomart. Daar gaan we op zoek naar kabelschoentjes. Er moet namelijk nog wat saneringswerk aan de elektrische installatie van de camper worden verricht en daar zijn kabelschoentjes bij vereist. Gelukkig hebben ze die bij deze bouwmarkt een omvangrijke variatie. Eigenlijk hebben we er maar een paar nodig, maar ze gaan per vijftig. Kunnen we voorlopig vooruit. En dan te bedenken dat we thuis een enorme voorraad van die dingen hebben.

Chausson Welcome 95 in de middenmoot

Dan kunnen we eindelijk koers zetten naar Santa Pola. Daar komen we rond de middag aan. Vanuit de verte zien we al een forse hoeveelheid campers staan. Blijkbaar een populaire plek hier aan de kust. Met verbazing zien we de enorme variatie aan kampeerauto’s. Groot, klein, oud, nieuw en alles wat daar tussenin zit. Met onze Chausson Welcome 95 zitten we aardig in de middenmoot.

Chausson Welcome 95 in Santa Pola.
Onze Chausson Welcome 95 zit aardig in de middenmoot.

Onze zoon had helemaal gelijk. Dit is een indrukwekkende fijne plek. Op een meter of tien voor de camper rollen de golven over de rotsen. Achter ons verrijzen de rotswanden en in de verte ontwaren we de lichtjes van Alicante. Natuurlijk moeten we even de temperatuur van het water voelen. Die is nu, eind oktober, nog best aangenaam.

Langs de kust loopt hier een vrijwel vlakke weg, dus brengen we de fietsen in gereedheid en rijden we vijf kilometer voor de wind en vijf kilometer tegen een aanwakkerende wind in naar Santa Polo en terug. Dan wordt het tijd voor een versnapering en een rustmoment. Daar is deze plek uitermate geschikt voor.

Ontspannen aan de kust.
Na een fietstocht is het tijd voor een versnapering en een relaxmomentje.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…