Altea - Spanje

Door Frankrijk naar Spanje en Portugal

Nu de boot is verkocht, maken we plannen voor nieuwe avonturen. Kaarten en boeken komen op tafel. Met hulp van internet beginnen we aan de voorbereidingen van een reis via Frankrijk en Spanje naar Portugal.

Afgelopen jaren zijn we verschillende keren naar het zuiden gereden. Altijd was ons doel zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te arriveren. Daar lag immers de NOMAS, onze geliefde zeilboot. Hoe eerder we daar zouden zijn, hoe sneller we de zeilen konden hijsen. Of met het noodzakelijk onderhoud beginnen. Vonden we.

In een buscamper door Andalusië

Nu nemen we meer tijd. Geen snelweg, maar alternatieve routes. Ons eerste reisdoel is Altea in Spanje. Daar stappen we over in een buscamper. Daarmee trekken we het binnenland van Andalusië in. Vervolgens gaan we met onze auto richting Portugal en maken we een lange tussenstop in de Algarve.

Een van de steden die we zeker willen bekijken is Córdoba. Diverse keren zijn we er in de buurt geweest, maar het is er nog nooit van gekomen om de bezienswaardigheden van deze stad van dichtbij te bekijken. Als alles volgens plan verloopt gaat dit dus tijdens onze komende reis veranderen.

Caminito del Rey

Ook willen we een wandeling maken over de Caminitio del Rey, een pad dat loopt van Álora in Málaga naar Campillos door de El Chorro-kloof. Het wandelpad tegen de rotswanden is drie kilometer lang, niet breder dan een meter en op honderd meter boven de rivier El Chorro. Volgens zeggen moet dit een spectaculaire belevenis zijn.

Ankie bestudeert de kaart van Spanje en Frankrijk
Ankie bestudeert de kaarten van Frankrijk en Spanje.

Als we thuis, op de bank, de reisgidsen bestuderen en de kaarten raadplegen dreigen we ten prooi te vallen aan keuzestress. Hoewel we de kusten van Spanje de afgelopen jaren hebben verkend en we ook in de binnenlanden zijn geweest, valt er nog veel te ontdekken. Dat betekent dat we keuzen moeten maken. Niet zo simpel, want eigenlijk willen we overal naartoe en alles zien.

Eerst camperen, dan hotels

Na rijp beraadt besluiten we stapsgewijs, ongeveer in een week, door Frankrijk te trekken. Daar hebben we ook een concept voor ontwikkeld. We rijden ongeveer vijfhonderd kilometer, blijven dan twee dagen in een hotelletje en bekijken tijdens de rustdag de stad en de omgeving.

Pont d’ Avignon.

Onze eerste stop wordt Langres in het noorden van Frankrijk. Daarna rijden we door naar Avignon. Ook daar blijven we twee nachten. Vervolgens gaan we verder naar Spanje. Montserrat staat hoog op onze verlanglijst, maar ook de prachtige en avontuurlijk kustweg langs de Costa Brava spreekt ons aan. Welke route het wordt beslissen we later.

Trektocht door de Spaanse natuur

Eenmaal in Altea (Spanje) gaan we dus veertien dagen het binnenland in met een camper. Dat deel van de reis moeten we nog verder invullen. Wel hebben we ons voorgenomen vooral de natuur in te trekken. Stedentrips komen later weer aan bod.

La Mezquita Córdoba
La Mezquita in Córdoba, Spanje.

Na ons camperavontuur komen op weg naar Portugal Córdoba en de Caminito del Rey in beeld. Vervolgens rijden we door naar de Portimão (Portugal) om herinneringen op te halen aan de vele mooie momenten die we daar met onze goede vrienden hebben beleefd.

Hoe de reis er verder uitziet, weten we nu nog niet. Ook staat nog niet vast wanneer we terugreizen. Waarschijnlijk zijn we voor de feestdagen wee in het land, want Sinterklaas, Kerst en Oud-en-Nieuw zijn nergens zo leuk als thuis, vinden we.

Plannen bijstellen

Plannen zijn er om bij te stellen, we schreven het eerder. Dat gebeurt ook als we kort voor ons voorgenomen vertrek een camper vinden die geheel aan onze wensen voldoet. Zo reizen we met onze nieuwe aanwinst naar het zuiden. En verder.

Ankie en Cees.

• Fietsend over de Via Verde

Op de fiets naar Xerta

Over Xerta hebben we enthousiaste verhalen gehoord. Volgens zeggen is het een prima uitvalsbasis voor een fietstocht over één van de mooiste Vias Verdes in Spanje. Vanuit Roquetes verkennen we eerst het gedeelte naar Xerta. Daarna volgt de ‘topper’: de Via Verde van El Pinell de Bray naar Bot. In Roquetes ligt de (gratis) camperplaats…

• Tortosa opnieuw ontdekt

Tortosa Ebro

Tortosa hebben we enkele jaren geleden bezocht, maar toen waren we niet zo enthousiast over de stad. Nu we in Roquetes zijn en op de fiets naar de stad aan de Ebro rijden, kijken we er met andere ogen naar en moeten we onze mening bijstellen. Tortosa is zeker een bezoek waard. Een historische schat…

• Uitstapje naar bruisend Altea

Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum. Tijdens ons verblijf op…

• Bochtige route door de bergen

Moraira

Even lijkt het weer ons minder goed gezind, maar in de zon en uit de wind is het aan de kust prima uit te houden. Dat merken we als we in Moraira arriveren. Vandaar maken we een tussenstop in Albir en staan we een paar dagen in Pego. Via een prachtige bergroute belanden we in…