Als de cirkel rond is

Als de cirkel rond is

In het vroege voorjaar van 2006 voeren we met onze spiksplinternieuwe NOMAS weg uit Marina Muiderzand en zetten we koers naar het zuiden. Nu zijn we weer terug. De cirkel is rond. Onze geliefde Bavaria 42 Cruiser krijgt een andere bemanning. Een terugblik op veertig jaar zeilen en ontdekken.

Terwijl we op het Haringvliet aan een meerboei liggen, nemen we met gemengde gevoelens contact op met Yachting Company Muiderzand. Na lang wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt. Aan meer dan veertig jaar zeilen komt een einde. Tijd voor andere avonturen en nieuwe ontdekkingen.

Onze eerste boot, een Mirror Dinghy

Ooit huurden we tijdens een kampeervakantie aan een Brabantse plas voor het eerst een zeilbootje. Onervaren als we waren verliep die ‘maidentrip’ bepaald niet vlekkeloos, maar we waren wel direct verkocht. Eenmaal thuis moest er een eigen bootje komen. Dat werd een Mirror Dinghy, te klein voor twee volwassenen, maar we leerden er de grondbeginselen van het zeilen mee.

In de jaren die erop volgen stappen we regelmatig over in een iets groter bootje. Hoe leuk zou het zijn als we een boot hebben waarop we kunnen ovenachten, vragen we ons voortdurend af. Dat avontuur begint met de ‘Zeurpiet, een overnaadse zeilsloep. Veel hebben we er niet mee gevaren, want het was met recht een opknapper.

Opeenvolgend: de Zeurpiet, de Wibo 7.40, de Compromis 850, de Zeurpiet op de trailer, de Compromis 888.

Zeilen in een stalen Wibo 740

Voorspoediger gaat het met onze eerste kajuitboot, een stalen Wibo 740 (jaren late krijgen we een foto toegestuurd waarop de boot tot schroot is verwerkt). Daarmee zeilen we voor het eerst onder de Hollandse Brug door. Veilig komen we op de Gouwzee. Dat is voor ons nog niet genoeg, want Friesland lonkt. In Enkhuizen gaat het bijna mis als de koppeling van de buitenboordmotor dienst weigert en we met volle vaart op de voor ons afgemeerde boten af varen.

Met de Compromis 720 doen we alle Waddeneilanden aan.
Met de Compromis 720 doen we alle Waddeneilanden aan.

Die Wibo krijgt al snel een opvolger, een polyester Compromis 720. Nu ligt een nog groter vaargebied voor ons open, vinden we. Zo komen we na een enerverende tocht over het Wad op Terschelling terecht. Voor ons een wereldreis die naar mee smaakt. Over zee naar Ameland en via het Wad naar Schiermonnikoog, we doen het.

Naar Engeland en Denemarken

Als we maar even gelegenheid hebben zitten we op de boot. Met een Compromis 850 zeilen we voor het eerst naar Ramsgate aan de oostkust van Engeland. Ook varen we er mee naar Denemarken. Prachtige tochten maken we daarna met onze Compromis 888.

In de loop der jaren worden de boten steeds groter. Zo kopen we een nieuwe Compromis 999 waarmee we de Engelse zuidkust verkennen, maken we een tussenstap als we de ‘Speranza’, een voormalig vrachtschip van 38,50 meter, gaan verbouwen en stappen we een paar jaar later over op een Compromis 39.

Speranza, een spits van 38,50 meter.
Van de Speranza, een voormalig vrachtschip, maken we een riante varende woning.

Wat is er achter de horizon?

Niet alleen maken we boeiende zeiltochten, ook groeit ons verlangen koers te zetten naar verre bestemmingen. Ontdekken wat er verborgen ligt achter de horizon. Dat willen we. Dat lukt als we in 2006 de NOMAS, een Bavaria 42 Cruiser, kopen.

Nomas voor anker bij Lagos (Portugal).
NOMAS voor anker bij Lagos (Portugal).

Daarmee zeilen we in het voorjaar van 2006 naar de Portugese Algarve. Marina Portimão wordt onze nieuwe thuishaven. In de jaren die volgen zeilen we langs de Portugese en Spaanse kust, meren we af in Tanger (Marokko), liggen we voor anker bij Gibraltar. Prachtige zeiltochten maken we, op de heerlijkste ankerplekken liggen we. Uiteindelijk komen we in Sant Carles de la Rapita, in Catalonië, terecht.

NOMAS op transport naar Nederland

Port Napoleon
In Port Napoleon maken we de NOMAS gereed voor transport naar Nederland.

Dan besluiten we dat graag nog een keer de Scandinavische wateren willen doorkruisen. In Port Napoleon in het zuiden van Frankrijk wordt de NOMAS op een dieplader gezet om in Deko Marina in Lelystad weer te water te gaan.

Die voorgenomen tocht naar Denemarken en de Oostzee, het is er niet van gekomen. Eerst gooit de Corona pandemie roet in het eten, daarna dwingen gezondheidsredenen Cees een stapje terug te doen. Wel hebben we heerlijk gezeild op de vaderlandse wateren en een prachtige, laatste, zeiltocht gemaakt van IJmuiden naar Stellendam.

Afscheid van onze Bavaria 42 Cruiser

Toch krijgen we in de zomer van 2022 steeds meer het gevoel dat we door fysieke beperkingen met de NOMAS niet meer kunnen doen wat we graag willen: verre zeilreizen maken. Daarom besluiten we afscheid te nemen van de NOMAS en ons te richten op nieuwe avonturen waar de boot geen deel meer van uit maakt.

NOMAS aan een meerboei bij Tiengemeten.
Als de NOMAS aan een meerboei ligt op het Haringvliet hakken we een knoop door.

Zo belanden we na een enerverende tocht van Hellevoetsluis via de Staande Mast Route (zie ook ‘Terug via de Staande Mast Route‘) in Marina Muiderzand waar we de NOMAS ontruimen. Daar neemt Yachting Company Muiderzand, de jachtmakelaar, het roer van ons over. Tien dagen later is de boot verkocht en hebben wij een nieuw plan: met de auto en een camper trekken we in het najaar van 2022 door Frankrijk, Spanje en Portugal. Daarna? We zien wel. Er valt nog zoveel te ontdekken.

September 2022, de NOMAS is verkocht.
’t Is voorbij, de NOMAS is verkocht.

advertentie


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.

ReizenReizen

Meer berichten

  • Volop variatie in Hellevoetsluis

    Volop variatie in Hellevoetsluis

    Dat Hellevoetsluis een vestingstad is wisten we wel, maar dat je in en rond de vestingwerken zoveel kunt beleven hadden we ons nooit gerealiseerd. Ons verblijf in de stad aan het Haringvliet was een echte ontdekkingsreis. Hier kun je heerlijk wandelen rond en in de vesting of in het nabijgelegen natuurgebied, er is strand en […]

    Lees meer…


  • In sneltreinvaart zeilen naar Hellevoetsluis

    In sneltreinvaart zeilen naar Hellevoetsluis

    Op de ankerplek bij het Stoommuseum in Medemblik waait het drie dagen stevig uit het zuidwesten. Zodra we een noordelijk windje krijgen, besluiten we naar het zuiden te zeilen. Volgens de weersverwachting staat er de komende dagen een oostelijke wind. Daar willen we van profiteren. Hellevoetsluis is onze bestemming en als de wind doet wat…

    Lees meer…


  • Voor anker bij het Stoommuseum

    Voor anker bij het Stoommuseum

    In al die jaren dat we op het IJsselmeer hebben gezeild, zijn we nog nooit in het kommetje bij het Stoommuseum in Medemblik geweest. Prachtige plek waar je beschut kunt liggen voor bijna alle winden. Strandje in de buurt. Er is zelfs een steiger waar je comfortabel uit je bijboot kunt stappen om even de…

    Lees meer…


  • In Medemblik wachten op de stoomtram

    In Medemblik wachten op de stoomtram

    Na enige discussie worden we het eens, met de NOMAS zijn we zeker tien jaar niet in Medemblik geweest. Tijd voor een bezoek aan deze historische stad. Ook willen we graag de stoomtram eens van nabij zien en een wandeling maken rond kasteel Radboud. Dat lukt. We mogen zelfs de werkplek van de twee machinisten…

    Lees meer…


advertentie


4 reacties op “Als de cirkel rond is”

  1. Kris Kielman avatar

    Jammer Cees, maar de gezondheid heeft voorrang. Blijf zo gezond mogelijk om andere leuke dingen te doen. Jullie voorgenomen reis naar Zuid-Europa is alvast een goede start.

    1. Cees van Dijk avatar

      Dank voor je reactie Kris. Hoewel het afscheid van het zeilen – en van onze boot – ingrijpend is, blijven er gelukkig nog volop mogelijkheden over om nieuwe avonturen te beleven.

  2. Pieter Eggermont avatar

    Moedige beslissing! Fijn om recent in Medemblik nog even aan boord geweest te zijn en elkaar gesproken te hebben. Succes met jullie nieuwe avonturen

    1. Cees van Dijk avatar

      Dankjewel Pieter. ’t Was inderdaad leuk dat we elkaar op de NOMAS nog even hebben gesproken. Met onze nieuwe avonturen zal het vast goed komen, want de gidsen zijn we al aan het doorspitten en de kaarten liggen uitgevouwen op tafel.

Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.