In het vroege voorjaar van 2006 voeren we met onze spiksplinternieuwe NOMAS weg uit Marina Muiderzand en zetten we koers naar het zuiden. Nu zijn we weer terug. De cirkel is rond. Onze geliefde Bavaria 42 Cruiser krijgt een andere bemanning. Een terugblik op veertig jaar zeilen en ontdekken.
Terwijl we op het Haringvliet aan een meerboei liggen, nemen we met gemengde gevoelens contact op met Yachting Company Muiderzand. Na lang wikken en wegen hebben we de knoop doorgehakt. Aan meer dan veertig jaar zeilen komt een einde. Tijd voor andere avonturen en nieuwe ontdekkingen.
Onze eerste boot, een Mirror Dinghy
Ooit huurden we tijdens een kampeervakantie aan een Brabantse plas voor het eerst een zeilbootje. Onervaren als we waren verliep die ‘maidentrip’ bepaald niet vlekkeloos, maar we waren wel direct verkocht. Eenmaal thuis moest er een eigen bootje komen. Dat werd een Mirror Dinghy, te klein voor twee volwassenen, maar we leerden er de grondbeginselen van het zeilen mee.
In de jaren die erop volgen stappen we regelmatig over in een iets groter bootje. Hoe leuk zou het zijn als we een boot hebben waarop we kunnen ovenachten, vragen we ons voortdurend af. Dat avontuur begint met de ‘Zeurpiet’, een overnaadse zeilsloep uit het begin van de vorige eeuw. Veel hebben we er niet mee gevaren, want het was met recht een opknapper.
Zeilen in een stalen Wibo 740
Voorspoediger gaat het met onze eerste kajuitboot, een stalen Wibo 740 (jaren later krijgen we een foto toegestuurd waarop de boot tot schroot is verwerkt). Daarmee zeilen we voor het eerst onder de Hollandse Brug door. Veilig komen we op de Gouwzee. Dat is voor ons nog niet genoeg, want Friesland lonkt. In Enkhuizen gaat het bijna mis als de koppeling van de buitenboordmotor dienst weigert en we met volle vaart op de voor ons afgemeerde boten af varen.
Die Wibo krijgt al snel een opvolger, een polyester Compromis 720. Nu ligt een nog groter vaargebied voor ons open, vinden we. Zo komen we na een enerverende tocht over het Wad op Terschelling terecht. Voor ons een wereldreis die naar mee smaakt. Over zee naar Ameland en via het Wad naar Schiermonnikoog, we doen het.
Naar Engeland en Denemarken
Als we maar even gelegenheid hebben zitten we op de boot. Met een Compromis 850 zeilen we voor het eerst naar Ramsgate aan de oostkust van Engeland. Ook varen we er mee naar Denemarken. Prachtige tochten maken we daarna met onze Compromis 888.
In de loop der jaren worden de boten steeds groter. Zo kopen we een nieuwe Compromis 999 waarmee we de Engelse zuidkust verkennen, maken we een tussenstap als we de ‘Speranza’, een voormalig vrachtschip van 38,50 meter, gaan verbouwen en stappen we een paar jaar later over op een Compromis 39.
Wat is er achter de horizon?
Niet alleen maken we boeiende zeiltochten, ook groeit ons verlangen koers te zetten naar verre bestemmingen. Ontdekken wat er verborgen ligt achter de horizon. Dat willen we. Dat lukt als we in 2006 de NOMAS, een Bavaria 42 Cruiser, kopen.
Daarmee zeilen we in het voorjaar van 2006 naar de Portugese Algarve. Marina Portimão wordt onze nieuwe thuishaven. In de jaren die volgen zeilen we langs de Portugese en Spaanse kust, meren we af in Tanger (Marokko), liggen we voor anker bij Gibraltar. Prachtige zeiltochten maken we, op de heerlijkste ankerplekken liggen we. Uiteindelijk komen we in Sant Carles de la Rapita, in Catalonië, terecht.
NOMAS op transport naar Nederland
Dan besluiten we dat graag nog een keer de Scandinavische wateren willen doorkruisen. In Port Napoleon in het zuiden van Frankrijk wordt de NOMAS op een dieplader gezet om in Deko Marina in Lelystad weer te water te gaan.
Die voorgenomen tocht naar Denemarken en de Oostzee, het is er niet van gekomen. Eerst gooit de Corona pandemie roet in het eten, daarna dwingen gezondheidsredenen Cees een stapje terug te doen. Wel hebben we heerlijk gezeild op de vaderlandse wateren en een prachtige, laatste, zeiltocht gemaakt van IJmuiden naar Stellendam.
Afscheid van onze Bavaria 42 Cruiser
Toch krijgen we in de zomer van 2022 steeds meer het gevoel dat we door fysieke beperkingen met de NOMAS niet meer kunnen doen wat we graag willen: verre zeilreizen maken. Daarom besluiten we afscheid te nemen van de NOMAS en ons te richten op nieuwe avonturen waar de boot geen deel meer van uit maakt.
Zo belanden we na een enerverende tocht van Hellevoetsluis via de Staande Mast Route (zie ook ‘Terug via de Staande Mast Route‘) in Marina Muiderzand waar we de NOMAS ontruimen. Daar neemt Yachting Company Muiderzand, de jachtmakelaar, het roer van ons over. Tien dagen later is de boot verkocht en hebben wij een nieuw plan: met de auto en een camper trekken we in het najaar van 2022 door Frankrijk, Spanje en Portugal. Daarna? We zien wel. Er valt nog zoveel te ontdekken.
Geef een reactie