Avontuur met de camper

Einde van het avontuur met de camper

Vol enthousiasme begonnen we in 2020 aan ons avontuur met de camper. Onze eerste ervaringen tijdens ons proefweekje smaakten naar meer. Na die week ‘op proef’ in Nederland zetten we met goede moed koers naar het zuiden. Spannende routes hebben we gevolgd, op prachtige plekken hebben we gestaan. Helaas kwam er sneller dan verwacht een einde aan onze reis.

Albir in Spanje, wandeling naar de vuurtoren, voordat we met de camper via Frankrijk en België naar Nederland reizen.
Kort voor vertrek naar Nederland wandelen we naar de vuurtoren in Albir.

Terug naar najaar 2020. De wereld is in de ban van de corona-pandemie. Via de binnenwegen van België, Frankrijk en Spanje zijn we met onze camper, een Knaus Sun Ti 650 mf, in de Spaanse regio Valencia aangekomen. Hoewel dit gebied wordt beschouwd als een van de veiligste, bereiken ons elke dag berichten over toenemende aantallen besmettingen, dreigende lockdowns, dorpen en regio’s die worden afgesloten. Wel zijn de winkels en restaurants nog open.

Met de camper terug naar Nederland

Voortdurend vragen we ons af of we in Spanje moeten blijven of terug moeten keren naar Nederland. Natuurlijk is het aangenaam vertoeven in de Spaanse zon, maar we voelen ons steeds minder op ons gemak. Toch schuiven we de beslissing om een punt te zetten achter onze reis voor ons uit. Totdat ook in Albir en omgeving de winkels moeten sluiten en de restaurants dichtgaan. We hakken de knoop door en gaan terug naar Nederland.

In de hoofdstad van de cava

Op de vrijdag voor ons vertrek lezen we berichten over nog strengere controles aan de Franse en Belgische grenzen. Vanaf zondag is ook voor automobilisten een PCR-test verplicht. We aarzelen geen moment, maken de camper gereed voor de reis en vertrekken. Onze eerste stop is Sant Sadurni d’Anoia, de hoofdstad van de cava, een paar honderd kilometer voor de Frans-Spaanse grens.

Gratis plekje voor de nacht

Als we de volgende dag bij het eerste tolpoortje van de ‘peage’ arriveren, staat er een ware politiemacht klaar om alle passerende auto’s te controleren. Wij kunnen ongehinderd doorrijden. ’s Avonds vinden we een gratis plekje ergens halverwege Frankijk. Daar vertrekken we op zondag vroeg in de ochtend, net na afloop van de avondklok.

Einde van het avontuur met de camper

In Luxemburg en de Belgische Ardennen ligt flink wat sneeuw. Dat zorgt voor een indrukwekkend fraai landschap. Voor ons een bijzondere afsluiting van een snelle terugreis. Bij Maastricht overnachten aan de Maas en moeten we ons de volgende dag door de modder een weg banen naar de sanitaire ruimte. Twee dagen later laten we de camper achter bij een handelaar in de buurt van Meppel en nemen we onze intrek in een appartement in Friesland. Einde van een bijzonder avontuur.

Update

Vanaf voorjaar 2021 staat ons leven in het teken van bezoeken aan het ziekenhuis, gesprekken met artsen en intensieve behandelingen. Plannen om weer met een camper op reis te gaan durven we niet te maken. Eén ding is zeker, als de omstandigheden het toelaten gaan we weer op pad, want we hebben de smaak te pakken. Of het gaat lukken? We blijven positief.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…