Winkelstraatje in Granada.

Hink-stap-sprong naar Granada

In Almeria keken we onze ogen uit tijdens de rondgang door het Alcazaba waar we na een fikse klim urenlang hebben rondgedwaald. Nu zijn we toe aan een paar rustmomentjes. Die vinden we in Roquetas de Mar en Motril. Zodra we weer structuur in de data op onze hardeschijven hebben aangebracht rijden we door naar Granada. Daar parkeren we bij een ultramodern winkelcentrum en nemen we de tram naar de oude binnenstad.

Veel lezers zullen het herkennen. Wanneer je zoveel indrukken hebt opgedaan, wordt het tijd om je hersens de rust te gunnen alles weer een beetje op orde te brengen. Dat geldt zeker voor ons. Regelmatig moeten we even in de spiegel kijken en hardop zeggen: “Rustig aan, we zijn op reis, maar we hebben ook een beetje vakantie.”

Bijzondere camperplaats bij de Nevada Shopping Mall in Granada.
Bijzondere camperplaats bij een indrukwekkend winkelcentrum.

Fietsen langs de boulevard

Op naar Roquetas de Mar dus. Daar hebben we op aanraden van vrienden een plekje gereserveerd op Camperpark Roquetas. Prima plek om even bij te komen en de sociale contacten weer wat aan te halen. Om toch een beetje in beweging te blijven fietsen we langs de boulevard, een paar kilometer de ene en een paar kilometer de andere kant op.

Evenwijdig aan de boulevard ligt een mooi fietspad en we vinden het altijd een genot om langs het strand en de zee te rijden. Bij een van de parkeerplaatsen zien we een groot bord dat vermeldt dat campers er niet mogen staan. Tot onze verbazing hebben diverse camperaars er ondanks dit duidelijke verbod toch domicilie gekozen. Enfin, dat moet iedereen zelf weten. Waarschijnlijk ligt er bij thuiskomst een bekeuring op de mat.

Aan ons is dat niet besteed. Voor het relatief geringe bedrag dat we vaak op een camperplaats moeten betalen willen we geen risico lopen op een bekeuring. Rustig slapen vinden we ook wat waard. Net als bij mooi weer zonder problemen de stoeltjes buiten te kunnen zetten.

Glibberen in modderig Motril

Wanneer we na twee nachten doorreizen naar Motril komen we terecht op een zanderige parkeerplaats aan zee. Naar schatting een tiental campers heeft er al een plek gevonden. Ook wij vinden hier een aardig plekje dat ook nog uitzicht biedt op de zee.

Veel is er in deze tijd van het jaar niet te beleven. Wederom gaan we een stukje fietsen. Door de aantrekkende wind wordt de zee steeds ruiger en we verwachten dat er weldra een bui zal losbarsten. Als het flink gaat regenen, wordt het misschien wel een uitdaging om met de camper door de modder de verharde weg weer te bereiken.

Gedegen ontsnappingsplan

Zodra we de volgende ochtend de gordijntjes van de camper openschuiven zien we dat het parkeerterrein is veranderd een een glibberige vlakte met grote plassen. Tijdens het ontbijt bereiden we een ontsnappingsplan voor. Daarbij analyseren we de ligging van de plassen en bestuderen we nauwkeurig de sporen die andere campers hebben getrokken.

Onze buren moeten flink hun best doen om niet te stranden. Met slippende wielen en opspattende modder slagen zij erin in om op een hoger en droger gelegen gedeelte van het terrein te komen. Nu wij nog. Wonder boven wonder levert het geen enkel probleem op en binnen een halve minuut rijden we de weg op. Geluk of toch een kwestie van gedegen voorbereiding?

Koers richting Granada

Door een bijna uitgestorven Motril zetten we koers naar Granada. Dit is een adembenemend mooie route, maar de harde wind vraagt wel het nodige van de stuurmanskunst. Vooral de verschillende viaducten blijken een uitdaging. Valwinden rukken aan de camper en een kleine uitzwaaier is soms niet te voorkomen.

In Granada parkeren we bij de Nevada shopping mall. Daar is een plek speciaal voor campers. Geen faciliteiten, maar binnen een minuut ben je in een van de grootste winkelcentra van Spanje en zelfs van Europa. Overdag klinkt er onophoudelijk muziek uit de luidsprekers, maar ‘s avonds rond een uur of tien keert de rust weer zodra het centrum de deuren sluit. Tot tien uur de volgende ochtend blijft het rustig.

Nieuwsgierig als we zijn gaan we een kijkje nemen in ‘het Nevada’. Hier kun je dus uren zoet brengen. Niet alleen zijn er ontelbare winkels in het modern vormgegeven centrum, ook vind je hier restaurants te kust en te keur. Geloof het of niet, maar we hebben meer dan vijf kilometer in deze shopping mall gelopen.

Sneeuw in de Sierra Nevada

Als we de volgende morgen onze ogen open doen raken we blij verrast door een prachtig uitzicht op de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada recht voor ons. Het is half bewolkt en de temperatuur ligt rond de twintig graden. Heel wat beter dan de ruim veertig graden die de thermometer aangaf toen we hier een paar jaar geleden waren.

Tram van en naar Granada, halte Recogida.

Met de tram – de halte bevindt zich om de hoek, een paar minuten lopen van de camper – gaan we naar de binnenstad van Granada. Daar willen we vooral de smalle straatjes in de wijk Albayzín nog een keer verkennen. In onze herinnering is het daar net alsof je in een Arabische souk rondwandelt. Natuurlijk gaan we ook naar het hooggelegen pleintje vanwaar je een fraai uitzicht hebt op het Alhambra. Detail: de straatmuzikanten die hier vijf jaar geleden speelden laten nog steeds van zich horen.

Ons bezoek aan Granada sluiten we af met een lunch in een Arabische eetgelegenheid. Ik ben de naam vergeten, maar mocht je in Granada zijn en dat leuke, smalle winkelstraatje hebben gevonden dan kun je dit restaurant niet missen. Een tip: de wijn is niet indrukwekkend, maar het eten dat wordt geserveerd compenseert dat in alle opzichten. En…een biertje of een glaasje water kan natuurlijk ook.

Historie van Granada

Granada ligt in het zuiden van Spanje, aan de voet van de Sierra Nevada. De stad heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de grijze oudheid. Door de eeuwen heen heeft Granada een belangrijke rol gespeeld in de Spaanse geschiedenis en cultuur.

De oorspronkelijke nederzetting werd gesticht door de Iberiërs, en later ingenomen door de Romeinen en Visigoten. In de 8e eeuw werd Granada veroverd door de Moren, die de stad omvormden tot een centrum van de Islamitische cultuur en architectuur. Het hoogtepunt van de Moorse heerschappij was tijdens het bewind van de Nasrid-dynastie, die van 1238 tot 1492 aan de macht was.

In 1492 veroverden de katholieke koning Ferdinand en koningin Isabella Granada. Zij maakten een einde aan de Moorse heerschappij. In de 16e eeuw groeide Granada uit tot een centrum van de Renaissance-architectuur en kunst.

Enkele van de meest in het oog springende bezienswaardigheden in Granada zijn:

1. Het Alhambra, een Moors fort en paleis dat gebouwd werd tijdens de Nasrid-dynastie. Het staat bekend om zijn architectuur en mozaïeken.
  2. De bloemrijke Generalife-tuinen met de talrijke fonteinen behoren tot het Alhambra.
  3. De kathedraal van Granada werd gebouwd in de 16e eeuw. Hier zijn de katholieke koning Ferdinand en koningin Isabella begraven.
  4. Het Koninklijk Paleis van Granada was de residentie van de katholieke koningen tijdens hun bezoeken aan de stad. Ook hier prachtige tuinen en een minstens zo fraai interieur.
  5. Het Albayzín is de oude Moorse wijk van Granada. Smalle straatjes, winkeltjes en eettentjes zijn hier in overvloed.
  6. De Sacromonte-grotwoningen, net buiten Granada, worden bewoond door zigeuners. Volgens verschillende bronnen ligt hier de bakermat van de flamenco.
De grotwoningen van Sacromonte zouden de bakermat zijn van de flamenco.
De grotwoningen van Sacromonte zouden de bakermat van de flamenco zijn.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

Eén reactie op “Hink-stap-sprong naar Granada”