Deze afsluiter moet worden vervangen.

Drie messing afsluiters

Deze afsluiter moet worden vervangen.
Deze afsluiter moet worden vervangen.

Eigenlijk wisten we het al een poosje, enkele afsluiters moesten worden vervangen. Toen de Nomas in oktober de kant op ging hebben we dan ook direct een nauwgezette controle door een vakman laten uitvoeren. Afgelopen week bevestigde hij ons vermoeden. Drie messing afsluiters moeten worden vernieuwd.

Op de foto is duidelijk te zien welke invloed het zoute water de afgelopen jaren op de messing afsluiter van het toilet heeft gehad. De legering is bezweken en het zink is langzaamaan naar buiten getreden. Als we nog even geduld zouden hebben gehad, was de dekdoorvoer met kraan waarschijnlijk spontaan afgebroken.

Angst voor het afsluiterspook

Op verschillende fora verschenen er de afgelopen tijd berichten over het ‘afsluiterspook’. Dit naar aanleiding van een artikel in Zeilen (september 2012). In die editie kijkt de redactie naar de risico’s van messing afsluiters en het gebruik daarvan door verschillende werven. Ook komen de bevindingen van een Britse deskundige aan bod. Hij stelde vast dat er nog flink wat mis is met de afsluiters die in de jachtbouw worden gebruikt.

Volgens sommige berichten op de fora moeten we ons niet gek laten maken door publicaties zoals in Zeilen. Dat is inderdaad niet de bedoeling, maar een nauwgezette periodieke controle is zeker op zijn plaats. Dat blijkt bij ons aan boord. Overigens blijken vooral messing (een legering van koper en zink) gevoelig te zijn voor aantasting door zout.

Zoutwater en messing afsluiters

Ook vraagt een forumlid zich af ‘wie er nou langdurig op zee zit”. Deze vraag lijkt mij niet zo relevant. Ook als de boot maanden stilligt in zoutwater kunnen de afsluiters worden aangetast. Enkele goede vrienden moesten vorig jaar elf afsluiters laten vervangen. Hun boot – van een gerenommeerd Scandinavisch merk – ligt in het zuiden van Europa en is altijd uitstekend onderhouden. Toch brak bij een periodieke controle één van de afsluiters spontaan af.

Geen doemscenario’s dus. Maar wel ‘safety first’. Daarom laten we de drie afsluiters vervangen nu de boot hoog-en-droog op de kant ligt. Zodra we plaatjes hebben, zullen we u niet onthouden.

Op www.pbase.com staat een Engelstalig handleiding over het vervangen van dekdoorvoeren.


NOMAS nieuwsflits

MIS NIETS MET ONZE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF 

Met een abonnement op NOMAS nieuwsflits blijf je op de hoogte van onze belevenissen en krijg je tips over onze trips.

Deel dit bericht


Ankie en Cees

Ankie en Cees.
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

Meer berichten

  • Fietsend naar Cap Fréhel

    Vuurtoren Cap Fréhel

    Voordat we naar Cap Fréhel rijden, maken we een tussenstop in Saint-Cast le Guildo. Dit is met recht één van de mooiste gratis camperplaatsen waar we ooit hebben gestaan. Hier raken we nauwelijks uitgekeken, want eb en vloed zorgen voortdurend voor een ander schouwspel. Elk moment van de dag is het indrukwekkende panorama anders. Dat…

    Lees meer…


  • Intra-Muros de Saint-Malo

    Saint-Malo

    Wanneer je door de geplaveide straten van de Intra-Muros de Saint-Malo loopt, voel je bijna de eeuwenoude zeevaardersgeest die nog steeds in de lucht hangt. Deze kuststad in Bretagne heeft door de jaren heen vele gezichten gekend: van kapersbolwerk tot toeristische trekpleister. Toch heeft Saint-Malo zijn robuuste charme behouden, met zijn imposante stadsmuren, indrukwekkende geschiedenis…

    Lees meer…


  • Le Mont Saint-Michel

    Le Mont Saint-Michel, gelegen in het Franse Normandië, is een van de meest iconische historische locaties ter wereld. De rotsachtige eilandgemeente, met als kroon een indrukwekkende abdij, ligt in een getijdengebied. Soms omringd door water danweer omgeven door drooggevallen land. In 1979 erkende de UNESCO Le Mont Saint-Michel als werelderfgoed vanwege de unieke architectuur, de…

    Lees meer…


  • Herinneringen aan Honfleur

    Plannen zijn er om bij te stellen. Laten we dat cliché maar eens van stal halen, want we besluiten niet naar Fécamp te gaan. We rijden door naar Honfleur. In dit pareltje aan de Normandische kust willen we herinneringen ophalen aan de periode dat we hier met de boot lagen. We kijken uit naar het…

    Lees meer…


advertentie


6 reacties op “Drie messing afsluiters”

  1. Anje avatar
    Anje

    Cees, als je toch gaat vervangen, neem dan meteen Blake afsluiters. Het zijn degelijke schuifafsluiters (kunnen dus ook niet kapotvriezen) van een goede kwaliteit brons, eenvoudig zelf te inspecteren en te onderhouden (likje vet, schuurpasta). Wel iets duurder maar dan heb je ook wat.

  2. Cees van Dijk avatar

    Dat onderstreept nogmaals de cruciale functie van goedwerkende afsluiters.

  3. Cees van Dijk avatar

    In principe brengt elke huiddoorvoer onder de waterlijn risico’s met zich mee. Afsluiters, de naam zegt het al, dienen om de watertoevoer af te sluiten. Mochten bijvoorbeeld in een uitzonderlijk geval de rvs-klemmen of de slang het begeven dan kan een goed werkende afsluiter grotere problemen voorkomen. Standaard moeten afsluiters naar mijn mening dicht staan. Zeker tijdens het varen.

  4. Ankie van Dijk avatar
    Ankie van Dijk

    Afsluiters sluiten af.

  5. Werner avatar
    Werner

    Dat je in principe drijft op 2 slangenklemmetjes vind ik eigenlijk alarmerender…..

    1. Cees van Dijk avatar

      Dat onderstreept nogmaals de cruciale functie van goedwerkende afsluiters.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.