Ongetwijfeld hebt u er de afgelopen tijd het nodige over gezien en gelezen. Ons buitenboordmotortje heeft zich deze zomer niet van de sterkste kant laten zien. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar we hebben wel de hulp van een deskundige moeten inroepen.
Toen we in september uit La Coruña vertrokken, hadden we ons voorgenomen dat we vaak voor anker zouden gaan. Vooral in het gebied van de ria’s zou het niet nodig zijn in een haven te gaan liggen. Immers, we beschikken over een degelijk anker, hebben een windmolen en zonnepanelen voor de energie en de voorraad drinkwater is meer dan voldoende.
Rocna-anker
Welnu, dat ankeren was ook geen probleem. Ons nieuwe Rocna-anker heeft zich uitstekend gehouden toen we bij Camariñas bijna een week lang met een harde tot stormachtige wind werden geconfronteerd. Nee, het knelpunt lag ergens anders.
Ons trouwe buitenboordmotortje liet het namelijk afweten. Even rondvragen op Facebook leerde ons al snel dat oude benzine dodelijk is voor zo’n viertakt. Dat er geen koelwater uit het staartstuk kwam, kon duidelijk nergens anders aan liggen dan een verstopt koelsysteem of een kapotte impeller.
Impeller vervangen
Al onze acties, aan boord in Camariñas, op de steiger in Bayona en nog een keer aan boord op een andere plek, mochten niet baten. Het pruttelaartje kwam niet meer op stoom.
Uiteindelijk slaagden we er wel in de impeller te vervangen, maar het probleem van de verstopte carburateur konden we niet zelfstandig verhelpen. Dat bleek toch echt werk voor een vakman. Die is er uiteindelijk slechts anderhalf uur mee in de weer geweest.
En het motortje hebben we nu, ontdaan van benzine, klaar hangen aan de preekstoel. Volgend jaar gaan we ongetwijfeld de schade inhalen als we bij Culatra of Rompido of … nou ja, ergens voor anker liggen.
Geef een reactie