Montpeyroux

Middeleeuws Montpeyroux

Voordeel van de A75 is dat er langs de route tal van mogelijkheden zijn om met de camper te overnachten niet ver het binnenland in. Aguessac les Flots Bleus is zo’n plaats. Veel is hier niet te beleven, in tegenstelling tot Montpeyroux waar we een dag later arriveren.

In het verstilde Aguessac les Flots Bleus is naast de camping een gedeelte speciaal voor campers. Vanaf de tolvrije A75 is het slechts een paar kilometer naar het dorp. Ideaal dus voor een nachtje. Ook kunnen we op de camperplaats – betalen via de automaat – met een gerust hart de stoeltjes buiten zetten en er een ‘lazy Sunday afternoon’ van maken.

Nadat we de volgende ochtend bij de plaatselijke mini-supemarkt een baguette hebben bemachtigd, zetten we koers richting Montpeyroux, onze volgende stop op de route van Spanje naar Nederland. Dit middeleeuwse dorp ligt in het departement Puy-de-Dôme in de regio Auvergne. Volgens zeggen is het een van de mooiste dorpen van Frankrijk. Vaststaat dat het een geschiedenis heeft die teruggaat tot de 6e eeuw na Christus.

Gratis camperplaats in Montpeyroux

Zodra we de autoroute verlaten zien we in de verte het dorp al liggen. Hoog boven de huizen steekt de toren van het kasteel van Busséol uit. Dit versterkte bouwwerk verrees al in 1170 op een vulkanische heuvel. Het was het bolwerk van de graven van Auvergne en het meest historische koninklijke domein van de provincie. Zoals gebruikelijk in die tijd ontstond er rond het kasteel een dorpje.

Tot zover de historische achtergond van Montpeyroux. Vanaf de gratis camperplaats – drinkwater tanken betalen via een automaat – is het maar een paar minuten lopen tot de rand van het dorp. Daarna begint het klimmen, want vlak is het nergens. Eenmaal bij de toren die we eerder vanaf de snelweg zagen, hebben we een schitterend uitzicht over de vlakte van Limagne. Heb je na de wandeling nog voldoende energie dan kun je, tegen een kleine vergoeding, de toren beklimmen.

Montpeyroux.
Montpeyroux met de toren van het kasteel van Busséol.

Even twijfelen we of we de trappen zullen bestijgen, maar al snel besluiten we dat aan ons voorbij te laten gaan en nog even door het dorp te dwalen. Er was ons al verteld dat het zou lijken of je hier teruggaat in de tijd. Dat vinden we wat overdreven, maar Montpeyroux is zeker een bezoek waard. Afgezien van en enkele auto, een verkeersbord en straatverlichting oogt bijna alles zoals het ook geweest moet zijn in de middeleeuwen.

Aan het einde van de middag willen we de dag afsluiten met de gebruikelijke versnapering in de zon, maar dat valt tegen. Als we de stoeltjes buiten hebben gezet en met de buren een gezellige conversatie beginnen, dwingt de lage temperatuur ons al snel naar binnen te gaan. We realiseren ons dat we de afgelopen maanden behoorlijk zijn verwend met de van zon vervulde dagen.

Tussenstop in kil Atun

Meertje bij Atun ten noorden van Montpeyroux.
Uitzicht vanuit de camper op het meertje bij Atun.

Dat beseffen we ook als we de volgende dag een tussenstop maken in Atun. Op de gratis camperplaats hebben we uitzicht op een meertje. Als we een wandeling maken langs de oevers zijn we blij dat we onze winterjassen nog bij ons hebben. Grijze luchten houden de zon verborgen en een koude wind waait over het water.

Terug in de camper moeten we een beetje op temperatuur komen en we besluiten zelfs de kachel aan de te zetten. Zodra we weer wat zijn opgewarmd maken we plannen voor het verdere verloop van de reis naar huis. Nog één tussenstop in Langres en misschien daarna nog eentje, afhankelijk van het weer.

Langres wordt het niet

Helaas zijn de vooruitzichten ongunstig. Volgens de weermannen- en vrouwen is het voorjaar in dit deel van Europa nog niet in aantocht. Dat merken we als de volgende ochtend Langres naderen. Gaan we in de regen deze prachtige stad verkennen? Wachten we in de camper op betere tijden? Nee, we rijden door naar huis.

Als we een paar uur onderweg zijn, worden we overvallen door noodweer. Zonder aankondiging komt de regen met bakken uit de hemel. Op een parkeerplaats wachten we tot het meeste water is gevallen. Dat is dan weer een voordeel van het reizen met een camper. Kopje koffie, broodje en een muziekje dat maar net boven het gekletter van de regen uitkomt.

Na de Belgische grens knapt het weer op en in Limburg schijnt zelfs de zon. Even overwegen we nog een nachtje op een camperplaats te gaan staan, maar nu we hooguit twee uur van huis zijn, besluiten we door te rijden. Rond een uur of elf ’s avonds sluiten we Camperreis 2023-1 af. Opruimen, schoonmaken en wat klusje doen. Daarna begint onze rondreis door Nederland.

Ankie en Cees van Dijk

• Met de trein naar het kasteel

Strand van Calpe met de rots.

Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

• Laatste trip met de camper

Elburg.

Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

• Van Rocroi naar Thorn

Thorn

In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

• In Troyes raken we niet uitgekeken

Troyes

Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…