Viaduct Millau in Frankrijk.

Brug van Millau niet de hoogste

Bij de voorbereiding van onze reis van Spanje naar Nederland besluiten we de tolwegen te vermijden. Al snel ontdekken we dat de A75 een geschikt alternatief is. Eenmaal op weg blijkt het een gouden greep. Niet alleen rijden we over een prima weg door een indrukwekkend en afwisselend landschap, ook stuiten we op een brug waar je niet zomaar overheen rijdt.

Valt er iets te vertellen over die snelweg in het zuiden van Frankrijk? Zeker, want de A75, ook wel la Méridienne genoemd, is de noord-zuidverbinding door het Massif Central van Clermont-Ferrand naar Béziers (en omgekeerd). Daarmee is deze weg een belangrijke route tussen Parijs en de Middellandse Zee. Groot voordeel: de weg is tolvrij op het viaduct van Millau na. Daarover straks meer.

Aanleg van de A75 is voor de ingenieurs en de wegwerkers een uitdagend project geweest, want de snelweg voert door een bergachtig landschap met viaducten, tunnels en bergpassen. Opmerkelijke kunstwerken langs de A75 zijn, behalve het viaduct van Millau, onder andere de Col de la Fageole (1107 meter), de Col des Issartets (1121 meter), het hoogste punt van de snelweg, en de tunnels van Montjezieu en Pas d’Escalette.

Vulkanen, bergen, meren en kastelen

Als we vanuit Béziers eenmaal op la Méridienne zijn, blijven we ons verbazen over het landschap. Dit is het Massif Central zoals wij ons dat voorstelden. Vulkanen, meren, kastelen, diepe dalen en middeleeuwse dorpen wisselen elkaar af. Ook voor degenen die bij voorkeur de snelwegen mijden, is dit een aantrekkelijke route als je vlot naar het zuiden wilt of juist op de terugweg bent naar Nederland. Je kunt lekker opschieten en door het gevarieerde landschap raak je niet snel uitgekeken.

Met enige moeite weerstaan we de verleiding om de snelweg te verlaten en een bezoek te brengen aan één van de vele pittoreske dorpjes. Of een plek voor de nacht te zoeken midden in de natuur. Nee, we bezwijken niet en rijden door naar het viaduct van Millau. Volgens de bronnen die wij hebben geraadpleegd moet dat de hoogste brug ter wereld zijn. Dat blijkt helaas onjuist, maar dat maakt het bouwwerk niet minder bijzonder.

Voor de komst van het viaduct van Millau moest het verkeer over de brug in het dal.
Voor de komst van het viaduct moest het verkeer over deze smalle brug.

Passage van dit viaduct is een belevenis op zich. Enorme peilers en tuidraden dragen het brugdek. Naar beide kanten heb je een vrij uitzicht over het dal van de Tarn. Ver in de diepte zien we dorp liggen. Via een steile, kronkelende weg kun je vanaf de snelweg afdalen tot de oever van de rivier om daarna je weg over een minstens zo uitdagende route aan de overkant weer te vervolgen.

Hoogste brug ter wereld?

Na een bezoek aan het informatiecentrum waar we zien hoe het viaduct tot stand is gekomen, zijn we nog meer onder de indruk. Gelet op de drukte is het viaduct van Millau een ware toeristische attractie. En al die bezoekers maar denken dat ze naar de hoogste brug te wereld kijken.

Helaas, het viaduct staat inmiddels op de tweede plaats, achter een brug in Mexico. Dat maakt het bouwwerk niet minder indrukwekkend. Het viaduct van Millau overspant de vallei van de rivier de Tarn op een hoogte van 270 meter en is een architectonisch meesterwerk van Michel Virlogeux en Norman Foster. In 2004 werd het viaduct voltooid.

Hoger dan de Eiffeltoren

Met een maximale hoogte van 343 meter boven de grond, is het viaduct hoger dan de Eiffeltoren. Met een totale lengte van 2460 meter, bestaande uit zes overspanningen van 342 meter, is het de langste tuibrug ter wereld. Zeven slanke betonnen pijlers ondersteunen met kabels het stalen wegdek.

Over de brug rijden is een belevenis, maar je moet zeker even stoppen bij het uitkijkpunt. Daar krijg je echt een indruk van het imposante bouwwerk dat zo fraai past in het landschap. In de diepte stroomt de rivier en in de verte zie je de daken van Millau. Volgens zeggen – wij zijn er niet geweest – ook de moeite van een bezoek zeker waard.

Terug in de tijd

Viaduct van Millau gezien vanuit het dal.
Viaduct van Millau gezien vanuit het dal.

Wij hebben de camper op de parkeerplaats gezet waar je ook water kunt lozen en tanken, maar er zijn verschillende manieren om de brug te bewonderen: vanaf het uitzichtpunt bij de oude boerderij van Brocuéjouls of zelfs vanuit een kano, een wandeling of een paraglider onder de brug.

Voor ons was een stevige wandeling vanaf het bezoekerscentrum naar het uitkijkpunt toereikend om van enige afstand naar de elegante brug te kijken. Na de nodige fotomomentjes rijden we door naar de camperplaats bij Aguessac les Flots Bleus. Daarna gaan we terug in de tijd, zoals je in ons volgende blog kunt lezen.

Wel of niet de hoogste

Hoe zit het nou met die hoogste brug ter wereld? Zoals vaak als het om ranglijstjes gaat is er de nodige discussie. Na enig speurwerk leren we dat de brug over de rivier de Sidu, in de Chinese provincie Hubei (gebouwd in 2009), met een hoogste punt van 496 meter officieel de hoogste brug ter wereld is.

Met een hoogte van 403 meter boven haar laagste punt staat de Baluarte brug in de autosnelweg tussen Durango en Mazatlan in Mexico op nummer twee maar wel is het hoogste kabelbrug ter wereld. Wij veronderstelden dat het viaduct van Millau dit record in handen had.


Ankie en Cees

Ankie en Cees.
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Uitstapje naar bruisend Altea

    Uitzicht vanaf de oude stad van Altea.

    Onze reisplannen waren anders, maar we aarzelen nooit om onze route bij te stellen als dat nodig is. Zo komen we opnieuw terecht in Altea. Daar vinden we na afloop van de weekmarkt een plaatsje op een van de gratis camperplekken op korte afstand van de boulevard en het oude centrum. Tijdens ons verblijf op…

    Lees meer…


  • Bochtige route door de bergen

    Moraira

    Even lijkt het weer ons minder goed gezind, maar in de zon en uit de wind is het aan de kust prima uit te houden. Dat merken we als we in Moraira arriveren. Vandaar maken we een tussenstop in Albir en staan we een paar dagen in Pego. Via een prachtige bergroute belanden we in…

    Lees meer…


  • Varen onder de grond in Vall d’Uixo

    Coves de Sant Josep.

    Als je tientallen jaren je vrije tijd op boten hebt doorgebracht, blijft het water trekken. Nog niet eerder maakten we een vaartocht in de ingewanden van de aarde zoals in de grotten van La Vall d’Uixo. Ook zetten we twaalfduizend stappen om een kasteel in Onda te bezoeken, maken we een tussenstop in Les Coves…

    Lees meer…


  • Terug in de tijd in Besalú

    Besalu, Spanje

    Vaak hebben we gelezen over de verborgen parels in Catalonië. Nu het toeristenseizoen nog niet is losgebarsten besluiten we op zoek te gaan naar die historische schatten. Zo belanden we in Besalú, een eeuwenoud stadje aan de rand van La Garrocha, een vulkaanlandschap vol kraters, kegels en oude lavastromen. Besalú is een schilderachtige stadje in…

    Lees meer…


advertentie


Eén reactie op “Brug van Millau niet de hoogste”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.