Relais in de ankerlier.

Zoeken naar het relais van de ankerlier

Voor anker bij de ingang van de Houkesloot bij Sneek. Mooie plek, net diep genoeg en lekker beschut door de bomen op de wal. Bovendien hebben we een fraai uitzicht op de zonsondergang. Alleen laat de ankerlier het afweten, want hij draait nog maar één kant op. Jammer, maar als we in Sneek liggen gaan we wel op zoek naar de oorzaak, vermoedelijk een defect relais. Dat dit een lange en moeizame operatie gaat worden weten we dan nog niet.

Speurtocht naar de oorzaak

Nog net vinden we de volgende dag, het is de zaterdag van het lange Pinksterweekend, een plekje in een van de boxen van de gemeentelijke haven. Hoewel we ook hier weer aan de grond lopen, slagen we er in goed vast te maken en de boot voldoende dicht bij de steiger te krijgen. Nu kunnen we in alle rust onze speurtocht naar de oorzaak van het mankement van de ankerlier aanvangen.

Er staat stroom op de kabels van de ankerlier
Er staat stroom op de kabels van de ankerlier.

Die zoektocht begint met het boven water halen van de ’manual’. Gelukkig hebben we alle documentatie die bij de boot hoort al zestien jaar zorgvuldig bewaard en al snel duikt het boekje op. Daar we na het bestuderen van de elektrische schema’s en het inwinnen van advies vermoeden dat er iets mis is met het relais concentreren we ons daarop.

Stroom op de stekker

De zekering is in orde; er staat stroom op de stekker van de afstandbediening en de motor van de ankerlier draait. Daar ligt het probleem dus niet. Nee, dat relais. Dat moet het zijn. Als we dat eenmaal hebben gevonden, kunnen we een nieuwe installeren en is het probleem met de lier verleden tijd.

Manual Lewmar ankerlier
Manual van de Lewmar ankerlier, maar niet het apparaat dat wij aan boord hebben.

Maar waar zit dat ding. Achter elk paneel en ieder schot zoeken we naar een apparaat dat voldoet aan de beschrijving die we in de ’manual’ van Lewmar hebben gevonden. Zelfs de panelen aan het voeteneinde van de kooi in het voorschip maken we los. Daar zien we wel kabels, maar geen relais.

Relais blijft onvindbaar

Van diverse kanten krijgen we adviezen, onder andere van de leden van de Bavaria Zeilclub. Ook snuffelen we op internationale fora. Tevergeefs, want het relais, dat volgens iedereen tussen de zekering en de ankerlier moet zijn gemonteerd, vinden we niet.

Na een dag zoeken geven we de moed op. Totdat we op internet een beschrijving van onze Lewmar ankerlier vinden. Als eerste valt op dat het bijbehorende elektrische schema anders is dan dat in ons boekje.

En ten tweede… bij het model ankerlier aan boord van de NOMAS zit het relais ingebouwd. Die ’manual’ die de werf destijds heeft meegeleverd hoort dus helemaal niet bij het model dat wij hebben. Net zo min als het bijgevoegde schema.

Cees demonteert de panelen.
Cees demonteert de panelen.

Nu staan we voor de volgende uitdaging: de lier demonteren zodat we bij het relais kunnen. Dit wordt weer een grotere klus dan we hadden verwacht. Alleen de kap weghalen is namelijk onvoldoende. Nee, het hele ding moet los. Dat betekent dat iemand op zijn kop in de ankerbak moet hangen om vier moeren los te draaien.

Bestellen, monteren en klaar, denken we

Wat we nooit hadden verwacht gebeurt: met veel moeite en de nodige hulp lukt het de lier los te krijgen. Die hele handel zit immers al zestien jaar in een ruimte waar water en zout bijna vrijspel hebben. Nu kunnen we bij het relais komen en dit demonteren. Veel stappen in de goede richting dus. Nog even een nieuw relais voor de ankerlier bestellen, monteren en weer op pad gaan, denken we.

Relais
Het relais van de ankerlier.

Dat blijkt een misrekening. Volgens de monteur die wij benaderen bedraagt de levertijd van het originele relais van Lewmar zes tot acht weken (prijs: ruim 200 euro ex. btw). Daar gaan we dus niet op wachten. Op internet vinden we een alternatief. Niet van Lewmar, maar de specificaties komen overeen.

We nemen de gok en bestellen het ding. Levertijd één tot drie dagen. Vol spanning kijken we uit naar het pakketje, want pas bij montage van het bestelde relais voor de ankerlier zal blijken of dit inderdaad het euvel was.


advertentie


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie

.

Meer berichten

  • Goudse boerenkaas in Portugal

    Overnachten bij de boerderij waar Goudse boerenkaas wordt gemaakt.

    Aan de Portugese westkust in het Parque Natural do Sudoeste Alentejano e Costa Vicentina bij Odemira ligt de boerderij van Frans Amt en Martine van ‘t Westende. Nog geen kilometer naar het westen beukt de Atlantische Oceaan tegen de rotsen. Deze bijzondere plek voor een melkveebedrijf is onze volgende bestemming. Hier doen we ons tegoed aan ambachtelijk […]

    Lees meer…


  • Nostalgisch tripje door de Algarve

    Kust Algarve

    In 2006 meerden we onze boot af in de marina van Portimão. Vaak hebben we langs de schitterende kust van de Algarve gezeild. Ook plaatsen als Lagos, Ferragudo, Albufeira, Villamoura en Villa Real de Sant Antonio bezochten we regelmatig. Favoriet was de ankerplaats bij Culatra, een eiland ten zuiden van Faro. Nu rijden we met…

    Lees meer…


  • Opnieuw slenteren door Sevilla

    Koetsjes in Sevilla

    Acht jaar geleden slenterden we door Sevilla. Nu we in de buurt zijn willen we deze bruisende Spaanse stad nog een keer bezoeken. Bij Dos Hermanas vinden we een camperplaats met een bushalte voor de deur. Met het openbaar vervoer ben je binnen een half uur in het centrum van Sevilla, staat op de website…

    Lees meer…


  • Via de woestijn naar La Peza

    La Peza

    Wakker worden als de zon langzaam uit de zee omhoog komt. Dat gebeurt als we in Santa Pola naar buiten kijken. Langzaam zien we een koperrode bol verschijnen. Tegelijk gaat de temperatuur snel omhoog. Vandaag willen we naar La Peza, zo’n dertig kilometer voor Granada. Tijdens de rit vergapen we ons aan het steeds ruiger…

    Lees meer…


advertentie


Wij zijn benieuwd naar je reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.