Wekenlang hebben we ernaar uitgekeken, maar nu is het een feit: de NOMAS is weer een echte zeilboot. Sinds enkele dagen staat de mast er op, de zeilen zijn aangebracht, de verlichting functioneert naar behoren en de marifoon werkt. Nog even en dan kunnen we de eerste proefvaart maken.

Voordat het zover was, moest er nog wel het nodige gebeuren. Lijnen moesten ingeschoren worden, het nieuwe ankerlicht/driekleurenlicht moest worden gemonteerd en de glanzend witte marifoonantenne moest worden aangebracht.
Spanning stijgt
Terug naar een paar dagen geleden. Onze boot ligt al onder de mastenkraan en er wordt hard gewerkt om de mast en alles wat daar bij hoort in orde te krijgen. Verschillende keren lopen we langs de loods van Jachtservice Flevoland in Deko Marina om te zien hoe het werk vordert. Zijn we een beetje ongeduldig? Ja, eigenlijk wel. Toen in Frankrijk de mast werd gestreken, hebben we dat alleen kunnen zien op een time-lapse filmpje. En dan nog in een ijzingwekkend tempo. Nu kunnen we alle verrichtingen op de voet volgen.

Als de mast naar buiten worden gereden stijgt bij ons de spanning. In afwachting van het daadwerkelijk hijsen maken we nog een praatje met de opvarende van de boot die een tijd lang naast ons heeft gelegen. “Tsjonge, het is wel een end, hè?”. Ja, dat vinden wij ook.
Binnen een uur staat de mast
Dan is het moment aangebroken waar we zo lang op hebben gewacht en waar we zo naar hebben uitgekeken. Beheerst, kalm, professioneel en zonder een woord teveel te wisselen gaan de mannen aan de slag. Van enige afstand slaan wij het schouwspel gade. Nog geen uur later staat er een ruim zestien meter lange aluminium paal op de NOMAS. Het einde van een lang en boeiend project komt in zicht.

‘s Avonds – nadat alle draadjes weer zijn verbonden – controleren we de verlichting. Is er toch iets verkeerd gegaan? Als we het driekleurenlicht inschakelen, gaat het ankerlicht branden en andersom. Gelukkig brengt Tom de volgende dag duidelijkheid. Simpelen weg dit draadje aansluiten op dat draadje en het moet goed zijn, zegt hij. Als we bij het invallen van de duisternis opnieuw de verlichting checken, blijkt dat hij gelijk heeft.
Operatie bijna voltooid. Freonskip en NOMAS (foto Thomas Röell) De mast staat.
Nu de mast staat, monteren we de giek waarna we de zeilen kunnen hijsen. Gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind. Hoewel het de hele week flink heeft gewaaid en er ook voor vandaag weer aardig wat knopen worden verwacht, zijn er in de vroege ochtend een paar rustige uurtjes. Tussen ontbijt en koffiepauze gaan we er stevig tegenaan en om 10.00 uur is de genua opgerold, net als het grootzeil. Tijd om de boot schoon te maken en van enige afstand naar de NOMAS inclusief mast te kijken.
Geef een reactie