Stoomtram Medemblik

In Medemblik wachten op de stoomtram

Na enige discussie worden we het eens, met de NOMAS zijn we zeker tien jaar niet in Medemblik geweest. Tijd voor een bezoek aan deze historische stad. Ook willen we graag de stoomtram eens van nabij zien en een wandeling maken rond kasteel Radboud. Dat lukt. We mogen zelfs de werkplek van de twee machinisten bekijken en een wandeling rond het kasteel kun je altijd maken.

Vanuit Stavoren, waar we na ons avontuur in Enkhuizen een dagje voor anker hebben gelegen, is het een bezeilde koers. In goed twee uur zijn we aan de overkant. Hoewel we hadden verwacht dat het duk zou zijn, is er nog voldoende plaats aan de kade van de Oosterhaven.

Hier liggen we op een toplocatie. Drinkwater en elektriciteit onder handbereik en de winkels op loopafstand. Pas later ontdekken we dat we voor een voortreffelijk restaurant liggen. Als we ’s avonds de exotische geuren uit de keuken opsnuiven, komen we in de verleiding direct naar binnen te stappen. Helaas, er is geen tafel meer vrij.

Portugese kip piri-piri

Ook de volgende avond zijn alle tafels bezet. Van verschillende kanten hebben we het advies gekregen toch vooral Medemblik niet te verlaten zonder de Portugese specialiteiten van Costas aan een onderzoek te hebben geproefd. Geen plek beschikbaar, dan halen we toch gewoon wat op.

Portugees restaurant Costas in Medemblik
Costas Medemblik.

Binnen een kwartier zitten we aan een overheerlijke kip piri-piri met aardappeltjes uit de oven en aangevuld met een frisse salade. In al die jaren dat we in Portugal verbleven hebben we zelden zo lekker gegeten als bij Costas.

Honderd jaar oude stoomtram

Oh ja, eigenlijk kwamen we natuurlijk voor die stoomtram. Met enige vertraging arriveren locomotief en rijtuigen bij het eindstation Medemblik. Daar wordt water getankt, worden de wagons afgekoppeld en aan de andere kant weer vastgemaakt. Prachtig om te zien.

Stoomtram in Medemblik.
Stoomtram Medemblik.

En dan dat heerlijke geluid van die puffende stoommachine. Onvoorstelbaar dat een dergelijke ingenieuze machine honderd jaar geleden kon worden gemaakt. Nu moet gezegd dat de locomotief door de machinisten wordt vertroeteld, alles glimt je tegemoet.

De stoker en de machinist vertellen graag over hun ’troetelkind’. Stoomtramlocomotief 26 is gebouwd in 1922 voor de Limburgsche Tramweg-Maatschappij. In het begin vervoerde de stoomtram goederen en reizigers van Roermond naar Sittard. Later tussen Maastricht en Vaals. Uiteindelijk zijn de locomotief en de rijtuigen naar Noord-Holland gekomen. Voor het retourtje Hoorn-Medemblik, 40 kilometer, is 500 kilo kolen en 4000 liter water nodig.

Wandeling rond kasteel Radboud

Helaas ontbreekt voor ons de tijd om een rit met de historische tram te maken. Hoewel de tram vanaf 16 juli twee keer per dag rijdt, is er voor de komende dagen geen plaats meer beschikbaar. Ook een bezoek aan het stoommachinemuseum zit er deze keer niet in.

Wie een ritje met het puffende vervoermiddel wil maken kan kiezen uit aantrekkelijke arrangementen waarin ook een vaartocht met de MS Friesland, een klassiek passagiersschip, is opgenomen. Ook kun je een bezoek brengen aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Op www.stoomtram.nl staan de details.

Kasteel Radboud in Medemblik
Kasteel Radboud Medemblik.

In Medemblik is meer te zien dan alleen de traditionele stoomtram, maar we kunnen in de paar dagen dat we hier liggen nu eenmaal niet alles zien. Wel maken we een wandeling naar kasteel Radboud vlakbij de ingang van de stadshavens.

Voor ons was het verblijf in Medemblik niet meer dan een bliksembezoek. In alle opzichten vinden we het een aanrader. Al was het alleen maar vanwege de vele eetgelegenheden. Keuze genoeg, maar als we een tip mogen geven: reserveer een tafeltje in Costas (nee, we hebben geen gratis diner gekregen.


Ankie en Cees

Ankie en Cees van Dijk
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

NOMAS nieuwsflits

Blijf op de hoogte van onze belevenissen en ontvang gratis tips over onze trips.


Advertentie



Meer berichten

  • Met de trein naar het kasteel

    Strand van Calpe met de rots.

    Nu we de omgeving van San Rafael del Rio, onze nieuwe woonplaats, een beetje hebben verkend, wordt het tijd voor een familiebezoek in Pego en opnieuw een zoektocht naar onbekende pareltjes. Ook waaien we even lekker uit in Calpe en op de terugreis stoppen we in Xativa. Waarom is deze stad uitgestorven als wij er…

    Lees meer…


  • Laatste trip met de camper

    Elburg.

    Terug in Nederland wacht een aantal klussen aan de camper. Ook maken we een trip langs het water en brengen we een bezoek aan Middelburg, rijden we naar Oudenbosch en Stampersgat en dwalen we door Elburg. Dan breekt het moment aan waarop we, met bloedend hart, onze camper verkopen. Tegelijk betekent dat de start van…

    Lees meer…


  • Van Rocroi naar Thorn

    Thorn

    In het historische Rocroi maken we een wandeling rond de oude vestingwerken. Daarna rijden we door naar het Limburgse Ittervoort en bezoeken we Thorn, het witte dorpje. Daarmee sluiten we onze tweede camperreis van 2023 af. Tijd om nieuwe plannen te maken. Als we Troyes achter ons laten vragen we ons af of we deze…

    Lees meer…


  • In Troyes raken we niet uitgekeken

    Troyes

    Dat is echt een stad die je niet links moet laten liggen als je in de buurt bent, was ons gezegd. Daarom besluiten tijdens het laatste deel van onze zomerreis een tussenstop te maken in het Noord-Franse Troyes. Dat blijkt in alle opzichten een prima keuze. Deze stad is een bezoek meer dan waard. Ook…

    Lees meer…


advertentie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.