Na enige discussie worden we het eens, met de NOMAS zijn we zeker tien jaar niet in Medemblik geweest. Tijd voor een bezoek aan deze historische stad. Ook willen we graag de stoomtram eens van nabij zien en een wandeling maken rond kasteel Radboud. Dat lukt. We mogen zelfs de werkplek van de twee machinisten bekijken en een wandeling rond het kasteel kun je altijd maken.
Vanuit Stavoren, waar we na ons avontuur in Enkhuizen een dagje voor anker hebben gelegen, is het een bezeilde koers. In goed twee uur zijn we aan de overkant. Hoewel we hadden verwacht dat het duk zou zijn, is er nog voldoende plaats aan de kade van de Oosterhaven.
Hier liggen we op een toplocatie. Drinkwater en elektriciteit onder handbereik en de winkels op loopafstand. Pas later ontdekken we dat we voor een voortreffelijk restaurant liggen. Als we ’s avonds de exotische geuren uit de keuken opsnuiven, komen we in de verleiding direct naar binnen te stappen. Helaas, er is geen tafel meer vrij.
Portugese kip piri-piri
Ook de volgende avond zijn alle tafels bezet. Van verschillende kanten hebben we het advies gekregen toch vooral Medemblik niet te verlaten zonder de Portugese specialiteiten van Costas aan een onderzoek te hebben geproefd. Geen plek beschikbaar, dan halen we toch gewoon wat op.
Binnen een kwartier zitten we aan een overheerlijke kip piri-piri met aardappeltjes uit de oven en aangevuld met een frisse salade. In al die jaren dat we in Portugal verbleven hebben we zelden zo lekker gegeten als bij Costas.
Honderd jaar oude stoomtram
Oh ja, eigenlijk kwamen we natuurlijk voor die stoomtram. Met enige vertraging arriveren locomotief en rijtuigen bij het eindstation Medemblik. Daar wordt water getankt, worden de wagons afgekoppeld en aan de andere kant weer vastgemaakt. Prachtig om te zien.
En dan dat heerlijke geluid van die puffende stoommachine. Onvoorstelbaar dat een dergelijke ingenieuze machine honderd jaar geleden kon worden gemaakt. Nu moet gezegd dat de locomotief door de machinisten wordt vertroeteld, alles glimt je tegemoet.
De stoker en de machinist vertellen graag over hun ’troetelkind’. Stoomtramlocomotief 26 is gebouwd in 1922 voor de Limburgsche Tramweg-Maatschappij. In het begin vervoerde de stoomtram goederen en reizigers van Roermond naar Sittard. Later tussen Maastricht en Vaals. Uiteindelijk zijn de locomotief en de rijtuigen naar Noord-Holland gekomen. Voor het retourtje Hoorn-Medemblik, 40 kilometer, is 500 kilo kolen en 4000 liter water nodig.
Wandeling rond kasteel Radboud
Helaas ontbreekt voor ons de tijd om een rit met de historische tram te maken. Hoewel de tram vanaf 16 juli twee keer per dag rijdt, is er voor de komende dagen geen plaats meer beschikbaar. Ook een bezoek aan het stoommachinemuseum zit er deze keer niet in.
Wie een ritje met het puffende vervoermiddel wil maken kan kiezen uit aantrekkelijke arrangementen waarin ook een vaartocht met de MS Friesland, een klassiek passagiersschip, is opgenomen. Ook kun je een bezoek brengen aan het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Op www.stoomtram.nl staan de details.
In Medemblik is meer te zien dan alleen de traditionele stoomtram, maar we kunnen in de paar dagen dat we hier liggen nu eenmaal niet alles zien. Wel maken we een wandeling naar kasteel Radboud vlakbij de ingang van de stadshavens.
Voor ons was het verblijf in Medemblik niet meer dan een bliksembezoek. In alle opzichten vinden we het een aanrader. Al was het alleen maar vanwege de vele eetgelegenheden. Keuze genoeg, maar als we een tip mogen geven: reserveer een tafeltje in Costas (nee, we hebben geen gratis diner gekregen.
Geef een reactie