Sinds we in 2006 met onze Nomas van wal staken, heeft er nog nooit een drup olie onder de motor gelegen. Dat was dus even schrikken toen we bij een inspectie van de motorruimte een forse plas motorolie ontdekten. Achterhalen van de oorzaak en oplossen van het probleem bleek nog een hele klus.
Controle van de motorruimte voor vertrek, tijdens de reis en na aankomst behoort tot de vaste rituelen aan boord van de Nomas. Nog nooit heeft dit iets schokkends opgeleverd en toch vind ik het iedere keer weer een beetje spannend als ik de trap omhoog doe om gewapend met een zaklamp de motor te inspecteren.
Plas motorolie
’t Is schrikken als ik geheel onverwacht een flinke plas zwarte motorolie onder de groene Volvo Penta zie liggen. Nauwelijks kan ik het geduld opbrengen om de motor te laten afkoelen zodat ik veilig een nader onderzoek kan instellen. Mijn eerste actie is het verwijderen van de olie. Op die manier kan ik mogelijk de oorzaak van de lekkage ontdekken. Inderdaad, een schone lap onder de motor en dan maar kijken waar de eerste zwarte druppel verschijnt.
Dat blijkt echter niet zo simpel. Er drupt namelijk geen olie uit of van de motor. Ik wijt het probleem dus aan de olie die ik een paar weken eerder had gemorst bij het verversen. Maar die kan toch niet zwart zijn, vraag ik mij af.
Controle van de motor
Niet helemaal gerust varen we de volgende dag weer uit. Natuurlijk staat er uitgerekend nu te weinig wind om op een knobbelige zee enige voortgang te boeken zonder de hulp van de motor in te roepen. Met een hogere frequentie dan gebruikelijk controleer ik de motorruimte. Ik word er niet geruster op als ik opnieuw een flinke plas olie onder de motor ontdek.
Zodra we veilig voor anker liggen en de temperatuur voldoende is gedaald om veilig een nieuwe inspectie uit te voeren, loop ik minutieus alle onderdelen van het ‘karretje’ na. Ineens valt mijn oog op de rubberdop die de pijp afdicht waarmee de olie uit het carter kan worden gepompt. Dat dopje is namelijk gescheurd. Als de motor dus lekker op bedrijfstemperatuur is loopt er olie uit.
Repareren met krimpkous
Met een stukje krimpkous voer ik een provisorische reparatie uit, maar dat lost het probleem niet helemaal op, zo blijkt de volgende dag. Er zit dus niets anders op dan op zoek te gaan naar een nieuw dopje. Dat is echter niet zo simpel.
Als ik mij vertwijfeld sta af te vragen hoe ik dit probleem moet oplossen, loopt er een man in een overall over de steiger. ‘Volvo Penta’ staat er met grote letters op zijn rug. Wie zegt nog dat toeva niet bestaat? Ik schiet de man aan en probeer in mijn gebrekkige Spaans uit te leggen wat er aan de hand is.
Tampona of condoma
Gelukkig is hij één en al bereidwilligheid, maar hij gaat eerst even lunchen. Enige tijd later verschijnt hij weer en binnen enkele minuten heb ik mijn nieuwe dopje. Nee, het is gratis en zelfs geld voor een biertje is niet aan de orde.
Als ik na het voltooien van de reparatie zelf aan een drankje in de kuip zit, pieker ik mij suf over de Spaanse vertaling van het bewuste dopje. Ik weet zeker dat het iets was als ’tampona’ of ‘condoma’. Maar of dit nou serieus was bedoeld.
Geef een reactie