Zelfs in Nederland kan het soms nodig zijn gebruik te maken van een ‘weather window’. Na een spoedreparatie aan het motorpaneel – we moesten als een speer van Lelystad naar Loosdrecht om een vitaal onderdeel te bemachtigen – kunnen we rond een uur of zes eindelijk weg.
Nadat de wind de hele dag stevig had doorgestaan, is er nog nauwelijks een zuchtje te bekennen als wij de trossen losgooien. Dat wordt dus motoren richting Amsterdam, hoewel de Centrale Meldpost IJsselmeergebied voortdurend aangeeft dat er een stevige oostenwind gaat waaien.
Amsterdam
Na een uurtje kunnen we toch zeil zetten en met een voorzichtige vijf knopen zeilen we richting Amsterdam. En dan zit het ineens allemaal heel erg mee. De Schellingwoudebrug gaat omhoog als wij er aan komen en een van de kolken van de Oranjesluizen staat al open.
We varen door een nachtelijk Amsterdam naar de nieuwe jachthaven (Amsterdam Marina) waar het even zoeken is naar een geschikt plekje. Het is nauwelijks voor te stellen dat we hier in een wereldstad liggen, naast een scheepswerf. Het is uitgestorven en stil.
In de loop van de nacht trekt de wind weer behoorlijk aan. De voorspellingen van Windguru komen uit. Tijdens buien noteren we windstoten van tegen de dertig knopen. De Ronde om Texel wordt afgelast vanwege de harde wind; de meeste deelnemers aan de Ronde om Noord-Holland zijn binnen als de zuidwester stevig doorzet. Wij wachten in Amsterdam tot het volgende ‘weatherwindow’.
Geef een reactie