Kiel van de NOMAS

Staartstuk van de saildrive weer als nieuw

Als de boot uit het water wordt getakeld, is het spannend om te ontdekken hoe het onderwaterschip er uit ziet. Dat was zeker het geval toen we de NOMAS vorig najaar op de wal lieten zetten.

Die ochtend begon al helemaal verkeerd. Enkele dagen eerder had ik de filters van de motor vervangen, de olie ververst en de motor laten proefdraaien. Dat verliep allemaal voorspoedig, maar op de ochtend dat we naar de kraan moesten varen, weigerde de motor dienst.

Elke keer als we een beetje gas gaven sloeg onze trouwe Volvo af. Met de nodige stuurmanskunst slaagden we erin zonder schade naar een steiger te manoeuvreren. Daar ben ik twee uur aan het sleutelen geweest om het euvel te verhelpen.

Staartstuk van de NOMAS
Staartstuk weer als nieuw (links). Rechts de oude versie.

Lucht in het systeem

Uiteindelijk ontdekte ik dat een ringetje van het groffilter niet voldoende afdichtte waardoor er voortdurend lucht in het brandstofsysteem kwam en de motor onvoldoende toeren kon maken. Toen ik de oorzaak van het probleem had gevonden, was de reparatie een fluitje van een cent.

Toch was het tochtje van de haven naar de kraan niet echt ontspannen. Elk geluidje leek te duiden op een nieuw probleem, maar tenslotte hingen we die dag, enkele uren later dan de bedoeling was, in de takels.

“Looks not good”, zei de man die onze verrichtingen belangstellend gadesloeg toen de NOMAS eenmaal op de kant stond. “Look here”, deed hij er nog een schepje boven op en hij wees naar enkele putjes in het staartstuk. Ik vond het wel meevallen, maar ik begreep dat hij graag zijn vakmanschap wilde aanwenden om het staartstuk weer als nieuw te maken.

“Yes, I can repare it”

“Can you repare it?”, vroeg ik hem. Zijn professionele oordeel stelde mij gerust toen hij de legendarische woorden “Yes, we can”, sprak hij zelfverzekerd zich duidelijk verheugend op deze nieuwe klus.

Nu, ruim drie maanden later, zien we dat hij zijn best heeft gedaan. ’t Ziet eruit als nieuw, nietwaar? Oh ja, de kiel vertoonde wat putjes, maar ook die is weer als nieuw nu de vakmensen van Slick Hull de boot onderhanden hebben genomen. Hij moet alleen nog een blauw kleurtje krijgen. Of misschien wel zwart.


NOMAS nieuwsflits

MIS NIETS MET ONZE GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF 

Met een abonnement op NOMAS nieuwsflits blijf je op de hoogte van onze belevenissen en krijg je tips over onze trips.


Ankie en Cees

Ankie en Cees.
Ankie en Cees van Dijk.

Onderweg naar bekende en onbekende bestemmingen. Ankie en Cees van Dijk reizen, ontdekken en bloggen.

Lees meer…


Advertentie

Meer berichten

  • Le Mont Saint-Michel

    Le Mont Saint-Michel, gelegen in het Franse Normandië, is een van de meest iconische historische locaties ter wereld. De rotsachtige eilandgemeente, met als kroon een indrukwekkende abdij, ligt in een getijdengebied. Soms omringd door water danweer omgeven door drooggevallen land. In 1979 erkende de UNESCO Le Mont Saint-Michel als werelderfgoed vanwege de unieke architectuur, de…

    Lees meer…


  • Herinneringen aan Honfleur

    Plannen zijn er om bij te stellen. Laten we dat cliché maar eens van stal halen, want we besluiten niet naar Fécamp te gaan. We rijden door naar Honfleur. In dit pareltje aan de Normandische kust willen we herinneringen ophalen aan de periode dat we hier met de boot lagen. We kijken uit naar het…

    Lees meer…


  • Abbeville aan de Somme

    Canal de Napoleon bij Abbeville.

    Na een rit door het fraai glooiende landschap van Normandië komen we in Abbeville, gelegen aan de rivier de Somme in Noord-Frankrijk. “Met een bevolking van ongeveer 25.000 inwoners staat de stad bekend om haar historische monumenten, middeleeuwse architectuur en haar belangrijke rol in de Franse geschiedenis”, aldus de bronnen die we raadplegen. Of dat…

    Lees meer…


  • Uitwaaien in Wissant

    Strand bij Wissant.

    Komende dagen kan de winterjas weer uit de kast worden gehaald, aldus de mevrouw van het radionieuws. Ook in het noorden van Frankrijk lijkt de herfst vroeg ingevallen. In Zeeland vertrekken we met een mager zonnetje, maar gaandeweg de dag neemt de wind toe en de buien worden intenser. Toch kunnen we aan het strand…

    Lees meer…


advertentie


2 reacties op “Staartstuk van de saildrive weer als nieuw”

  1. Guy Dhondt avatar
    Guy Dhondt

    Anodes opgebruikt….over welke periode hebben we het.

    Een gesprek met de eigenaar van een First 31.7, had steeds problemen met zijn koeling.
    Boot eruit, nagezien, te water…daarna terug van het zelfde. Bleek dat er mosselzaadjes via de koelopeningen naar binnen waren gekomen en dat daar mosselen aan het ontwikkelen waren.

    1. Cees van Dijk avatar

      In het voorjaar hebben we een duiker de anodes laten controleren. Toen was alles in orde. Zes maanden later waren ze compleet ‘opgevreten’. Wat dat probleem met die koeling betreft, wij hebben het ook gehad. De oplossing: de waterslang van de steiger aansluiten op de aanvoer van het koelwater, druk erop en de schelpjes en andere ongerechtigheden spoelden via de openingen in het staartstuk naar buiten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.